Annons:
Etikettdebatt
Läst 2253 ggr
medde
2012-12-17 17:43

Dokument utifrån - Ett renrasigt helvete

Såg ni det programmet som sändes den 16 dec på Svt? Det var en fortsättingen från det förra programmet.  Inte går det att inte beröras av det hela. Även det tidigare programet fick man en stor skopa avsmak för en del av det som pågår inom hunderiet. För blunda kan vi inte alltid göra. Oket visst det är inte lika utbrett här i landet som det i England.

Men inom vissa raser kan man inte säga det går fram utan sakta men säker bakåt.

Vet att den kommer att återsändas på Kunskapskanalen i morgon tror jag det var. Men lägger in en länk till Svt Play så kan ni se progamet via länken.

Om du har sett programmet. Vad är dina tankar efter sett det som framkommer. Hur tror du flera av våra raser här i landet kommer att se ut och framför allt hälsan att vara?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
mikkan01
2012-12-17 19:50
#1

Håller på att se första delen då jag missat detta helt och hållet. Måste ta små pauser ibland (detta är en av dem)…tycker det är så jobbigt att se =(
Ska se den andra delen, den du länkade när jag är klar med den här.
Jättebra att dom upplyser folk om sjukdomarna vi avlar fram, trots att det är lite jobbigt att se så är det ju faktiskt verkligheten som vi skapat efter vår ytlighet. Jättehemskt att se, verkligen. Rynkar på näsan

~mikkan

medde
2012-12-17 20:03
#2

Det gjorde ont i mig att se på detta program igår, men jag tycker det är väl så viktigt, då en dag är även vi i landet med vissa raser om det inte vaknas till lite. Se bara hur många hundar som en numera väldigt låg snittålder på sitt liv, cancer,ögon, leder. sköldköttlar, tänder   etc ,,osv.. Det är en början med som msåte stoppas. Bara det enkla som är ganska vanligt valpar som dör första dygen, många säger då dom fick 6 valpar i stället för 8, man glämmer bort dom 2 som försvann, väldigt vanligt, hundar med ep.. faller i glömska.

Ja jag är arg på vissa saker inom avel, två exempel, en av min akattkullar av raskatt, det blev något som fleade på pojkarna i den ena kullen dom var friska själva,. men då dom användes i avel lämanda dom "trasiga"ungar,, Jag började forska om det, fick rådet att avar tyst och lämna det eftersom flera av hanarna gick i aveln,. Då har man trampat in på fel väg.

Min ena vovve hemma har Ep. då jag började leta i stammenm, fick ja även råden där att vara tyst och lägga locket på, då det var en så många avelshundar i omlopp i släkten.

Ha man som uppfödare börjat kraffsa på små ting, blir dom större för varje led som påbyggs av dåliga hundar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
2012-12-17 20:12
#3

#2
Så sant! Man måste vara ärlig både som privatperson och speciellt som uppfödare iom att man har ett ansvar gemtemot rasen och individerna. Varför hymmla om dessa ting då det är viktiga pusselbitar för rasens fortlevnad och hälsa!

Sen är det ju "roligt" hur vi påverkat raser inom en kort period. Många hundraser som för inte alls så länge sen varit fina och hälsosamma för att någonstans längst vägen "förädlats" till i grund och botten en obrukbar ras (div jakthundar bla som inte har rätt rörelseförmåga pga päls och/eller hudveck etc och inte skulle kunna fungera som jagkthund idag..)

Tråkigt, och jobbit att se. Men också därför viktigt att ta upp detta så att folk tänker till. Tyvärr tror jag inte att detta uppmärksammas av "rätt" personer och ger tillräckligt stor effekt då liknande saker tagits upp och upprört folk för att ganska snabbt falla i glömska…

Kan tillägga att jag inte sett någon av dessa repotage, än, helt. Men sett liknande filmer på engelska förut.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Clifford & Dizzy]
2012-12-17 20:31
#4

Ja jag tror att vi alla behöver ta vårt ansvar och premiera hälsa/mentalitet framför utseende! Sedan ska hundarna för att bibehålla raser också stämma med rasstandarden men viktigast enligt mig då är hälsa/mentalitet (och dessa är hand i hand - båda precis lika viktiga)!

Dokumentären var skrämmande att se hur människor anser att det de aldrig skulle göra mot en annan männsika är OK så länge det handlar om ett djur! Tex far-dotter avkomma.

/Johanna

Frida.S
2012-12-19 11:10
#5

Jag tycker framförallt att kennelklubbar, utställningsdomare och uppfödare måste ta sig ansvar! Hur kan man premiera en hund som knappt kan andas? Det är ju utom allt förnuft! Och hur kan man som uppfödare (som ser andningssvårigheterna hos sina hundar varje dag) stå ut med att avla på dessa individer?

Tyvärr har jag märkt att många uppfödare (som jag har besökt för att göra lite research vid rasbyte) beter sig mer som försäljare än som någon som verkligen vill åstadkomma något bra med sin uppfödning. Trots detta är Sverige ganska förskonat från valpfabriker etc. 

Jag har stött på uppfödare som har ljugit mig rätt upp i ansiktet och lovat dyrt och heligt att dennes hundar är helt friska. När jag sedan gått in på SKK hunddata och sökt på regnummret har både det enda och det andra framkommit. Jag har även sett uppfödare som p.g.a. t ex. patellaluxation hos sina avelsdjur inte gjort några veterinärundersökningar (om de inte är obligatoriska), bara för att resultatet inte ska gå att hitta hos SKK.

Man blir ju mörkrädd och jag tror att man idag kan glömma allt om att köpa en valp i god tro. Även om man är extremt noga som valpköpare kan man ändå finna skelett i garderoben

Frida.S
2012-12-19 11:12
#6

Var bara tvungen att göra ett tillägg till inlägget ovan. 

Jag har även träffat uppfödare som har visat fram fruktansvärda MH:tester där hundarna visat både tydliga rädslor och aggresivitet. Förklaringen? Hundarna hade en "dålig" dag. Seriöst.

Annons:
mikkan01
2012-12-19 11:36
#7

Blev lite smått rädd när jag såg att folk gjorde sitt bästa för att stoppa aveln på dåliga djur, gick ut och berättade om sjukdomarna och UPPFÖDARNA tog illa vid????? 
Förstår de inte att de har förstört hundarna de tyckte var så fina? Nu är dom bara fina…..usch vilken värld vi lever i.
Tycker att det var tråkigt att så få uppfödare faktiskt tog till sig det som sas.

Tycker också att man bör skärpa till inaveln över hela världen. Det är inte normalt att para farfar/farmor med sonson/dotterdotter.
Vart tog förståndet vägen? Blir bara så ledsen när jag ser så många djur, hela raser, fara illa.  Obestämd

~mikkan

elsa_2012
2012-12-19 17:17
#8

Det som är mest illa är som ni nämnt ovan, uppförade som hyschar ner allt inom rasen. Hur kan utseende hos en individ spela större roll än en med bra mentalitet och som är fysiskt frisk?
Det är därför drastiska åtgärder inte kan ske!
Jag känner mig tryggare att gå till en uppfödare som är öppen om rasen, erkänneratt den har haft dessa sjukdomar men tagit dem direkt ur aveln.

Det  behövs framförallt en skärpning på utställningarna. Hundraser idag måste vara av en viss kriterie för att bli champion, champion betyder fler valpköpare, men när ska de bry sig om individen?
Ett önsketänkande hade varit ifall vi kan kolla på släkthistoria på hunden. Bär den på vissa gener som för sjukdomen vidare? Därför behövs det en nogrann hälsounderskökning på hunden vid ustälnning och även dess mentalitet bör testas.
Det har gått alldeles för långt när hundarna får lida för deras utseende..

Även om uppfödare har kriterer att följa har jag märkt många gånger att man vill ta en kull på sin hund för den är ju så härlig…
Men att hunden har en defekt eller bär på en gen osv. Det blundar man för.

Tar man upp något sådant med raskomiten eller personen i fråga kan man säga hejdå, de kommer troligen inte vilja prata med dig mer.
Ska det vara så?

Det är så frustrerande att det blivit såhär, våra underbara hundar får lida för att personer är mer fokuserade på deras utseende.

Jag blir alltid så glad när man stöter på uppfödare som är öppna och har ett brinnande intresse för hälsan hos deras hundar.

Att nå ut till förstagångs valpköpare är viktigt med. Vi hade ingen koll med vår första hund. Vi hittade en uppfödare som hade valpar som var leveransklara till sommaren, men sedan fick vi en väldigt nervös individ också, vilket flera i kullen var..
Man lär sig ibland den hårda vägen tyvärr.

medde
2012-12-22 22:00
#9

Väldigt intressnta och sunda tankar ni har. Vilket är verkligen posttivt. Men vad är det som gör att det blir som det blir med våra älskade hundar. Är det pengar som styr dock ändå i det stora hela?  Varför är det så ofta att "lägga på locket" Är man rädd var andra ska tycka då man mörkar eller vill man ha sitt bo klander fritt. Många tankar men kan inte låta bli då det inte alltid är så bra med många raser.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: