Annons:
Etikettvideo-snuttar
Läst 4216 ggr
Cocos82
10/22/11, 9:40 PM

Dagens viltspår

Jag och Bell var ute tidigare idag och viltspårade. Hon är så duktig lilltjejen!

Annons:
dogg
10/23/11, 9:23 AM
#1

Hej, vad roligt och trevligt det såg ut både för hund och matte! Robin har gått många olika spår men har bara provat blodspår med klöv en gång, du skulle ha sett hans min, ush, matte vad har de lagt ut här? Gick en stor lov runt och tittade på mig med stora ögon och sen på klöven som han uppenbarligen tyckte var mycket äcklig. Den fick jag bära tillbaka och han höll avståndet. Mycket konstigt då han äter allt äckligt ute utan problem. Nej  vädret är jättefint så nu får vi ge oss ut på långrunda!Glad

Cocos82
10/23/11, 9:28 PM
#2

Det är många hundar som tycker det är super äckligt de första gångerna. :) Vet en hund som är champion som kröp och reste ragg i spåret första gången. Och klöven ville han inte ens gå i närheten av.

PetraKarin
10/24/11, 10:26 AM
#3

Vad duktig hon är!
Jag skulle gärna prova viltspår med min tjej men funderar på om jag kanske borde gå kurs först.
Eller kan man köra igång själv genom att läsa på?
Hur har du gjort?


mardan
10/24/11, 11:32 AM
#4

Hej!

Vad häftigt det ser ut. Jag håller själv på med viltspår med mina sheltiesar, en har gjort anlagsprovet och blivit godkänd, kan ej gå vidare då hon är skotträdd, vilket hon blev när hon var 7 år. De andra två sheltieserna är viltspårchampion, och det var verkligen en häftig känsla och personligen tycker jag viltspår är roligare än vanligt spår - mer naturligt.

Jag har gått på kurs för att lära mig grunderna, Marita Carlsson har skrivit flera bra böcker i viltspår, hon har kurser norr om Stockholm, kan även rekommendera Göran Ädel.

Det skulle vara intressant och veta hur många sheltiesar som är viltspårchampion. Jag vet några stycken som är det. Det är stor skillnad på anlagsprovet och öppet spår.

Framför allt är det roligt att hålla på med, och hundarna blir oftast mer trötta av att gå ett spår än en långpromenad.

Hälsningar

Marianne D

ahlbergaren
10/24/11, 12:24 PM
#5

Härlig film, det ser jättebra ut Glad Jag har provat viltspår med min sheltie men han tycker inte att klöven är speciellt belönande, så det har väl varit lite sådär med motivationen … hehe.  Jag ska nog ta och lägga ett viltspår nu i veckan. tycker själv att det är roligare än vanligt spår.

jag har inte gått kurs utan läst en bok som jag har för mig hette: Aktivera din hund genom viltspår, den var bra men jag hade egentligen velat gå kurs

Cocos82
10/24/11, 7:25 PM
#6

#3 Jag har gått en grundkurs men egentligen är det inte så svårt att komma igång och testa. Du kan få en snabb förklaring här av mig så får du googla vidare för mer information då jag inte är så uppdaterad på just tävlingsreglerna.Så är det ju alltid kul att gå kurs! Skrattande

Det du behöver är en klöv av rådjur, älg eller hjort. Hör med någon jägare eller kolla med närmaste jaktbutik. Just nu brukar det inte vara några problem att få tag i några. Om du tycker det är roligt så köp på dig några stycken medans det finns. Kostar ca 20-40 kr. Nötblod köper du i närmaste ica-butik eller så använder du viltblod som man får tag i på samma ställe som klöven. Blodet har du i en flaska som det kan droppa lite ur. Ta en pet-flaska och gör hål i korken. Spårlina ca 10 m och sele. Sen är du klar för att bege dig ut. Flört

Börja med att lägga ett kort rakt spår på ca 25 m i skogen. Gärna i motvind om det blåser en massa. I skogen är det lättast för hunden att spåra, ute på fält är det svårare då det oftast blåser en del. Du gör ett uppspark där spåret börjar. Dvs du sparkar upp marken lite, lägger klöven där du sparkat upp och droppar lite blod på stället. Sedan lägger du spåret genom att dra klöven efter dig en bit ut från dina fotspår och droppa lite blod vartannat steg du tar. Tänk på att ha klöven och blodet i samma hand och en bit ut från kroppen. Bind upp köven i ett träd så ingen djur kommer och drar bort den. Gå inte tillbaka samma väg utan gå bort ifrån spåret och gå tillbaka. Låt spåret ligga i 20-30 min till att börja med.

När du sedan går spåret så sätter du inte på "arbetskläderna" förrän du är framme vid starten på spåret. Du sätter sedan hunden ner en bit bort från uppsparket, själv går du till uppsparket tittar lite och kallar sedan till dig hunden. Så ger du arbetsordern typ spår. Sen går du bakom hunden och låter den jobba. Tappar hunden spåret står du bara tyst och stilla och väntar ut den. Hittar hunden inte spåret igen så avbryter du om du inte vet vart spåret går eller visar på den igen. När hunden hittar klöven berömmer du massor och leker med klöven. Klöven ska vara super rolig! Ta av "arbetskläderna" och gå "hemmåt". Hunden får gärna bära "hem" klöven om den vill det. Byt med godis när du tar klöven från hunden.

När du sedan försvårar så låter du antingen spåret ligga längre tid eller gör spåret längre. När hunden fått lite rutin behöver inte spårer vara rakt heller utan kan ha lite svaga svängar men tänk på att undvika att gå tillbaka (180 graders sväng). Och så kan man försvåra med bloduppehåll.

När man tävlar sedan är spåret 600 m, ligger i 24 timmar, har 10 meters bloduppehåll och 4 st 90 graders vinklar. Om jag kommer ihåg rätt… Någon som vet får gärna rätta mig om jag har fel. Glad

Annons:
Cocos82
10/24/11, 7:29 PM
#7

#5 Vi har precis samma problematik när det gäller personspår. Leksakerna och godiset är inte motiverande nog. Hon spårar men gör det inte med glädje. Och matte kan ju inte vara i slutet varje gång… Flört

Därför bestämde vi oss för att testa viltspår och hon är helsåld på klöven! Inte ens märgben funkar att byta med… det är bara att vänta ut henne tills den största entusiasmen lagt sig och då går det byta med ett märgben om man är jäkligt snabb.

mardan
10/25/11, 10:28 AM
#8

Bra skrivet hur man går tillväga!

Enligt lag så ska man ansöka om tillstånd hos jordbruksverket om man använder nötblod, det är lätt att få tillståndet. Jag tror det har med mul-och klövsjukan att göra, men ej helt säker.

 Vid anlagsprovet är det 2-5 timmar gammalt, och vid öppet spår är det upptill 24 timmar och bloduppehåll som det står enligt ovan, tror också att det är bloduppehåll i vinkel samt återgång - man går ut cirka 10-15 meter och sedan tillbaks igen. På öppet spår är det även skott. Domaren står cirka 15-20 meter framför ekipaget och skjuter ett skott upp i luften. Man har hunden sittande eller liggande då. Därefter så visar domaren var spåret börjar igen så fortsätter man att spåra, detta görs 50 meter från skanken. Hunden får inte skälla, blir för ivrig eller rädd.

Ev också kolla med markägaren om det är okej att lägga blodspår och/eller kolla om ev jakt pågår i närheten om man tänkte lägga nu under hösten.

Min ena hund var också rädd för skanken i början, hon fick massor med köttbullar när hon hittade skanken och nu för tiden så vill hon ej släppa skanken, blir överlycklig.

PetraKarin
10/25/11, 11:06 AM
#9

Tack så jättemycket för förklaringen!
Nu blev jag ännu mer taggad att börja med viltspår Skrattande


Upp till toppen
Annons: