Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 4341 ggr
[Shackalen]
2013-10-25 12:44

Uppfödare.

Finns det några seriösa uppfödare nära Örnsköldsvik?

Gärna nån som går på att föda upp lite mindre shelties.

Annons:
Kitten86
2013-10-25 15:08
#1

Du kan se alla uppfödare som är med i sheltieklubben här.

Du har bl.a:

Miracleshelties i Örnsköldsvik
Kråkeslottets i Luleå
Nordängens i Luleå
Nizelines i Umeå
Ett par stycken i Kalix
m.fl.

Låt inte avståndet till en bra kennel stoppa dig heller…! Ibland kan det vara värt att åka lite längre för att få en sheltie från en uppfödare som du trivs med och som föder upp det du söker efter.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

hund_katt
2013-10-25 15:59
#2

#1 japp, som du säger, låt inte avståndet stoppa dig ;) vi åkte från Småland till Dalarna 2 gånger för att först hälsa på och tinga en valp, och sedan hämta den. dock var det inte sheltie utan Golden retriever men gäller samma sak där :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

tails of power
2013-10-26 06:32
#3

Vi har importerat lite nya spännande hundar nu i bra storlekar. Har en mycket spännande kombination på gång mellan en blm och en trf. Båda i rätt storlek och med korrekta ej preppade öron. Ni skriver här att alla kennlar som är med i sssk finns med i listan ni la ut. Man kan vara seriös och inte tillhöra sssk :) Vi finns i umeå under prefixet kennel tails of power. Du kan ju kolla in vår hemsida, om ca 14 dagar kommer våra importer ligga ute där. Vi inväntar bara svenska reg nr i dagsläget.

Kacher
2013-10-26 06:56
#4

Mina föräldrar har en tik som dom köpt från Idavallens kennel på Hornön, strax utanför Ö-vik. Jag kan varmt rekommendera en hund därifrån! 

http://www.idavallenfriends.se/63391066

Kitten86
2013-10-26 20:26
#5

#3

Spännande med importer! Varifrån har du importerat (land/kennel)?

Jag skrev endast att TS kan se de en lista på uppfödare som är med i sheltie klubben via deras hemsida.

Men utöver det så finns det självklart fler kennlar som föder upp rasen och som är seriösa. Men de kan ju då vara svåra att få nys på om man inte känner någon som känner någon… Att vara med i en klubb är ju i sig ingen garanti. Finns ju t.ex. uppfödare som är med i SKK (stor viktig klubb inom hund) men för den saken skull inte alls är speciellt seriösa!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2013-10-27 14:33
#6

Självklart finns det både seriösa och oseriösa inom olika organisationer, men det är ett bra tips att kika på SSSK's lista tycker jag. Kika gärna på både Medlemslistan och Uppfödarlistan då endast de som haft kull inom 3 år står med på uppfödarsidan (det finns även de som haft kull inom 3 år som står på medlemslistan, om man inte själv begärt att bli flyttad till uppfödarlistan). 

 Grundläggande i avelsarbetet har uppfödare inom SKK RAS-dokumentet att följa, och det arbetas fram av SSSK för att sen landa hos SKK. Jag ser som  uppfödare inget skäl att inte vara med i SSSK, och jag skulle inte vilja vara utan den information och de råd man får kring avel och hälsa, och inte heller vilja avstå att delta i arrangemangen (tex avelskonferenser, träffar kring anatomi etc). 

/emma93

Annons:
_Wilma
2013-10-27 17:46
#7

Jag håller med emma93 om att det finns flera fördelar med att tillhöra SSSK och SKK. Dessa organisationer arbetar för rasens bästa. Som enskild hundägare eller uppfödare är det svårt att hålla sig uppdaterad med det som händer som är av betydelse för rasen (ex sjukdomsfall, rasstandard). I en organisation finns flera kunniga personer som arbetar tillsammans och som har olika specialkompetenser.  :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

tails of power
2013-10-29 06:32
#8

De finns också nackdelar med sssk men jag ska inte bedriva pajkastning :) Vi har importerat dels från Tjeckien och dels från Polen

Chara Choppel
2013-12-15 00:13
#9

Till nr #8: Pajkastning är ju inte bra. Men det kan vara bra att få lite hum om vilka saker som INTE är bra med Sssk.

Novak
2014-01-18 19:05
#10

Jag kan varmt rekommendera kenneln Laipo's shelties. Lillemor almersson heter hon och dom finns i Hällnäs. Har en tikvalp därifrån nu och jag är super nöjd med henne! Hon har jätte fina hundar och alla är väldigt jämna och trygga. http://www.laipos.se/index.htm

lenlass2017
2017-06-23 18:12
#11

Håller ni fortfarande på Tail's of Power???

Upp till toppen
Annons: