Annons:
Etikettminneslund
Läst 4854 ggr
Kitten86
1/16/12, 9:39 PM

Nordic vs. VoH?

En fråga till er som har erfarenhet av, och ger era hundar, något av ovanstående färskfoder…. Erfarenheter av andra färskfoder mottages också gärna!

Jag har en tid funderat på att testa färskfoder, speciellt på min dvärgpudel som är mycket kräsen i maten. Vid mitt senaste besök hos djuraffären fick jag en 250g korv Nordic, gratis, att testa på och jag kan säga att min pudel högg efter den som en piraya när jag öppnade den! Jag har gett lite tillsammans med hans torrfoder och jag kan ju bara säga att han lyfter inte näsan ur skålen förens den är renslickad vilket händer typ ALDRIG annars….

Så nu till frågan. Vilket färskfoder skulle ni rekomendera av Nordic (SP+) eller VoH? Min djuraffär har båda dessa till salu.
Är det någon innehållsskillnad och/eller prisskillnad mellan märkena?

Tror inte att jag ska byta honom 100%, utan har mer tänkt mig 50/50 pga att jag vill att han tuggar och använder tänderna mycket då pudel har en del tandproblem inom rasen. Kan tillägga att hundarna i övrigt äter Acana.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Aleeexandra
1/16/12, 10:14 PM
#1

Jag köpte faktiskt voh till hundarna för att testa i helgen, dom fick det till middag, Enzo blev helt tokig och vräkte i sig medans våran 11-åring vägrade att äta det, petade bara i det, jättelustigt då han är ett matvrak, tog bort det och gav hans vanliga foder som gick hem, dagen efter var dom kanondåliga i magen båda två, även fast Felix ätit så himla lite, han bajsade till och med inne på natten, stackarn. 
Jag hade velat använda det som lite helglyx eller efter tävlingsmat för Enzo när han blir äldre, och enligt hon i djurbutiken funkade det perfekt att ge som lite extra lyx då och då, men det kanske chockar magen mer än det gör väl.

50/50 tror jag är smart, då får ju magen vänja sig med det. Jag får nog ge något extra smarrigt godis jag istället :D

Cassii
1/16/12, 10:20 PM
#2

Jag kör Emzo och kan inte annat än att rekommendera det! Min hund som är matkräsen äter nu med stor aptit!

Innehåll:

Emmzo Färskfoder Kyckling
Ett spannmålsfritt fryst färskfoder. Tillverkas av 100% Svenska råvaror i Hammenhög i Skåne.

Innehåll
Svensk KRAV-märkt kyckling (66%), potatisfibrer, betfibrer, mineraler, kalk och vitaminer.


Channi
1/16/12, 10:34 PM
#3

#2 Fast helt spannmålsfritt är det ju inte eftersom det innehåller bla potatisfibrer…

Jag har kört med både Nordic SP+ samt VoH m. Lax, mina hundar har tyckt om bägge och båda hundarna har fungerat med bägge fodren.

Har inget negativt att säga om någon av dom.

Kör just nu VoH men ev så kommer jag behöva byta till Nordic igen då killen jag köper maten av har svårt att beställa foder nu.

Har föredragit VoH just för att det är helt spannmålsfritt.

Priserna ser nog lite olika(?) ut beroende på var man handlar det.

Mamma säljer Nordic SP+ så då kan man få det billigare där om jag behöver börja med det igen ^^

Cassii
1/16/12, 10:36 PM
#4

#3 Vet ingenstans där man kan beställa det, för vill helst ha voh till henne, men hittar det ingenstans.. och då är detta det bästa jag kunnat hitta.. Tungan ute tyvärr är hon lite för hård i magen, vet inte om det är fodret eller märgben eller blodpudding dock!


Channi
1/16/12, 10:40 PM
#5

#4 Det är säkert inget dåligt foder, tänkte bara poängtera att det inte var helt spannmålsfritt ;) men det är inte Nordic SP+ heller, men jag var nöjd med det också :)

http://www.vomoghundemat.se/afdb.htm

Här är alla återförsäljare i Sthlm för VoH

sissie
1/16/12, 11:41 PM
#6

#3 Potatis är inte något spannmål. Däremot är det en kolhydratskälla och i viss mån fiberkälla också.

När man pratar om pannmålsfritt foder så är det foder som inte innehåller följande:

Vete

Korn

Havre

Råg (som jag aldrig träffat på i något foder än så länge)

Majs klassas ibland som spannmål ibland inte, men bland foder tillverkarna så är det inte ett spannmål.

Ris är inte heller ett spannmål, men kolhydrater även här.

Vete är snabba kolhydrater, ris är långsamma. De andra brukar ligga där emellan. Spannmålen snabbare och majs, ris och potatis långsammare.

När man pratar om spannmålsfritt foder så är det framför allt vete som man pratar om. Men även korn och majs (heter ju corn på engelska vilket ställer till det en del).

Dock innehåller ofta många risfoder en gnutta vete. Detta inte som näringskälla utan för att riset ska koka sönder på rätt sätt så att hunden kan ta tillvara kolhydraterna bl a.

Oj, vad långt det blev.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Channi
1/17/12, 10:16 AM
#7

My mistake :)

Har oavsett för mig att potatis är helt onödigt för en hund att äta

Kitten86
1/17/12, 1:54 PM
#8

Tack för allas inlägg och tankar kring färskfoder. Helt klart värt att tänka på!!

Var förbi djuraffären idag igen och köpte ett par korvar Nordic SP+, det var ju det jag fick testa och det fungerade ju så superbra. Men vet inte om jag ska ta och testa VoH någon gång, men de finns ju i många olika smaker så jag vet inte…

#1
Konstigt att dina hundar blev dåliga i magen av det. Är ju nästan som att ge hunden köttfärs el liknande… Nordic har iaf fungerat toppenbra för båda mina hundar, och den ena är extremt kräsen och äter inte vad som helltst. Luktar ju inte tårsta när man häller upp det men hundarna går i spinn!!

#2
Emzo är inget jag hört talas om, och inget jag kan köpa här omkring vad jag vet. Men ett bra tips till framtiden om inte annat, tack Skrattande

#6
Tack för bra och tydlig information kring vad som är spannmål och inte. är ju så olika och ganska svårt att hålla koll ibland. Även om det står spannmålsfritt så får man kolla innehållsförteckningen för att verkligen vara säker…

#7
Så sant, är ju inget de behöver egentligen. Men lite kolhydrater måste de ju få i sig förutom protein.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

sissie
1/17/12, 7:57 PM
#9

#7 Håller med dig om att potatis är något onaturligt för hundar att äta.

Det som egentligen är mest naturligt för hunden att äta när det gäller spannmål och vegetabilier är innehållet i magar och tarmar på gräsätare och gnagare. Där finns det vegetabilier som är redan bearbetade av djurets magsyra och enzymer. Liknar lite ensilage som man ger kor bl a. Men det går inte att sälja då ytterst få kommer att vilja köpa det. Plus att det är svårt att förvara och luktar apa. (Inget ont om apor).

Det som man kallar grön vom är det närmaste.

Så det näst bästa är att ersätta detta naturliga "ensilage" är att behandla spannmål och vegetabilier genom kokning. Alternativt fint rårivet som man kan ha när man gör mat själv.

Att det är en djungel med spannmål och andra vegetabilier håller jag med om.

Ställ gärna frågor om det mesta om foder så ska jag svara på det. Om inte jag har ett komplett svar att ge så skickar jag frågan vidare till bl a Ylva Trygger.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Lostmybrain]
1/18/12, 4:33 PM
#10

#7 på stora stockholms mässan stannade vi vid tasteofthewild montern och tjejen där berättade att potatisfibrer är bra då det hjälper till med matsmältningen. Dock har jag inte kollat upp om det stämmer :P

Jag kör också på emmzo men funderar på att byta till voh hundemat m/lax Obestämd Jag vill gärna få upp tyra lite i vikt men hon ökar inte med emmzo..

Channi
1/18/12, 5:17 PM
#11

#9 Då var jag inte helt ute och cyklade gällande potatisen då :)

#10 Köp lite VoH och testa om det blir bättre :) är som sagt jätte nöjd me det, lite trist att ev behöva sluta med det och gå över till Nordic SP+ igen, men det är ett Ok foder det med! Hellre det än torrfoder i alla fall ^^

Cassii
1/18/12, 5:36 PM
#12

#10 Finns det ens i närheten av oss? Förvånad


Channi
1/18/12, 5:39 PM
Annons:
[Lostmybrain]
1/18/12, 7:17 PM
#14

#12 japp :) bromma

Cassii
1/18/12, 7:26 PM
#15

#14 Hittade! 13 min ifrån mig :p


Upp till toppen
Annons: