Annons:
Etikettvåra-andra-husdjur
Läst 3303 ggr
Sbrodd
12/27/11, 1:33 AM

Vänja kissen att vara ute. HUR?

Hej alla!

Jag har skaffat mej en liten kattunge som är ca 4månader. Hon har börjat smita ut (mest kvällstid) Och de slutar med att vi får försöka få in henne. Detta kan ta tid. Vi har sagt att hon ska bli utekatt men känner att hon kanske är för ung plus att de är mitt i vintern. Skulle behöva lite tips nu. Ska jag bara släppa ut henne och låta henne få vara ute? Jag kan inte låta dörren stå öppen efterom det är vinter och jag har ju även hunden.

Hur gjorde ni ?

Jag bor i lägenhet på första våningen. Har en väg på ena sidan av huset och en stor skog på andra. Springer massa andra utekatter här så området är okej.

Tack på förhand för alla tips.

//Sandra

Annons:
Wand
12/27/11, 1:34 AM
#1

Tror faktiskt att det är bättre om du vänder dig till någon av alla kattsajter, du får nog fler svar då! 

I övrigt så är jag ingen kattmänniska och har ingen aning.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Eywa
12/27/11, 1:38 AM
#2

För det första.. Hur smiter hon ut? Ni måste se till att hon inte kan smita ut. Hon är för ung för att gå ut, hon bör bli kastrerad innan hon får vara utekatt. Hon kan få kattungar redan nu om ni har otur.

Är hon vaccinerad? Detta bör vara gjort innan hon utsätts för alla katter i området.

Och att det springer en massa katter där är ingen garanti för att området är okej. Det är du som får göra en egen bedömning. Alla katter förstår inte att dom ska akta sig för bilar eller andra faror.

Sbrodd
12/27/11, 3:08 AM
#3

Eywa : tack för ditt svar. Tycker också att hon är för liten för att gå ut. Hon smiter om någon tex öppnar dörren eller så. Hon är jätte snabb. smiter mellan fötterna. Försöker hålla koll på de men ibland går de fort.

När börja kunna släppa ut henne? Man ska väl inte kastrera innan 6 mån?

Jag menade inte att området är äkert bara för att de finns andra katter. Utan jag tycker absolut att hon kan bli en utekatt. Hon sprang lite ute i sitt förra hem.

Hon är inte vaccinerad nu. Bara avmaskad.

Sofiatinnert
12/27/11, 9:49 AM
#4

Hon bör absolut inte va ute själv innan 6 månader kastrering kan man göra vid 6 månader har man otur så löper hon tidigt som mina de började vid 4 månader :/när ni kommer hem gå då in en först som plockar upp katten direkt å stäng in henne tills alla är inne jag har haft en så smita själv. sen var gör noga med vacciner eftersom det bodde massa andra katter i området :) har du mer frågor så kan du gärna pma ;)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Eywa
12/27/11, 11:45 AM
#5

När hon smiter ut och vistas nära hankatter som är fertila (om det finns många utekatter i ditt område så finns det nog ett gäng som inte är kastrerade) så triggas hennes parningsinstinkt och hon kan bli könsmogen tidigare.

Min kompis köpte faktiskt en gallerdörr till sin lägenhet och monterade upp framför ytterdörren, något för er?

Ni kanske även kan prova kompostgaller för att separera hallen från övriga lägenheten (som ni har öppen förrutom när ni ska gå).

Annars kan ni prova att slänga ut en massa gott, kyckling, blötmat eller liknande som hon gillar i ett annat rum (efter ni har klätt på er ytterkläderna) och sen smita ut fortare än kvickt.

Ett annat tips är faktiskt att skaffa en kattkompis till henne. En kattunge har mycket energi och vill få utlopp för den, hon vill säkert ut och få stimulans som hon inte kan få inne. Vi människor räcker inte för att stimulera en katt, speciellt inte en kattunge. Dessutom kommer hon att utvecklas mycket bättre och lära sig ett bra kattspråk som hon får användning för ute.

Det är av yttersta vikt att ni både kastrerar och vaccinerar innan hon får gå ut. Samt även försäkrar om hon inte är det redan. Det finns många faror och sjukdomar där ute, samt säkerligen ett flertal fertila katter.

Efter det är det bara bra för henne att gå ut och bli stimulerad :)

Sbrodd
12/28/11, 9:53 AM
#6

tack för era tips. tar åt mig av det ni säger :) Kommer testa någon av dessa lösningar tills de att hon blir runt 6 månader så jag kan fixa allt på henne.

Ang att skaffa en katt till för att stimulera henne behövs noginte. Hon och hunden tok älskar varandra och det är mycket lek och stoj här hemma mellan dom två.

Åter igen tack så mkt för svaren.

mvh

Annons:
Upp till toppen
Annons: