Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 9550 ggr
dragonminded
2007-08-17 10:47

Passar sheltien oss?

Hej :)

Vi är ett ungt studerande par, som alldeles nyligen varit tvungna att göra oss av med vår två-åriga hund på grund av aggressivitet. Nu letar vi starkt efter en hund att fylla tomrummet med - märk väl, inte för att ersätta den förra, utan helt enkelt för att hund behövs…

Nu är vi lite inne på att köpa en sheltie, men först tänkte vi fråga folk som vet.
Hur mycket Pälsvård behövs, och i form av vad?
Är det en 'jobbig' hund, eller passar den som familjehund?
Hur pass hög försäkringskostnad har den i jämförelse med andra?
Finns aggressivitet? Isf, skillnad mellan könen? Rent allmänt, finns det någon skillnad - mja, ok, förutom den uppenbara..?
Aktivitet, hur mkt behövs? Visst har vi tänkt träna hunden, fast antagligen inte mer än en gång i veckan. Annars får dagens fyra promenader räcka. Just det ja, vi bor i lägenhet. En trea på 65 kvm, ett hinder?
Något annat vi behöver veta? Tack =)

Annons:
dragonminded
2007-08-17 10:53
#1

Ännu en fråga… Läser lite överallt här att sheltien är en 'skällig ras', upplever ni det så? Är det kanske inte så lämpligt att ha en shetland sheepdog i lägenhet på grund av detta?

Prizma_o_Kristall
2007-08-17 12:07
#2

Hej!

Jag har en sheltiehane på 1 år som bott hos mig sedan han var 8 veckor. Och jag har även en sheltietik på 6,5 år som kom till mig för snart 2 månader sedan. Ingen av dem är skälliga, det är bara när någon kommer och ringer på dörrklockan. Då skäller dem. Vilket är bra tkr jag, att dem varnar besökarna för att här finns hund.

Ang försäkringskostnad så kan man ju välja lite själv, dels genom att välja mellan olika försäkringsbolag, men även inom det valda och välja mellan hur mkt försäkring man vill ha. Det går inte säga alls vad just din vovve kommer kosta:)

Frankie är ingen hund som är rastlös inomhus och visar att han behöver aktiveras, han tar en leksak i munnen och lägger sig i korgen. Men när man väl håller på och aktiverar honom så stortrivs han och vill inte sluta:) Pyret är mer lugn, men hon är ju också lite äldre…

Pälsvård är inte så svårt på sheltien. en gång i veckan ska iaf hela hunden genomborstas och varannan dag kan man kamma det mjuka håret vid öronen för att undvika att det tovar sig. Sheltiens päls är väldigt lättskött:)

Det ang storleken på er lägenhet så tror jag inte det blir några som helst problem:)

Kramar/Carro

Ronja06
2007-08-17 13:01
#3

#0: Tror nog du fått de flesta svaren redan. En sheltie har lätt för att anpassa sig efter familjen. Därför passar shelties både för unga aktiva, och för äldre familjer. Glad Själv tycker jag inte det låter som några problem för er att ha en sheltie. Men… man måste tänka på att en sheltie är i grunden är vallhund och vill därför gärna ha flocken/familjen med sig. Men tränar man hunden redan från valpåldern att vara ensam då och då så är det inga problem. (men det gäller såklart alla hundar) Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

dragonminded
2007-08-17 13:13
#4

Det låter ju jättebra :) Vi har så gott som bestämt oss för en sheltie redan, men det skadar ju verkligen aldrig att få råd från folk som vet.

Nu det här till valet mellan tik och hane… Har bara erfarenhet av hanhundar hittills, tycker ni att tikar är mindre lekfulla, mer 'allvarliga', etc - vad vet jag..? :P Vi har litegrann fått den uppfattningen att tikar inte blir sådär löjliga/roliga/busiga som hanar kan vara, men kan ni dementera det så blir det en sheltietik för vår del :)

Ronja06
2007-08-17 13:34
#5

#4: Själv tycker jag inte att det är så stor skillnad. Min sheltie Ronja älskar att busa, leka med andra hundar m.m. Och kan vara löjlig i vissa situtaioner. Men det beror nog från individ till individ, precis som med oss människor.

Därför vi valde tik var igentligen av ren slump. Ronja som hon heter nu. Var väldigt glad över folk, hon var väldigt sällskapsjuk och man såg att hon var väldigt lyhörd med en gång. Smaksak, vi skulle igentligen haft en hane först. Flört

Mvh Emelie Förlägen

Pinacoladas
2007-11-16 15:46
#6

Hej!

Min Sheltie är jättesnäll, har aldrig gjort något dumt. Leo skäller inte alls mycket, bara när man försöker döda en fluga (vet ej varför men jättesött :) ) Han har bott i en 2:a med oss utan prob. Och han behöver inte aktiviveras varje dag sådär, utan kanske ut o gå 4 gånger om dagen och kanske några gånger i månaden kan man träna honom i agility, vilket han ääääälskar! Och han älskar barn, och är väldigt försiktigt med dom, och pussar dom, och vallar.

Jag tror du skulle passa perfekt med en Sheltie

Annons:
Pehpsii
2007-11-16 21:41
#7

Skulle Sheltisar vara "skälliga"? De jag har träffat och tagit hand om har varit vääldigt tysta jämför med andra hundar jag känner. Det enda ljus jag hört är ett skäll när det ringer på dörren och ev när man leker med dem (när man kastar boll etc). Sånt beror väl på vad man lär dem från valpåldern. Sheltisar är underbara hundar för de är både gosiga "soffhundar" samtidigt som de är kanon agiility/lekhundar!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

h00jff
2008-08-13 11:48
#8

_Hur mycket Pälsvård behövs, och i form av vad?
_Borsta/kamma hela hunden en gång per vecka, bada två gånger om året. Duscha ben och mage om man går på grusväg vid dåligt väder, blir lätt smutsiga i den långa pälsen (inte lika stort problem i stan där det är asfalt). Jag brukar klippa bort håret mellan trampdynorna och runt tassar och även fanorna till övre trampdynan på frambenen och på bakbenen upp till hasen, då drar de in mindre smuts (vi ställer inte ut honom, hade vi gjort det hade vi inte kunnat klippa så mycket). Detta är absolut inte ett måste!

_Är det en 'jobbig' hund, eller passar den som familjehund?
_Vad menar du med jobbig? Den passar utmärkt som familjehund och jag tycker att de anpassar sig jättebra efter förhållandena. Det som är viktigt för en sheltie är att den får vara med (gärna överallt!) och att den inte är ensam för mycket!

Hur pass hög försäkringskostnad har den i jämförelse med andra?
Medel skulle jag vilja säga. Större hundraser är oftast dyrare, de har mer problem med höfter och lever kortare tid.

_Finns aggressivitet? Isf, skillnad mellan könen?
_Nej, sheltien är inte en aggressiv ras. Däremot har rasen vissa problem med rädslor, som kan utvecklas till aggressivitet på grund av att hunden är just rädd. Om man miljötränar hunden på rätt sätt bör detta inte bli något problem och jag skulle inte säga att det är något problem inom rasen. Sheltien är sällan en problemhund. Det är större risk att hanhundar blir aggressiva (mot andra hanhundar) än att tikar blir aggressiva (mot andra tikar). Gäller nog samtliga raser.  Skulle inte säga att detta är något stort problem för sheltisar, de går hellre undan än muckar gräl.

Skillnad mellan könen? Rent allmänt, finns det någon skillnad - mja, ok, förutom den uppenbara..?
Inte så stor hos sheltien tycker jag. Annars brukar ju tikarna vara lite mjukare, men eftersom sheltien är en "mjuk" ras över huvud taget så är det inte så påtagligt hos sheltisar. Jag tycker hanhund är mer praktiskt eftersom man då slipper löpperioderna, min är dessutom kastrerad vilket underlättar det hela ännu mer. Annars sägs det ju att hanhundar löper året runt (dvs det finns alltid löptikar runt en hanhund om man bor i stan).

_Aktivitet, hur mkt behövs?
_Sheltien gillar att träna, men en gång i veckan räcker för att den ska må bra. Huvudsaken är att den får en rejäl promenad varje dag (helst på en timme), förutom de obligatoriska kissrundorna!

Just det ja, vi bor i lägenhet. En trea på 65 kvm, ett hinder?
Absolut inte! :o)

Något annat vi behöver veta? Tack =)
Sheltien är en skällig ras (har använt skallet i vallarbete), men skäller inte utan orsak. Vår sheltie skäller när den går upp i varv (har höga förväntningar) och när det kommer någon, annars inte. Med fostran kan man minimera skällandet, men man ska nog inte räkna med att man får bort det helt. Såklart beror det också på individen.

Miljöträna valpen mycket i olika miljöer så får ni en trygg och trevlig individ. Tänk på att det ursprungligen är en vallhund och förhindra redan från början att valpen jagar saker såsom bilar, cyklar och stavgångare ;o)

Innan vi skaffade vår sheltie hade vi också en problemhund som vi fick ta bort på grund av att han bet vår son i ansiktet vid två tillfällen (på grund av stress). Vår sheltie fick också fylla vårt tomrum på hund och det har gått utmärkt.

Kan varmt rekomendera sheltie och tror att det kommer att passa er super!

Upp till toppen
Annons: