Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 2049 ggr
_Wilma
2014-04-05 21:13

Cykla med sheltie

Jag har funderat på att börja cykla med mina sheltiesar. Är det någon av er på Sheltie iFokus som brukar cykelträna? Vad ska man tänka på?

Det finns ett hjälpmedel som kallas springer som man sätter fast på cykeln för att hunden inte ska råka komma för nära. Är det ett bra hjälpmedel?

Jag hittade en artikel om att cykla med hund: 

http://www.agria.se/hund/artikel/cykla-med-hunden

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
josefinb
2014-04-05 22:21
#1

Jag cyklar med min äldsta & har även cyklat med uppfödarens sheltie. Jag satte bara på dom sele & höll i kopplena, sen fick de trava bredvid så långt som jag tyckte att vi skulle cykla :) Är hunden inte van kan man börja med att gå bredvid med cykeln så hunden lär sig :)

_Wilma
2014-04-05 22:51
#2

#1 Det låter jättekul :) Jag har testat att cykla en liten sträcka (några hundra meter) med min yngsta (Milla) och hon gillade det verkligen. :) Hon skulle orka springa mycket längre, men jag vill vara lite försiktig i början, och så är hon bara 11 månader.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

josefinb
2014-04-06 12:53
#3

Ja, det är kul & väldigt härligt! :) ja, man ska ju helst inte börja cykla "ordentligt" förrän 1 års ålder, men det är ju snart :D det är ju otroligt bra träning för dom också att trava bredvid :) sen kan man ju även träna intervall med dom när man cyklar. Galoppera en liten stund, sen trava lite längre osv :D

hund_katt
2014-04-06 13:10
#4

vi har springer till Rocky :) den gör även så hunden inte kan stanna lika lätt har jag för mig, men vet inte då pappa bara har springen på hans herrcykel som jag inte kan cykla på :) men nu har hans cykel blivit stulen(och även springen som satt på, och som är så dyr!!) så nu har han köpt en postkods cykel på blocket, och en ny springer. får testa senare.

när jag cyklar med Zingo har jag oftast honom lös(på landet) då han är van att gå lös, och är inte koppeltränad :X som tur är ser han inte vilt som vi går/cyklar förbi, skulle han få syn på vilt skulle han knappt bry sig, men jag ser oftast vilt för honom, om han ens ser dom, så kan koppla honom isf.

sen ska han stanna 24-7 , så då blir det att vi aldrig kommer nånstans med koppel. så han får springa ifatt när han nosat klart.

träna bara upp konditionen så är det inga problem. jag brukar även 'putta' ut Rocky så han springer på gräset, det är lite skönare och han kan galoppera säkrare utan att det blir 'stötar' när han 'landar' när han springer på asfalt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

_Wilma
2014-04-06 14:21
#5

Tack för bra tips! :)

Jag ska låta Milla springa på gräset bredvid cykelvägen så långt det är möjligt, så slipper hon asfalten. Hon är rätt bra tränad redan för hon har varit okopplad ganska mycket, men det blir en annan slags träning då man cyklar, så vi kommer att börja lugnt.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-04-06 17:31
#6

Jag cyklar med River lite då och då. Använder mig inte av något hjälpmedel som Springer. När jag tränade in med cykel så började jag med att ha cykeln med på promenad och gå bredvid den. Detta för att träna in respekt för cykeln och för att se så han inte var rädd för den eller dylikt. När jag började cykla så hade jag koppel på River som jag höll i handen. Lätt att korrigera och styra hunden då, samt att jag till en början cyklade korta sträckor om ett par hundra meter. Avståndet utökade jag sakta. Därefter har jag haft honom lösspringande bredvid helt utan problem. Han springer på jättefint bredvid cykeln och håller bra avstånd! Han bara älskar att få springa av sig bredvid cykeln. Han hoppar bokstavligen jämfota av lycka så fort jag tar fram den :)

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
_Wilma
2014-04-06 18:43
#7

#6 Kul att höra att en del av er cyklar med shelties. :)

Jag har testat några hundra meter även idag, och det går jättebra. Jag har henne i vanligt koppel (det fanns ingen springer i affären här), och försöker hålla koll så hon inte får för sig att stanna eller kommer för nära hjulen.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-04-07 14:04
#8

#7
Det låter bra det! Det kommer nog gå toppen i framtiden. En springer kan ju vara bra om man ska hålla hunden kopplad vid cykelturer, så att man får fria händer 😉

Jag cyklar ju bara ute på landet där jag bor så det är inga problem att ha River lös bredvid cykeln.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: