Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2348 ggr
Kitten86
2014-04-16 13:55

Borrelia vaccin

Nu har ett borrelia vaccin framtagits och släppt på marknaden som ska skydda mot de 3 vanligaste borrelia typerna inom Europa. Vaccinet heter Trilyme och en vaccinering rekommenderas att göras innan fästingsäsongen börjar och görs, precis som en vanlig vaccinering, med att man ger hunden 2 sprutor med 2-3 veckors mellanrum och därefter årligen.

Man kan läsa mer om vaccinet här

Det har också pratats om vaccinet hos nyhetsmorgon där veterinären diskuterat diverse fästingskydd med bl.a en annan nyhet: tablett mot fästingangrepp istället för halsband, spray eller droppar. Klippet kan ses på: http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2592937

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
_Wilma
2014-04-16 16:45
#1

Intressant information om vaccin mot borrelia! :)

Funderar du på att vaccinera dina hundar Kitten86?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-04-16 17:29
#2

Tanken har slagit mig men vaccinet är ju inte jättetestat och borrelia känns som den minst farliga av fästingsjukdomarna som en hund kan få. Som jag förstått det så är även borrelia en ganska lätt diagnostiserad och lättbehandlad sjukdom.

Så jag har ännu inte bestämt mig…. Oavsett så bör man ju använda någon form av fästingmedel för att minska risken att ens hund insjuknar.

Tänkte mest sprida informationen om att det nu finns ett vaccin och sen kan var och en läsa på om det, fråga sin veterinär och sen bestämma själv om man vill vaccinera sin hund eller inte.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2014-04-16 20:08
#3

Här är lite mer information om tabletten som ska introduceras senare i vår, och som skyddar mot fästingangrepp, som det berättas om i Kitten86 andra länk:

http://dognews.se/2014/04/15/ny-behandlingsmetod-ger-hundar-omedelbart-skydd-mot-fastingar/

Alla fästingläkemedel har för- och nackdelar. Det är viktgit att tänka igenom vad som passar bäst för just min hund.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-04-16 20:31
#4

Bra info _Wilma 😃

Tabletten tycker jag låter lovande men samtidigt kan jag bli skeptisk. Med droppar, spray eller halsband så kan man enkelt åtgärda ev problem med negativa reaktioner mot preparatet. Men vad ska man ta sig till om hunden nu skulle reagera på tabletten? Inte direkt mycket man kan göra själv… Det är ju också det enda fästingmedlet som är receptbelagt!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mapel
2014-04-17 09:47
#5

Åh det är så svårt det här med fästingmedel! Blev lite hoppfull där med tabletterna men sen stod det ju att den avdödande effekten var nästan 100% efter 12 timmar. Och då antar jag att det tar lite tid innan medlet dödar fästingen, och TBE smittar ju direkt vid bettet! Så himla jobbigt! Man vill ju ha ett medel där fästingen inte biter alls, men det är väl en önskedröm det…. 

Just nu funderar vi på att köra med Tic clip och så ger vi lite extra b-vtiamin, hoppas det funkar! :)

Kitten86
2014-04-17 15:00
#6

#5
Nej, tablettens funktion dödar fästingen efter bettet så en risk finns ju alltid för att hunden drabbas av en fästingburen sjukdom. Har för mig att veterinären hos Tv4 pratade om ett fästingmedel, tror det hette Cetrifect, som skulle innehålla något verksamt ämne som skulle döda fästingen direkt vid kontakt, alltså utan att den bet. Kolla in klippet i mitt första inlägg: vet att han nämnde det fästingmedlet lite snabbt…

Kan annars rekommendera färsinghalsbandet seresto som fungerade jättebra på min kille förra säsongen! Är en del fix och trix, beroende på hur tjock krage din hund har, att få dit eftersom det ska sitta mot huden…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Mapel
2014-04-17 20:11
#7

#6 Tack för tips, men tyvärr är alla dessa förslag gifter av olika slag, och det vill vi helst undvika på vår kille, både för hans skull, för vår skull, då de flesta innebär att hunden inte bör sova i ens säng eller att man bör tvätta händerna efter att man klappat på hunden, dessutom har vi råttor hemma som umgås med hunden och dem vill vi inte heller ska få i sig det. Därav har vi tänkt testa tic clip och B-vitamin istället :) 

Nu är ju iof det där läkemedlet säkert något nervgift det också men det är åtminstone inte ett halsband eller droppar som appliceras utanpå kroppen, som tyvärr måste uteslutas hos oss :)

Kitten86
2014-04-18 14:51
#8

#7
Förstår precis!!

Kan annars rekommendera, giftfritt, Fixodia pulver eller tabletter vilket går bra att komplettera med bärnstenshalsband. Fungerade hyffsat bra på min då jag körde detta i 2-3 somrar på River. Men sen fick vi såå mycket fästingar häromkring att jag istället testade seresto halsbandet förra sommaren och iår tänkte jag nog testa droppar istället. Men förstår precis vart du menar med gifter… Känner dock några som fått borrelia och en som fått anaplasma på sin hund pga fästingar och jag vill i största möjliga mån undvika chansen att mina skulle drabbas.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mapel
2014-04-18 15:59
#9

#8 Ska kolla upp det tack!

 Ja det är så himla svårt, vi är supernojiga att han ska få nått av fästingarna, samtidigt som vi är supernojiga för alla fästingmedel, hehe. Så det är verkligen jätte svårt! Som tur är (ta i trä!) har han än så länge inte fått en enda fästing denna säsong, så hoppas de kan hålla sig borta ett tag till!

Upp till toppen
Annons: