Annons:
Etikettagility-freestyle-mm
Läst 4162 ggr
EC84
2014-01-20 19:41

Agilityshelties!

Jag och Ivan är anmälda till en prova-på-kurs i agility i februari! Ni som tränar agility med era shelties, kan ni inte lägga upp lite bilder/filmer från när ni tränar? Vad tycker ni är särskilt roligt eller särskilt svårt? Beskriv gärna vad ni har för mål och erfarenheter, hur ofta ni tränar, om ni kanske tävlar, etc etc :)

Annons:
Tjalleman
2014-01-21 08:15
#1

Har tyvärr inga filmer att visa Har idag 2 st agilityhundar (shelties) Peppsi som ska fylla 10 år i sommar vi tävlar i klass 3 och så Levis som blir 3 år nu i februari vi började tävla i maj förra året så vi är i klass 1 Det som jag upplever svårast är gungan,slalom,kontaktfälten men det är väldigt olika vad hundarna har svårast för en del har tex stora problem med säcken och däcket eller långa böjda tunnlar.Jag tycker att det är roligast att träna kombinationer alltså inte hela banor Går ofta kurs då blir det 1 gång i veckan sedan tränar jag 1 gång i veckan har upphåll i juli och november och december. Målet för Levis är att vi ska ta oss till klass 3 men det skulle vara roligt att få tävla SM. Peppsi är målet att gå nollad i klass 3 innan han blir pensionär

Tjalleman
2014-01-21 11:40
#2

Glömde ju förut att handlingen är också rätt svårt det tar nästan längst tid att lära sig, hundarna lär sig dom olika hindrena fortare 🙂

Hoppas att du och Ivan kommer att gilla agility.det blir bara roligare och roligare ju mer man lär sig.Lycka till på kursen!

Kitten86
2014-01-21 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tränar och tävlar agility med min 4 åriga sheltie kille. Dock har vi på senaste tiden fokuserat mer på rallylydnad.

Att lära in hindren går i regel väldigt fort. Ibland kan man få ett "problemhinder" som hunden har svårt för eller tycker är läskigt eller så men en del hundar har inga problem alls med något hinder. Det är inte ovanligt att man får jobba extra på t.ex. slalom:et eller något av balanshindren. Jag och River fick jobba en del på slalom. Vi hade aldrig några problem med hindret "ensamt" men när det kom i kombinationer så kunde han missa ingången eller kliva ur mot slutet. Efter en hel del extra träning, med fokus på slalom i kombination, så har vi fått ordning på detta.

Utöver detta så håller jag med "Tjalleman" om att det är handlingen som tar tid och som kan vara svår. Du som förare ska lära dig att liksom "dansa" genom banan och lotsa med dig hunden. När hunden står i starten så har den absolut ingen aning om hur banan går så det är upp till dig som förare att lära dig banan, komma fram tills bästa färdvägen och därefter guida dig och hunden genom banan med, förhoppningsvis, ett flyt från start till mål. Det är inte alltid lika lätt som det låter 😃 Det brukar krävas en hel del träning och även tävling innan man "hittar varandra" och bara liksom vet vart man har varandra och därigenom uppnår det där flytet! Man kan säga att man behöver träna på att tävla då det är en helt annan situation än träning…

Samma här med handling så har förare olika styrkor och svagheter, en del har t.ex. lättare för framförbyten än bakombyten och i vissa situationer så passar endast ett speciellt byte…. Men övning ger färdighet och man får liksom hitta sin egen väg, det som passar dig och din hund bäst.

Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Du och Ivan ska precis börja, och oavsett så är agility ett lyckopiller för både förare och hund. En rolig sport att utvecklas tillsammans, och lära av varandra, med sin hund. 

Min sheltie tävlar i large, så jag har inga planer på att tävla högre klasser då jag inte vill slita ut honom pga höjderna etc. Men planen är att iaf kvalificera upp oss till klass II. Vi har tävlat mycket sparsamt och har bara en pinne i vardera hopp- och agilityklass (endast startat i 4 officiella tävlingar). Jag har ingen film att visa men bjuder dig på en bild!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2014-01-21 16:38
#4

#3 Snygg bild! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-01-21 18:00
#5

#4
Tackar. En snygg bild på en snygg kille som hoppar bra!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

EC84
2014-01-21 18:19
#6

Vilka intressanta och bra inlägg! Blir peppad! Kommande kurs är bara tre tillfällen och på "lek-nivå", så får vi se om vi tycker att det är kul!

Annons:
RaindropsOnRoses
2014-01-22 17:15
#7

Jag och Ayla ska också börja en agilitykurs snart. Kursen vi ska gå heter foundation och ska handla mycket om handling. Alltså mer att lära för mig egentligen. Ska bli kul men det är alltid nervöst och roligt att prova på något nytt. Lycka till på kursen med Ivan, TS!

EC84
2014-01-22 19:28
#8

#7 Detsamma! Låter som en intressant kurs, du får gärna berätta mer sedan!

Kitten86
2014-01-22 21:15
#9

#8
Du och Ivan kommer säkert att tycka det är roligt. Om inte annat så finns det en massa andra roliga sporter som ni kan testa på…!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Cassii
2014-01-25 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Åh vad kul med fler som gillar agility! Jag tycker det är oerhört kul och tävlar med båda mina. De svåraste är att anpassa handligen efter hundarna, de är så himla olika så man måste handla helt annorlunda med båda. Men det är så oerhört roligt!! 😃


gizmozorro
2014-01-26 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tränar och tävlar i agility med mina hundar. Har en cavalier och två sheltiesar.

Den äldsta sheltien fyller snart 3 år och hon är uppe klass 3. Hon har varit lite försiktig men tar för sig mer och mer. Några bra placeringar har hon fått till.

Den yngsta sheltien har precis blivit agilitymyndig, 18 mån, och ska snart debutera på tävling. Ingen aning om hur det kommer att gå mer att det kommer att gå undan!

Har många filmklipp på när vi tränar och tävlar. Finns på vår youtubekanal. http://www.youtube.com/user/gizmozorro Har lagt upp mycket klipp på när den yngsta, Zophia, lär sig agility.

Här en bild på Zophia på vippen

Susanna

_Wilma
2014-01-26 15:14
#12

Vilka duktiga hundar! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Tjalleman
2014-01-27 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är kort på min Levis

Annons:
Tjalleman
2014-01-27 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är ett kort på min Peppsi som blir 10 år i sommar

Jeanette Axenmo
2014-04-16 08:29
#15

Jag tävlar agility med min bc och tränar med min sheltietik Chip, 1 år, med mål att börja tävla när hon blir 18 mån. Om du vill ha bra målbilder att t räna mot, sök på Silvia Trkman på Youtube, eller på Isabelle Emanuelsson och Jouni Orenius. Hur lätt eller svår träningen blir beror till stor del på din hunds grundmentalitet. En hund med rädslor blir aldrig en tävlingshund eftersom inte bara många hinder, utan också själva tävlingsmiljön upplevs som hotfull. Däremot kan agilityträning på lek och utan stora krav hjälpa en rädd hund att växa i självförtroende och stärka samarbetet med föraren. Om du har en orädd och nyfiken hund blir ingenting svårt så länge du är lyhörd för din hunds signaler, tränar med positiv förstärkning och inte hackar på eller korrigerar hunden när den gör fel. Låt hunden utvecklas i sin takt och snegla inte så mycket på andras prestationer! Skaffa dig en riktigt duktig tränare, gå kurser för etablerade förare och fundera över vad de gör som lyckas bra med sina hundar? Lycka till!

Upp till toppen
Annons: