Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 1294 ggr
j_ulie
2014-03-27 18:20

Aktivitet med bärande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har tips på en aktivitet som jag kan göra med min sheltiekille som involverar bärande av någonting? Billy älskar att bära runt saker i munnen. Han blir superstolt och lyfter både huvudet och svansen när han får bära runt på saker :) Han tröttnar ju efter ett tag när det ser ut som att han inser att han inte vet vad han ska göra med det har bär på :P Vore därför jätteroligt om det fanns någon aktivitet där han känner att det har ett syfte. Apportering funkar inte riktigt för då slänger han ut saker framför oss som han hämtat. 

Han är snart 6 månader, så än så länge får det ju vara hyfsat enkelt och mer lekfullt. Men längre fram vore det roligt att utveckla det.

Annons:
Kitten86
2014-03-27 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min River var likadan som liten och jag valde att förstärka detta och träna in att han hämtade och bar saker åt mig. Till en början gjorde jag det enkelt för honom med enkla föremål och korta sträckor och försvårade successivt. Utökar du successivt så kommer han snart kunna genomföra apporter ska du se 😉

Idag kan jag skicka min hund lite längre sträckor att hämta olika föremål och han kan skillnader på lite olika föremål. Han är med mig i stallet och hämtar bl.a grimmor och grimskaft samt vattenkannor, vattenhinkar, korgar mm. Bjuder på en halvdålig bild på min kille "in action".

Så klart du ska förstärka och låta din hund göra det han tycker är roligt och som han är stolt över att han kan!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

j_ulie
2014-03-27 21:34
#2

#1 Smidigt med en så duktig hjälpreda i stallet :) Billy apporterar leksaker vi kastar men upplever att han inte tycker det bärandet är lika kul som att t.ex. bära en pinne eller leksak på promenad. Får försöka göra apporteringen roligare för honom.

Kitten86
2014-03-27 22:05
#3

#2
Ja, det är smidigt och blir ju "två flugor i en smäll". Jag får hjälp och han får jobba vilket ger honom mental träning och det gör honom lycklig också. Jag började med allt ifrån bollar och leksaker till grytlappar, vantar och annat mjukt innan vi gick in på lite hårdare saker 😉

Den enda gången det varit mindre kul var en dag för ett par vintrar sen när jag gick och pratade för mig själv och River for iväg och skulle hämta vattenkannan, den var dock full och han orkade inte lyfta den ordentligt så jag fick allt vatten på stallgolvet. Var som sagt vinter en och hel massa minusgrader ute… Kan kort säga att det blev halt på sina fläckar! Men tanken från hans sida var jättegod. Han hjälper även min syster som sitter u rullstol att hämta saker från golvet osv. Toppen att ha en hjälpreda med sig överallt 😃

Lycka till. Fortsätt uppmuntra det för honom och belöna på rätt ställen så kommer det gå bra ska du se! Testa lite olika saker och se vad som fungerar bäst för honom att börja med.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2014-03-27 22:27
#4

#3 Bra med en sådan hjälpreda som River! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-03-28 20:08
#5

#4
Ja, det är det verkligen! Han är guld värd 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: