Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 6756 ggr
[Moollan]
8/20/10, 9:15 AM

Är min valp större än vanligt?

Hejsan!

Min 9 veckors sheltie väger 3,3 kg och är 25 cm hög.
Hon var störst i kullen.
Är det normala siffror eller är hon större/mindre än vad dom "ska" vara?

Mvh Malin

Annons:
[sheltietjej]
8/20/10, 1:01 PM
#1

Min valp var 29 cm hög när hon var fem månader.

NinaToy
8/20/10, 2:28 PM
#2

När jag tog hem min valp (8veckor) vägde hon 2,4 kg.
Vid 3 månader vägde hon 4,2 kg och var 30 cm hög.
Vid 4 månader vägde hon 7 kg och var 34 cm hög.
Nu vid 5 mån har jag inte vägt henne än men hon har stannat lite kring 36-37 cm i höjden :)

MenvaFa
8/21/10, 1:22 AM
#3

Min han valp är 13 veckor å väger 3,6kg vet ej hur hög men han är ganska hög.. så hon borde vara ganska så stor då tikarna oftast är mindre än hanarna

Chanku
8/21/10, 1:32 PM
#4

När min valp var 9 veckor så var hon ca 19 cm hög om jag inte minns helt fel. Sen drog hon iofs iväg ordentligt och är nu ca 36½ cm.

Alla mått finns att se på http://tokhund.wordpress.com under Pixie och så utveckling :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BackInBusiness
5/27/11, 10:28 PM
#5

#2

Skönt att höra att det är fler som mäter runt 36 cm vid 5månader. Min är nästan 6 månader nu och mäter nog i alla fall 37 cm. Känns stort..?

Ungefär hur mycket mer växer dom efter halvåret?

http://workoutdiary.devote.se

Ronja06
5/27/11, 11:46 PM
#6

#5: Tror det är väldigt individuellt. Beror på anlag. Tror jag. Men min Ronja växte fram till hon var runt året. När hon debuterade i utställningsringen var hon drygt 35cm (5 månader) och är nu 41,5 cm i mankhöjd.

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
emma93
5/28/11, 9:51 AM
#7

Har en hane och en tik som nu är 6 månader (kullsyskon). Båda är ca 36 cm. Generellt växer hanar något längre än tikar, då tikarna brukar stanna av när de löper första gången. Men det är individuellt det med och första löpet kommer ju olika på olika tikar:). Så det är väldigt individuellt precis som Ronja06 säger.

Cassii
5/29/11, 3:32 PM
#8

Min tik mätte och vägde jag när hon var 14 veckor, då var hon 28,8 cm mkh och vägde 3,6 kg.. :) ska mäta henne på torsdag då hon blir fyra månader :)


Sandra21
9/29/15, 8:43 PM
#9

Har en hane valp som idag är 5 månader och väger ca: 9 kilo och mäter 35, 5 cm. Ska ställa ut i valpklssd men då han nog blir för stor än vad de får vara så blir det kanske inte mer än det. Hade velat ställt honom då han är vuxen också så det är lite tråkigt. Men hoppas på en bra agilityhund istället :-)

_Wilma
9/29/15, 9:32 PM
#10

#9 Välkommen till Sheltie iFokus! Det är klart att du ska ställa ut din valp! :)

Olika linjer och hundar växer lite olika snabbt, så det är för tidigt att säga att han blir för stor för att kunna placera sig bra på utställning.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Sandra21
9/29/15, 10:34 PM
#11

Tack så mycket! Jag får hoppas att han stannar av i växten lite ett tag.. :-) de flesta jag träffat har tyckt att han är väldigt stor… men jag har hör att blue merle växer fortare från början än andra raser, jag vet inte alls om det är sant?! 😊

Sandra21
9/29/15, 10:36 PM
#12

Jag menade än andra färger, är lite trött ikväll troja 😁

Kitten86
9/30/15, 10:26 AM
#13

#11
Alla hundar är ju individer och växer individuellt, en del växer massa under en kort tid för att sen helt sluta medans andra "smygväxer" en längre period. Tycker absolut att du utöver att ställa honom inoff även ska ställa honom som vuxen (iaf en gång). Alltid roligt att få ett omdöme om hur hunden ser ut, vinklar osv. Storleken är ju inte allt även om det är det som kan fälla en utställningskarriär. Finns ju så många andra roliga sporter man kan utöva med sin hund.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
_Wilma
9/30/15, 4:02 PM
#14

Du har så klart lika stor glädje av din sheltie även om den är åt det större hållet. Man kan jobba mycket med de flesta sheltiesar, och kanske särskilt med de lite större.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
9/30/15, 7:31 PM
#15

#9
På denna sida kan du hitta lite info om sheltien och dess storlek (hur den växer). Sidan är dock på engelska. Finns kurvor/diagram som kan ge en fingervisning om vart din hund kommer att stanna. Eftersom sidan är på engelska så utgår diagrammen från "inch". En omvandlare kan du hitta på denna sida.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Sandra21
9/30/15, 9:40 PM
#16

Okej tack! Ska kika in där! 😊 jag köpte honom främst för att jag har en dröm om att få hålla på med agility och även kanske lite freestyle men han är ju även en ren sällskapshund. Men har aldrig ställt ut så det är roligt att få prova på det :-)

Upp till toppen
Annons: