Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 4706 ggr
EternalWinter
10/20/13, 7:27 PM

Drag?

Hejsan!

Jag har funderingar på att börja dra med min Sheltie men vet inte om rasen klarar av det? Tänkte han kunde få lära sig dra en pulka med lättare last 1-4kg kanske. 

Han väger 10kg och är ca 42cm i manken.

Är det någon som har provat detta? Tänkte det kunde vara en rolig vinter aktivitet annars. Han älskar att jobba och är svår att trötta ut.

Om någon har gjort detta vad använde ni er av för sele?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Annons:
Kitten86
10/20/13, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Absolut kan man dra med en sheltie!

Jag har en sheltiekille som är ca 47 cm hög och vi har hållit på med lättare weighpull och även drag med kärra och pulka. Drag är något som du kan göra med din hund oavsett storlek/vikt så länge (precis som med allt annat) att du tränar in det rätt och succesivt ökar dragvikten och tiden. Glöm inte heller att gå av din hund och eventuellt stretcha osv för att förhindra skador!!

Min kille har dragit lättare kedjor i sin sele, trädgårdsvagn samt pulka/snowracer med min 3-åriga brorsdotter 😃

Jag har en nomesele till min kille, men vilken sele du ska ha beror på vilken typ av drag du tänkt göra. Är det mer drag med mycket tunga vikter, som t.ex. wightpull, så bör du ha en riktig wp-sele. Drag med vagn eller pulka så kan du ha en nomesele.

Bjuder på en bild när min kille hjälper till att dra vagn vid trädgårdsarbete härhemma.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
10/20/13, 8:12 PM
#2

#1 Ser kul ut! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
10/20/13, 8:16 PM
#3

#1 Vad tufft! :)

Kitten86
10/20/13, 8:16 PM
#4

#2
Jaa, River e nöjd och det blir sannerligen "två flugor i en smäll" när man är ute och jobbar!

I vintras vet jag faktiskt inte vem som hade roligast, min 3-åriga brosdotter som satt på snowracern och styrde för glatta livet eller River som drog ekipaget framåt i hög fart nysnön 😉 Båda såg åtminstone minst sagt nöjda ut..

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

EternalWinter
10/20/13, 8:19 PM
#5

#1 Åh vad roligt att se en bild med, ser riktigt fint ut det där =)
Han bröt benet i april och har rehabiliterats sedan dess och vi är nu igång ganska rejält med mycket motion, simmning, jogging (agility utan hopp). Jag rådfrågade med hans rehab och hon sa att så länge jag hade koll på att han inte blev halt eller visar tecken på att inte klara av det skulle det nog gå bra. Så stretching är viktigt såklart! =)

Tror du att det skulle funka med en juluis k9 bara första gången för att se om han accepterar det?

Roligt att han kan dra snowracer, det måste dottern tycka är riktigt kul. Det skulle jag iaf😎

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Kitten86
10/21/13, 10:12 AM
#6

#5
Japp, kände att en bild på min herre passade in väl i detta sammanhang!

Som jag kan se är Julius K9 ett vanligt promenadsele och det är inget som jag skulle låta min hund dra i då viktfördelningen blir fel. Gemensamt med en nomesele och weightpull sele är att den går över hundens hela rygg och viktfördelar jämt över hunden. Den ska inte enbart dra med bogen som det blir i ett vanligt sele.

Jag skulle hellre sikta på ett riktigt dragsele, det kostar inte jättemycket. Har för mig att jag gav 199 kr för det som min hund drar i, ett Non-Stop Nomesele. Tips är att åka till djuraffär och få hjälp med att passa ut en som sitter korrekt!

Jag började med att låta min hund gå i selet, eftersom det sitter lite annorlunda. Därefter bör du vänja din hund med att något låter bakom hunden (utan att den drar) så att den så smånigom inte blir rädd när den ska dra saker. Jag lärde in min att stå still i rak position på kommando samt att dra och stanna på kommando innan han fick börja dra (så att de inte snurrar när de är kopplade till det som den drar. Börja därefter att låta hunden dra t.ex ett snöre med t.ex en vattenflaska för att ge hunden lite vikt. Dra lätt vikt i korta stunder och glöm inte att berömma. Öka succesivt tiden som hunden drar, när du ökar vikten så sänker du tiden igen osv.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
hund_katt
10/26/13, 10:25 AM
#7

förlåt om jag bryter tråden lite, men hur stretchar man hunden?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
10/26/13, 8:18 PM
#8

Förklaring och video kan du bl.a hita här.
Men om du googlar så finns det mycket att läsa om både massage och stretching.

Bifogar en video direkt också..

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
10/26/13, 8:21 PM
#9

Vad gäller drag så har jag idag köp en ny, riktig draglina, så nu ska vi försöka komma igång med draget igen! Det blev en snorgrön 😃Kanske ska gå kurs också i drag med hund, då jag idag utanför djuraffären stötte på en kvinna som håller på med barmarksdrag bl.a och som även höll i mindre kurser för att lära ut angående tillbehör, hur man lär hunden att drar rätt, lära in styrkommandon etc.

Till vintern, om vi kommit igång, så ska vi ta fram sparken igen 😉
Då kan jag ta lite bilder och visa på det…!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

hund_katt
10/26/13, 9:44 PM
#10

tack för videon, oj, visste inte ens att man kunde stretcha hunden ;P

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
10/26/13, 10:29 PM
#11

När du jobbar med din hund, precis som när du själv tränar, så är det lika viktigt att värma upp musklerna och sen varva ned och stretcha av. Det är inte alltid man stretchar hunden men det är bra vid hård träning som t.ex. vid drag.

Jag t.ex. stretchar f.ö min häst också efter hård träning 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
10/26/13, 11:20 PM
#12

#8 Bra info om stretchning! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
10/27/13, 6:59 PM
#13

#12
Tackar. Ja, jag tyckte att både sidan och videon jag hittade förklarade och visade tydligt. Finns säkert böcker på området också (finns för häst iaf så borde även finnas för hund).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Lavine
7/17/14, 7:17 PM
#14

Drar upp denna tråd igen, har ni utvecklat/fortsatt med draget, någon mer som testat eller håller på i någon form? Bilder och filmklipp ses gärna. :)

Kitten86
7/17/14, 7:41 PM
#15

Jodå, jag och River håller fortfarande på med drag även om det har blivit längre mellan tillfällena då jag istället prioriterat f.a rallylydnad men också agilityn. Tänkte gå en kurs i barmarksdrag med honom och kanske börja med det men det har ännu inte blivit av. Få se om det är något som hinns med innan höst/vinter…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lavine
7/17/14, 7:43 PM
#16

#15 Det är ju bara kul om man har flera sporter att pyssla med. :) Jag skulle också vilja gå en kurs i barmarksdrag, dock inte med nuvarande (halta) hund. Man kanske kan gå som åskådare!

Kitten86
7/17/14, 7:46 PM
#17

#16
Nej, förstår att du inte kan göra det med en halt hund. Vad har hänt din hund (om man får fråga)?

Jag vet inte om det går att vara med som åskådare faktiskt. Här är en som jag hittat som håller kurser inte så långt ifrån där jag bor.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lavine
7/17/14, 10:18 PM
#18

#17 Han har artros, och jag brukar lite slarvigt men hjärtligt kalla honom min halta hund! :) Nej, det mest logiska är förstås att det är praktiska kurser. Det finns i alla fall lite infofilmer på YouTube om selar t ex, med avsändare Svenska Dragsportförbundet, så det kan ju vara lite kul i alla fall. :)

j_ulie
7/18/14, 3:17 PM
#19

Kitten86, vet du om nomeselar går att köpa i någon fysisk butik? Skulle gärna vilja få hjälp med att prova ut en. Såg att shelties antagligen ska ha den minsta storleken men just i drag känns det så viktigt att selen sitter perfekt. Tror min kille skulle tycka om att arbeta på det sättet.

Kitten86
7/18/14, 7:59 PM
#20

#19
Ja, ett nomesele är ju ett "vanligt" dragsele och brukar finnas i det flesta välsorterade djuraffärer. Jag köpte mitt nomesele, och fick hjälp att hitta rätt storlek, hos min lokala Djurmagazinet 😃 Det är dock sällan man hittar draglinor och andra drag tillbehör hos djuraffären men de brukar kunna ta hem om man frågar!

Är man däremot ute efter typ wp-sele (weightpull) så görs det oftast egentligen bara efter specialbeställningar (efter just din hunds mått).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: