Annons:
Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1816 ggr
[lovihsa]
3/13/14, 8:39 PM

Hjälp att komma igång med spårandet

Hej! Jag skulle gärna vela att ni som spårar med eran hund kunde skriva hur ni tränade in det på eran hund, vad ni använder er av för belöningsmetod osv. 

Har även några frågor som ni kanske kan svara på:

  • Gör det någonting om hunden söker istället för att spåra i början av inlärningen?

  • Om man börjar på hårt underlag hur länge ska man vänta tills man ska spåra i skogen?

  • Är det försent att lära in en vuxen/gammal hund att spåra?

Annons:
Mapel
3/13/14, 10:27 PM
#1

Hej! Vad roligt att du ska börja spåra! Min sambo kör väldigt mkt spår med vår sheltie! Hon kör så kallat personspår och jag antar att det är det du ville börja med också? 

Det hon gjort är att börja med hårda spår, bara för att hunden ska lära sig hur en spårläggare luktar. Här är en superbra länk om hårda spår och om du skrollar ner en bit finns även en väldigt utförlig anvisning på hur du ska göra, denna har vi följt! http://www.fixasparet.se/_16_hardtrack.htm

Hunden ska ju inte söka så det är ganska viktigt att den lär sig spåra, men detta bör komma om du följer instruktionerna i länken, den är verkligen superbra! :) 

Jag skulle nog försöka gå över succesivt till spår i annan terräng. Tex gå ett spår som börjar på asfalt och övergår till gräs och sen vidare. Men tror inte att det "förstör" om du skulle köra ett spår i skogen trots att du inte gjort en övergång. Vi har kört lite både och med vår, men vet inte hur bra det är egentligen. Men jag skulle vänta tills hunden är säker på hårda spår innan jag gick över till annan terräng. 

Det är absolut inte försent att lära en gammal hund spår! :) 

Vi kör med belöning i slutet av spåret och har även delvis kört med näringsspår, alltså att vi lagt små godisbitar i vartannat fotsteg ungefär för att hunden ska bli duktigare på att spåra i spårkärnan :) 

Lycka till :)

EC84
3/14/14, 7:06 PM
#2

#1 Vilken bra länk! :)

[lovihsa]
3/16/14, 6:37 PM
#3

#1 Tack så mycket!! :)

Upp till toppen
Annons: