Annons:
Etikettdebatt
Läst 1638 ggr
medde
2013-07-25 22:30

Lyckopiller till hund.

I dag publiceras det en artikel om hundar och att det har ökat markant att stoppa i hundar lyckopiller. För mig och mina tankar känns det inte så rätt. Men visst finns det undantag i det hela. Men nu nyfiken hur ni andra tycker och ställer er till detta med att ge hundar lyckopiller

Länk till artikeln

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Kitten86
2013-07-26 12:29
#1

Visst kan det finnas hundar och tillfällen där detta kan vara en absolut sista utväg som ett komplement i träningen eller dylikt vid t.ex. extremt smällarrädda hundar. 

Men en hund ska inte dagligen, eller på annat sätt ofta, behöva behandlas med antidepressiva mediciner eller s.k. "lyckopiller". Om så är fallet så är något helt galet i hundens liv om den inte på annat sätt kan leda ett lyckligt och meningsfullt hundliv!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2013-07-26 14:56
#2

Bra och informativ artikel! :)

Jättesvår fråga det här om man bör använda antidepressiva läkemedel och lugnande läkemedel för hundar! Precis som Kitten 86 säger så vill vi ha hundar som är lyckliga och som lever ett meningsfullt liv. Naturligtvis bör man försöka hjälpa hunden till det via träning och aktivitet, och det har effekt för det mesta. Men om inte det hjälper, vad gör man då?

Jag kan förstå hundägares dilemma här! Om alternativet till lugnande och antidepressiva medel är avlivning av en hund i sina bästa år eller en hund som ständigt är rädd, blir valet ofta medicinering.

Jag tycker inte att man ska vara alltför kategorisk. Och det är även skillnad på att medicinera under en kortare tid jämför med en längre tid.

Som sagt - en intressant men svår fråga!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Camia7]
2013-07-26 17:32
#3

endast om det är ett extremfall säger jag..

ullni
2014-11-21 12:48
#4

Är lite kluven i frågan, har haft en schäfer som efter fått en smällare på sig kunde inte fixa nyår/valborg utan lugnade. När man behöver ge lugnande enstaka tillfällen kan det vara ok men om hunden inte kan fungera utan medel tycker jag man ska fundera om det är det värdigt liv.

Chronize
2014-11-23 15:30
#5

Min åsikt är att försöka ta reda på VARFÖR hunden är deprimerad och lösa grunden till problemet i stället för att trycka i piller för att dölja symtomen.. Behöver hunden mer socialt? Mer mentalträning? Mer motion? Bättre foder? Samma som med människor. Enligt mig ska man inte trycka i massa droger i varken hundar eller människor utan i stället reda ut grundproblematiken. Visst kan man absolut använda det som "en sista utväg" ett tag, men det ska inte vara en permanent lösning.

Upp till toppen
Annons: