Annons:
Etikettberättelser
Läst 3353 ggr
[KakanE]
2013-03-02 14:31

I väntan på valp

Hej på er alla!

Tänkte uppdatera er lite om hur det går för mig och min sambos hundplaner.

För en tid sedan åkte vi och hälsade på hos en uppfödare. Båda var nervösa innan och tankarna snurrade, tänk om det inte klickar med uppfödaren, tänk om hundarna inte alls är så som vi föreställt oss (har inte haft sheltie innan bara träffat olika individer), tänk om uppfödaren inte tycker om oss eller tänk om vi helt ändrar oss och måste ställa om oss helt och hållet i val av ras.
   Vi ringde på dörren och så fort vi kom in i hallen möttes vi av de mest underbara hundarna. Så glada, spralliga, vackra och trevliga. Precis så som vi hade hoppats. Om vi var säkra på att Sheltien var vår ras innan så blev vi än säkrare nu.
   Vi fick hälsa på både hanen och tiken som det planerades parning för, valpar från uppfödarens andra tik och familjens övriga hundar. Både uppfödaren och ägaren till hanen var där och vi fikade och pratade och det var så otroligt givande. Vi kände direkt att det kändes rätt, vi har alla samma syn och tankar kring hundägande och allt som hör till och vi hade en jättetrevlig fikastund.
   Som ni säkert förstår av texten väntar och hoppas vi nu på valp från tiken. Hon är parad och hon beräknas föda i mars. Hitills har allting gått som på räls och vi längtar mer och mer för varje dag som går. Efter nästan ett år av planering känns det nästan lite overkligt att vi förhoppningsvis inom en överskådlig framtid får hem en liten familjemedlem.

Annons:
Kitten86
2013-03-02 14:36
#1

Vad roligt att höra era tankar innan och efter ert möte med kennel. Jätteroligt också att även ägaren till hanhunden var med och träffade er. 

Alltid roligt när man får komma och besöka kennel och när man känner att man hittat rätt 😉 Håller tummarna för att allt går bra för tiken och att det blir en liten trevlig parvel till er!! Sen kommer den låånga väntan på att man ska få hämta hem sin valp, sen går tiden undan och valpen blir fortare vuxen/stor än vad man skulle vilja….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

mikkan01
2013-03-02 14:38
#2

Så glad för er skull! 😃

Vad har ni tänkt er för liten? Hane/tik? Färg? Eller spelar det ingen roll förrän ni hittat den ni riktigt klickar med? 
Vad ska ni göra med hunden? 🙂 
Blir själv sååå sugen på valp så fort jag ens hör ordet "valp" 😃

~mikkan

[KakanE]
2013-03-02 15:01
#3

#1, Ja det kändes jätteroligt och seriöst att även hon var med. Både uppfödaren och hanens ägare var mycket kunniga så det var jätteroligt att sitta och prata tillsammans :) Haha! Ja men verkligen! Ja kära nån denna väntan. Både jag och Henrik (sambon) är så förväntansfulla. #2, Vi har tänkt oss en tik. Det fungerar bäst med "flocken" som finns runtomkring med föräldrars hundar samt våra vänners hundar. Men det skulle fungera med en hanne också men helst en tik och som det ser ut nu så blir det nog så :) Jag är mycket förtjust i blåa shelties och Henrik i trefärgade. Men det spelar egentligen ingen roll. Det viktigaste är en glad krabat som vill hitta på saker med oss :) Hannen är trefärgad och tiken är blå så det blir spännande att se vad som kommer ut. Huvudsakligen hundsport, jag vill köra agility och Henrik är sugen att testa på lydnad men om hunden vill och är fin skulle det vara roligt att testa att ställa. Henriks bror är duktig handler och ställer sin Engelska Setter så det skulle vara roligt att hänga med dom två utställningar. Ja men eller hur! Jag tror att vi är många som blir särskilt valpsjuka mot våren speciellt :)

blandiscasper
2013-03-02 20:06
#4

Åh va spännande! :) vet exakt er känslor nu, jag hämtar ju min om 4 veckor, håller tummar och tår för er med :)

[Murvel]
2013-03-15 20:21
#5

Hej! Hur går det här? Är det valpning på g eller har de redan fötts?

[KakanE]
2013-03-16 12:51
#6

Det är på g! I nästa vecka är det beräknad födsel, så det blir bara pirrigare och pirrigare :)

Annons:
[Murvel]
2013-03-16 13:09
#7

Skoj! Du får skriva sen vad utfallet blev. Skulle ni överväga en hanhund om det bara föds hannar, eller blir det en annan kull då?

[KakanE]
2013-03-16 13:15
#8

Ja, vi håller verkligen tummarna nu :) Såklart så försöker man ta det lugnt, det kan ju hända saker. Men det är så svårt när man längtar så mycket. Ja vi har övervägt hanhund, har haft båda innan och egentligen så fungerar båda, men allt skulle bli lite smidigare med en tik i "flocken" som finns runt omkring :)

[KakanE]
2013-03-16 13:28
#9

Hjälp mig gärna med en checklista på saker som måste finnas hemma när valpen kommer. Har börjat planera och titta runt lite smått men vill gärna ha tips!

mikkan01
2013-03-16 13:36
#10

Tycker att det mesta är sånt som kommer i efterhand, efter behov. 
Köpte bara det viktigaste som koppel, halsband, matskålar, en bädd (som han absolut inte skulle använda…alls 😉), mat, klosax, nån liten borste, bajspåsar, lite leksaker och tuggben till små kliande tänder. 😃
Resten kom med tiden… en första hjälpen till vovvar kan vara bra att ha i skåpet då dom gärna flyger runt en hel del. 😛

Mysigt med valp…hoppas det kommer snart!

~mikkan

[KakanE]
2013-03-16 13:47
#11

Ja precis! Jag är sådär så att jag kan förivra mig för att jag tycker att det är så roligt. Tittade på flytvästar häromdagen och då kände jag själv att bara, nej, lite för tidigt ;)

Kitten86
2013-03-16 19:54
#12

#11
Det kan ju gärna bli så när man kikar på saker att man bara vill shoppa mer.

Jag gjorde likadant som mikkan01. Köpte halsband, koppel, matskålar, någon leksak, något tuggben, bädd och foder innan han kom hem. Allt eftersom hittar en massa andra saker in i hemmet, var så säker!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[KakanE]
2013-03-25 10:10
#13

Goda nyheter! Valparna är födda och är friska och snuttar på. Här hemma upplever vi en slags "bebilycka" (vi har inga barn men kan ändå förstå en liten del utav hur det känns efter detta). Nu börjar en än jobbigare men lyckligare väntan :)

Annons:
blandiscasper
2013-03-25 11:55
#14

Härligt! Gu va roligt ! Spännande och följa 😊 själv har jag bara en vecka kvar så får jag hämta min ! Förstår din längtan ❤

Kitten86
2013-03-25 16:58
#15

#13
Grattis! Vad roligt att höra. Hur många blev det i kullen? Färger?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2013-03-25 17:17
#16

Grattis! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[KakanE]
2013-03-26 18:00
#17

Det blev 4 valpar, två tikar och två hanar. En blm hane, en trf hane och lika för tikarna. Maximal fördelning alltså ;)

[KakanE]
2013-03-26 18:47
#18

#blandiscasper, vad spännande att det bara är en vecka kvar! Jag förstår att du är alldeles pirrig :)

Beckibus
2013-03-27 10:58
#19

Gud va kul att höra för båda två! Jätte grattis, vilken lyx att ha en rätt stor valp i sommar!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
2013-03-27 16:17
#20

#17
Spännande med sån fördelning!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
blandiscasper
2013-03-27 18:35
#21

ja! jag är både pirrig och salig! ja fin fördelning, har du nån favorit?:)

[KakanE]
2013-03-28 08:01
#22

#21, Jag har inte träffat valparna än, bara sett på bild :) Men på bild är alla jättefina verkligen. Men tikarna är jag hemskt förtjust i. Kan ju vara så att jag är lite påverkad då också av vi helst vill ha en tik. Så hoppas att det klickar när vi får träffa dom om några veckor :)

blandiscasper
2013-03-28 08:22
#23

Vill du ha en trefärgad eller blue merle? Blir sheltien en hit här så ska jag försöka att nästa blir en blå :) gillar dom, men inte gubben tyvärr

[KakanE]
2013-03-28 08:27
#24

#23, Det spelar egentligen ingen roll, men jag är hemskt förtjust i blåa medans min sambo är förtjust i trefärgad. Så någon av oss får sin vilja igenom :) Sedan har jag mer och mer börjat bli förtjust i sobel, så våran nästan kanske blir en sobel :) Har alltid velat ha två hundar (har alltid bara haft en i taget) så hoppas att det bli så någon gång i framtiden.

Beckibus
2013-03-28 19:59
#25

Blå ska de ju vara! Du får jättegärna pma/skriva kennel osv. Blev lite sugen på kullen när de va en blå tik!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[KakanE]
2013-03-28 21:14
#26

#25, av respekt för uppfödaren så tänker jag att tills valpen flyttar hem till oss så pratar vi mer om min resa och mina valptankar i den här tråden :) Tänkte ifall något oväntat händer osv. Senast vi hördes av så var alla tikar tingade dessutom :)

Beckibus
2013-03-29 10:12
#27

#26

Absolut! Även eran eller inräknat?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Annons:
[KakanE]
2013-03-29 11:47
#28

Ja med vår inräknad alltså :) Åh vad jag längtar efter att få träffa alla valparna nu. Man kan knappt bärga sig, blir så pirrig. Min kille håller på att bli tokig för jag pratar inte om något annat än hund ;)

htt
2013-03-31 23:20
#29

Åh vad kul med valp! När ska ni få träffa de små för första gången? :)

[KakanE]
2013-04-04 12:03
#30

Vi ska åka och hälsa på första gången i nästa vecka. Väldigt pirrigt! Och lite svårt faktiskt. Det är första gången jag är med så här tidigt, hundar vi haft innan har flyttat in när dom varit äldre. Men jag försöker läsa på så mycket jag kan :)

Kitten86
2013-04-06 15:29
#31

#30
Roligt, och spännande att få åka och besöka sin valp inte sant? Minns det själv som igår 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Murvel]
2013-04-06 17:32
#32

#30. Är det något särskilt bra du läst om valpar på senaste? Jag är också i den situationen. Har passat vuxna hundar men aldrig valp, så måste läsa på 🙂

Lycka till med valpmyset!

[Murvel]
2013-04-06 23:49
#33

Ah nu listade jag ut vilken kennel det gäller. Var själv intresserad men bor för långt bort (dyrt att komma och hälsa på flera gånger då). Ser fram emot fortsatta uppdateringar :-)

[KakanE]
2013-04-07 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ja det är så spännande! Vi var och tittade på Artfexburar idag, det börjar verkligen kännas som att det är på riktigt nu :) Jag köpte boken Härliga valptid med tillhörande arbetshäfte. Hittils så tycker jag att boken har varit väldigt bra och informativ och den förklarar valptiden bra tycker jag (har dock inte läst hela än så jag vet inte vad som står om div uppfostringsmetoder och arbetssätt). Dessutom så frågar jag mamma en massa, som hämtat hem valp förut :)

Annons:
[KakanE]
2013-04-22 11:47
#35

Ni kanske vill veta lite hur det går :) Allt rullar på fint, och nedräkningen har börjat på allvar kan man säga. Vi har hälsat på valparna en gång och ska dit igen om någon vecka. Vi fick verkligen ett positivt intryck på en gång när vi kom dit. Trots att valparna fortfarande är så små så interagerade dom med oss och stapplade runt i rummet. Det är speciellt två stycken som vi är extra förtjusta i men samtidigt så är dom fortfarande så små och dessutom så visade ingen av valparna några negativa sidor när vi var där så det är fortfarande svårt att peka ut just EN favorit ;)

[Murvel]
2013-04-22 15:51
#36

#35. Hej, ja vad kul med uppdatering :) Vilka är ni extra förtjusta i - de två tikarna eller?

[KakanE]
2013-04-22 16:58
#37

#35, Ja precis! Även om vi gått in med ett "open mind" så blev det ändå så att vi hittills är mest förtjust i tikarna, men hanarna är egentligen helt underbara dom med :)

Princesseen
2013-05-02 14:53
#38

Hur går det med valpen? :-)

selma5
2014-09-08 20:04
#39

Hur går det med valparna? Kakane

Kitten86
2014-09-08 22:58
#40

Klammrarna som sitter på vardera sidan om nicket betyder att användaren/nicket inte längre är med i iFokus.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

selma5
2014-09-09 00:27
#41

Tack så mycket Kitten 86 då vet jag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: