Annons:
Etikettdebatt
Läst 1564 ggr
medde
2013-04-02 13:35

Illigal hundhandel

Det är ett riktigt gissel det här med hundhandel. Tyvärr så fortsätter den i ganska stor skala eftersom det finns köpare. Nu har dom slipat till det ännu mer med hundarna. Hundarna reggas i här i landet efter en falsk moder.. Så man tro kan handlar en "svensk" hund..

I dag publiceras en artikel om ämnet klick ain dig på länken nedan och läs den gärna. Samt på länken till försäkringsbolaget IF och deras varning.

Hur ska man få bukt med det här? Är det alltid pengar som spelar in eller är den en bit okunskap också från den blivande hundägaren? Hur kommer den framtida aveln bli om det används "falskskyltande" hundar? Sjukdomar osv..

Länk artikel

Länk IF

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Kitten86
2013-04-03 10:20
#1

Sorgligt att detta ska fortsätta! Men jag tror tyvärr att detta kommer fortsätta för precis som andra brott så styr pengarna och i takt med att man kommer fram till motåtgärder så kommer brottslingarna/ smugglarna på lösningar kring problemet.

I hundarnas fall så "tvättas" de genom att bli reggade i SKK. Vissa valpar som jag hört blir inte alltid reggad efter en svensk hund (som mamma) utan blir helt enkelt intagna till Sverige med tillsynes korrekta papper (förfalskade eller "mutade" ska jag låta vara osagt) som sen gör att de kan reggas om och få Svensk stamtavla.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
2013-04-03 10:22
#2

Jag har hört av en bekant som är uppfödare att det nu pratas om att det ska göras stick kontroller blodprov/dna test på "flaggade" hundraser vars registreringssiffror ökat drastiskt som fralla och mops.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

medde
2013-04-03 10:31
#3

#2 Tycker jag verkar helt super. Det behövs något mer än vad som är i dag. för det blir inte mindre med tiden tyvärr.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
2013-04-03 10:33
#4

#2
Så sant! 

Kan ju dock bli svårt att försöka få rätt kull testad så att smugglarna åker dit! Och om bara vissa raser ska testas finns ju risken att de bara byter ras och fortsätter iallafall i stor skala… Sannerligen inte enkelt att försöka få bukt med problemet, men något måste absolut göras!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

medde
2013-04-03 10:35
#5

Om man stänger en väg. så tyvärr hittas det en annan väg. Då det här har pågott under så många år.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
2013-04-06 15:21
#6

#5

Ja, så är det ju, tyvärr. Hoppas bara att man kan hitta en väg och åtminstonde minska ner skalan som hundarna tas in i landet…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
medde
2013-04-06 18:32
#7

Men så länge det är pengar med i det hela är det svårt. Marknaden styr.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kitten86
2013-04-07 13:00
#8

Så är det ju. Smugglarna tjänar pengar och det nyblivna hundägaren tycker att den "tjänat" pengar eftersom den köpt en hund liite billigare…  Förutom i vissa fall där hundarna tas in i landet billigt och säljs här dyrt som en "svensk" hund vilket gör att den enda som tjänar på det är smugglaren!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: