Annons:
Etikettgod-morgon-dag-kväll
Läst 2128 ggr
Lavine
5/24/14, 10:24 AM

Snacktråd sheltie

Vet inte om det finns någon sån här tråd redan. :-) Ledig helg och jag och hunden började med en långsam skogspromenad. Det är mulet och 15 grader här i dag, vilket jag själv tyckte var riktigt skönt. Ska förbi en nyöppnad shop som bl a har lite hundsaker senare i dag och kolla läget. Vad har ni och hundarna hunnit med i dag, övriga planer? Det är ju mycket tävlingar och utställningar just nu, varje helg verkar fullsmockad med evenemang.

Annons:
[FridaGenborg]
5/24/14, 11:27 AM
#1

Här har vi 27 grader i skuggan idag, så det blir nog som dom tidigare dagarna - försöka kyla ned hunden så mycket det går och ta det lugnt 🙂 Ikväll blir det nog en längre promenad om värmen lagt sig.

Kitten86
5/24/14, 2:37 PM
#2

Vi är inne på en sträcka med mycket varma dagar…. Dagen idag startade vid kl. 8 med redan då ca 25 grader i skuggan. Hundarna fick vara hemma medans jag var med min syster, som sitter i rullstol, för att agera fotograf då hon skulle tävla i något som kallas pulsruset. Sen blev det hem igen, ombyte till bikini och ta en kall dusch och så just nu är det att se till att hundarna kyls ner regelbundet och har det någorlunda bekvämt…. Senare idag ska jag sedan åka över till "beckibus" som fyller år idag 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lavine
5/24/14, 2:48 PM
#3

Jag köpte hundgodis av torkat nöthjärta, blir intressant att se hur det går hem.

Lavine
5/24/14, 2:49 PM
#4

Så himla varmt ni har!

[FridaGenborg]
5/24/14, 3:53 PM
#5

Nu är det uppe i 29 grader i skuggan, jag hoppas det lägger sig snart! Lillkillen ligger ute i skuggan och sover, här inne i husvagnen är det 33 grader varmt 😓

Tror vi ska gå och ta ännu en kall dusch nu…

hund_katt
5/24/14, 4:51 PM
#6

har ju ingen sheltie dock… men kan säga, att här har vi varit inne hela dagarna denna veckan. vi åkte iväg och badade nästan varje dag, men något mer orkade vi inte! under natten var det 18-21 grader hela natten, och redan vid 7 började det stiga mot 25. sen hela dagen var det 28-30 grader ute, i skuggan var det några grader svalare, runt 26 grader. idag är det dock svalare ute, moln över hela himlen, så idag har vi varit ute, tills jag gick på cirkusen. var planerat att fortsätta vara ute med Rocky efter cirkusen, men efter att ha svimmat på vägen hem, känns det inte så tryggt att vara ute mer.

så.. den svala dagen blev det inte så mycket gjort som var planerat.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Kitten86
5/24/14, 4:51 PM
#7

Ja, varmt är det här!! Jag har både fram och bakdörren öppen vilket gör att huset får korsdrag. Jayson ligger i hallen vid framdörren (blivit skugga på framsidan medans solen fortfarande steker hett på baksidan) och sover i det vindrag som blir av korsdraget genom huset. River ligger i vardagsrummet och njuter av både korsdraget och takfläktens samarbete 😉

Flera kall duschar lär det ju bli innan dagen är över iaf.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Fruset blåbär
5/25/14, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Igår blev det en heldag på klubben iom att vi hade agilitytävlingar. Jag var ansvarig för att bemanna alla funktionärsposter - så det var verkligen en heldag. Tjejerna var med och fick ligga i vårt tält. Som tur var hade jag en snäll kompis som var med hela dagen och passade min dotter samt mina hundar så jag kunde fokusera på min uppgift ❤️. Vi hade bortemot 39-30 grader i går så det var varmt. Vi hade dock små barnpooler till de tävlande hundarna så de kunde få lite svalka!

Idag blir det familjeutflykt och tjejerna ska så klart med. Vi åker till Taxinge kakslott - resten av familjen tar rutten från Läggesta/Mariefred med rälsbuss/ångbåt/ångtåg. Men jag och mina flickor tar bilen, så vi kan för promenera lite i Taxinge 🙂

Mapel
5/25/14, 10:36 AM
#9

Även vi var på tävling igår! Men bara för att titta. Det var dock ösregn stora delar av dagen! Men det var mysigt ändå :D 

Idag hade vi tänkt åka och bada då det skulle bli soligt och varmt men just nu är det rätt grått och blåsigt så får se hur det blir. Rösta ska vi iaf göra idag men det får inte lilla knorpet följa med på ;)

xina10
5/25/14, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Idag har vi det varmt och skönt i Vesljunga. Så Buffy och Phoebe svalkar tassarna i deras lilla pool. ❤️☀️😊

//Jonnix

Lavine
5/25/14, 3:54 PM
#11

Jag har en barnpool åt min hund också, men han kan på sin höjd tänka sig att dricka ur den , haha.

xina10
5/25/14, 3:59 PM
#12

#11 Jag fick locka Buffy till att hoppa i, hon föredrar skuggan framför ett bad men Phoebe däremot älskar att bada och plaska. Finns det vattenpölarna går hon gärna i dem på våra promenader medans Buffy går runt dem. 😊

//Jonnix

Lavine
5/25/14, 7:26 PM
#13

#12 Jag trodde att min hund åtminstone skulle leka med vattnet, då han i övrigt är precis som din Phoebe, men men! :-D Jag envisas med att ha den framme i alla fall (dock inte ännu i år då vi inte upplevt samma värmebölja som många av er andra), eller strängt taget så har vi bara haft den en säsong.

Annons:
Kitten86
5/25/14, 8:07 PM
#14

#13
Jag slängde i godis som flör i vattnet första gången jag tog fram poolen för att motivera Jayson att kliva i (har en barnpool som är typ 120 cm bred så med godis i mitten på vattnet så kunde han inte stå på gräset utanför och få tag på godbitarna!!). Nu studsar han i och ur poolen hela tiden 😉 Och så stoppar han ner nosen och blåser bubblor också, såå himla gulligt!!

Sen gillar ju River poolen också, även om han bara kliver i för att kyla tassarna och sen kliver han ur igen och känner sig helnöjd 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
5/25/14, 9:28 PM
#15

Bra förslag det där om godis i poolen! 🙂Så ska jag göra för mina hundar som är riktiga badkrukor. Men de brukar klara av värmen bra.

Vi har haft en del regn under helgen, men det har varit varmt så hundarna har varit ute en hel del. Milla kommer bra överens med taxen Bonnie, så de har lekt mycket. 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
5/25/14, 10:10 PM
#16

#14 Har testat det också, men jag ska faktiskt göra ett seriöst försök senare i sommar med poolen och godis. Han ska ju faktiskt vattenträna, så får jag honom att vandra några varv i poolen då och då så har vi i alla fall gjort en smula träning den dagen. ;-)

Lavine
5/26/14, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Bild från i går söndag när vi var ute på landet, men lika blåsigt i dag!

_Wilma
5/27/14, 9:54 PM
#18

#17 Vilken fin bild! 🙂

Igår var jag och Milla på kurs i fårvallning. Det var premiär både för mig och Milla. Vi försökte träna upp Millas intresse för får, men det var svårt då hagen var full med fårspillning. 😉 Det är ytterligare 4 tillfällen, så det ska bli intressant att se hur mycket Milla och jag lär oss.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

meerschweinchen
5/28/14, 5:32 PM
#19

#18 Spännande med vallning, du får gärna berätta hur det går :)

Snart har jag varit utan min vovve i en månad, saknar henne massor:( Nu är det bara 7-8 dagar kvar innnan jag entligen får träffa henne! :D

Mvh Sabine

Lavine
5/28/14, 7:20 PM
#20

#18 Vad skoj att ni testar vallning. Milla är din yngre hund, va? Tvärtemot de flesta andra denna vecka har jag inte "långhelg" nu, jobbar faktiskt till och med mer än en normal vecka. Så min hund får kanske inte så spirituella dagar just nu, hehe. Men jag försöker komma ihåg att lite balanserande på stubbar eller leta godis i trädstammar kan underhålla honom mer än jag tror.

Annons:
Kitten86
5/28/14, 7:55 PM
#21

#18
Vad roligt med vallning!! Är det bara Milla som du testar valla med eller ska du även testa med Wilma?

Roligt att kunna gå vallkurs med flera tillfällen tätt inpå varandra 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
5/28/14, 10:13 PM
#22

Det är bara Milla, min yngsta sheltie, som går på vallkurs. Det är fem gånger utspritt på 5 veckor. Varje träningstillfälle tar 3 - 4 timmar. Det är sju hundar, varav två shelties, som turas om att valla. Man valde att göra en kurs med hundar som inte är border collies. Det var bara Milla som var nybörjare, och så jag förstås. 😉

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
5/29/14, 11:46 AM
#23

#22
Men roligt att ni nu fått chansen att testa på att valla, och att det är fler shelties som får chansen att testa på att valla som de ursprungligen är framavlade till att göra 😉

Skojj som sagt med en kurs och flera tillfällen! Jag och River har "bara" vallat 2 ggr (också ett par timmar per tillfälle) och ca ett halvår emellan. Generellt skulle jag säga att hunden fattar snabbare hur den ska valla än hur det är att som människa lära sig att valla 😃 Visa gärna bilder sen vid tillfälle, om du har någon…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
5/29/14, 9:26 PM
#24

#23 Ska ta med kameran nästa gång. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
5/30/14, 12:43 AM
#25

#24
👍 Låter bra det! Verkar Milla tycka att det är roligt att valla då?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
5/30/14, 12:48 AM
#26

Här har dagen varit blåsig men med blå himmel och sol. Jag och pojkarna fick främmande besök av "beckibus" och hennes Fanta och Pepsi. Det blev bus och lek och så även lite agility träning för hundarna. Jayson och Pesi (hans lek kompis som är en welsh corgi cardigan på 1 år) lekte och hade jätteroligt ihop. Vid agility träningen så lärde sig Jayson "tunnel" och han fick även springa mellan hinderstöd och testa en port i slalom och allt verkade vara roligt 😉

River tyckte det var roligt att få Fanta på besök och att få springa och köra lite agility i det fina vädret. Alla hundar verkade vara nöjda över dagen!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
5/30/14, 6:27 AM
#27

#26 Låter som en toppendag! :)

#27 Milla tyckte det var kul, men vi får jobba på att få upp intresset för fåren, så att de blir intressantare än fårspillningen.  😉

Igår var vi på ett annat ställe där det fanns får, och då gick hon plötsligt fram till dem och tittade på ett helt annat sätt än tidigare. Så det finns nog en vallhund i henne som man kan plocka fram. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Kitten86
5/30/14, 11:21 AM
#28

#27
Då verkar hon ju iaf ha "tänt" på fåren och polletten verkar ha landat så hon vet hur hon ska läsa fåren och vad får innebär för henne (vad hon ska göra runt får). Håller med om att det nog sannolikt finns en vallhund därinne 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
6/3/14, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Idag har vi varit på vallkurs igen. 🙂

Milla är lugn och fin och det är bra. Hon blir trött av att koncentrera sig på fåren, så det blir en del vila mellan träningspassen. Här en bild ifrån idag.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

_Wilma
6/3/14, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

…och en bild till… :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
6/3/14, 11:53 PM
#31

Coolt! Fina får. Min hund skulle passa utmärkt till att hålla reda på höns, tror jag. Och det säger jag inte BARA för att jag själv vill ha höns, hehe. Tror han fått bra övning av att vara polis åt mina två sprättiga katter. ;-)

Kitten86
6/4/14, 10:05 PM
#32

#29+30
Ser fint ut! Roligt att det går bra för henne och att hon blir trött av jobbandet med fåren 😉

#31
Klart man måste vara polis och se till att katterna sköter sig 😃 River hå¨ller stenkoll på allt och alla här hemma (speciellt katten!). Lite skojj om man lyckas få en sheltie till att valla och hålla reda på hönsen…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lavine
6/4/14, 10:28 PM
#33

#32 Eller hur, haha! Katterna gör ju fel HELA tiden. Ja, men jag tror faktiskt att många shelties skulle fixa en hönsflock, om inte annat så genom att larma. Lite "hallå, den här rymmer!" Jo, absolut.

Lavine
6/4/14, 10:32 PM
#34

Vad hette nu den där hundsporten som hade ett tyskt namn som någon provat, var det _Wilma? Det var lite hinderlöpning (även för föraren), lite canicross med mera, á la femkamp. Jag hittade en massa tyska klipp på YouTube och tyckte det såg ut som nåt för mig och nästa sheltie. Risken är väl rätt stor att den sporten inte riktigt kommer slå i Sverige, där agility och rallylydnad har ett stadigt grepp om många både stor- och småsatsande hundägare, men jag tyckte det verkade kunna vara kul för att träna på egen hand åtminstone.

Annons:
Kitten86
6/4/14, 10:49 PM
#35

#33
Ja, katter är ju lite lömska rackare så det gäller ju att hålla koll på dem så de sköter sig 😉

River e konstant polis även bland människor, och andra djur, för att se till att alla sköter sig! Visst tror jag nog en sheltie skulle passa bra, som du säger så kommer den ju minst larma och säga till att något inte stämmer!

#34
Ja, det var _Wilma som testade en sådan sport…. Minns inte vad den hette men bra beskrivning av sporten 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
6/4/14, 11:56 PM
#36

#34 Jag har testat de flesta hundsporter nu med Milla och Wilma. Det hette turnierhundsport och förkortades THS, den där tyska sporten. Hade aldrig hört talas om den tidigare, men det är alltid kul att lära sig något nytt. Fördelen med den var att man själv fick mycket motion, man skulle ju springa med. 🥵

Shelties kan nog valla det mesta. Ofta finns vallinstinkten där, trots att man inte avlat på den på länge. Min förra sheltie vallade en kanin som smet. Den cirkulerade runt kaninen ända tills den kunde fångas in. Så varför inte höns? 

#33 River kan man lita på. Han har koll på det mesta. 😉 Och har väl fullt upp nu med att passa Jayson?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
6/5/14, 10:34 AM
#37

#36
en udda hundsport som skulle vara rolig att iaf testa på någon gång 😉

Jo, River kan man alltid lita på. Letar man efer någon kan man tom fråga honom så visar han vägen 😃 Nja, visst håller River koll på Jayson men oftast är det så att Jayson håller koll på, och befinner sig nära, River istället för tvärtom. När Jayson väl pinnar iväg på egna äventyr verkar det som att River ibland tycker att det är skönt med ett "andrum" och lite egen tid från valpen 😛 Jayson är ju inne i värsta röjartagen just nu, river med ALLT och gör gärna ALLT han vet att han inte får/ska göra (trots till 1000%) samt att han vill bita/springa/busa JÄMT…. Så jag förstår River också!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lavine
6/5/14, 7:04 PM
#38

Ja, tack för svaret om THS! Risken finns att jag kommer glömma det igen, hoho. Jag har läst (spekulationer?) om att sheltien i sitt hemland bland annat hade rollen som gårdslarmare och höll koll på ankor och sånt, och jag tycker det verkar sannolikt att de hållit på med sånt. Enligt ägarens önskan eller inte, det förtäljer inte historien! Finns ju filmer på YouTube där shelties vallar bland annat just ankor, så min vision om en sheltie som passar hönsen var inte helt egen fantasibild… ;-)

_Wilma
6/5/14, 9:41 PM
#39

#38 Ja, det sägs ju att sheltien var en gårdshund  på Shetlandsöarna. Den kallades t o m Toonie Dog (tun = gård). Man hade den till lite av varje. Så naturligtvis kommer den kunna valla höns! 😉

Sajtvärd på Sheltie IFokus

meerschweinchen
6/6/14, 4:38 PM
#40

Igår var jag och Jackie på våran första rallylydnad kurs :D Det var intressant och ska bli roligt att fara på nästa kurstillfälle.

Mvh Sabine

_Wilma
6/6/14, 8:04 PM
#41

Wilma och jag har också gått rallylydnad. Vi tyckte också om det. Det är roligt och ger bra följsamhet. Svårt bara att få tid till att träna på egen hand…

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Kitten86
6/6/14, 8:47 PM
#42

#40
Vad roligt! Har ni tänkt tävla framöver också?

#41
När man väl kan momenten så brukar iaf jag ta tillfället i akt att träna enstaka moment när jag ändå är ute och går i skogen 😉

T.ex. kalla in hunden och be den runda bakom dig och komma upp på din vänstra sida. Gå sen ett par steg framåt med hunden "fot". Stanna och be hunden sätta sig, fortsätt framåt i joggande takt, stanna och få hunden att sätta sig framför dig sen tillbaka till din vänstra sida på valfritt sätt. Sätt hunden, lägg hunden gå runt och beröm hunden. Fortsätt sen promenaden som vanligt 😃 Just rallylydnad tycker jag är en sport som är så simpel att träna när som helst och var som helst. Oftast är det ju enstaka moment man behöver träna, en hel bana ger sig själv sen…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
6/6/14, 11:48 PM
#43

#42 Bra tips! :)

Jag märker att det är svårare att få till träning nu när jag har två hundar. Båda vill vara med och kommer då jag ropar på en av dem…

Sajtvärd på Sheltie IFokus

meerschweinchen
6/7/14, 12:07 AM
#44

Ja det är väldigt roligt och det är bra träning för följsamheten :)

#42 Jo jag har tänkt tävla, funderar på att anmäla mig till en tävling redan den 28 Juni. Haha fast jag blir så osäker ibland om jag vågar men det ska nog går bra, det är ju bra träning också :)

Mvh Sabine

Kitten86
6/7/14, 10:52 AM
#45

#43
Ja, två hundar kräver lite mer planering. Jag har tränat mina hundar separat rätt tidigt så även när jag går med båda så kan jag köra lite rally med River utan att Jayson stör allt för mycket och tvärtom.

Annars får man ju ta ut dem en och en i trädgården eller så och träna ett par minuter 😉

#44
Roligt! Att tävla är roligt, speciellt rally eftersom det inte finns någon tidspress eller så. Vid tävling så kommer domaren att gå med på en banvandring och berätta hur du gör vardera moment och hur denne vill att vissa ska vara (t.ex. hur tajt de vill se svängar/ snurrar osv). Därefter inväntar du ditt startnummer. Sen är det bara att gå banan i din takt, ett moment i taget. Sen är det bara att invänta resultat och prisutdelning 😎 Men visst behöver man ibland lite träning i att tävla också…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lavine
6/13/14, 3:09 PM
#46

Jag var på vippen att starta tråd, men eftersom jag mest funderar så gör jag inte det ännu. Fick för mig att heelwork to music måste passa mig och min hund. Det är inte tal om att tävla, så någon musik blir det troligen inte heller. :) Men hur ska vi börja? Jag tycker egentligen att HTM är lite långtråkigt att titta på… men inser att träningen kräver en del. Vi ska bara göra det på skoj och som aktivering, men jag tappar så lätt tråden och inspirationen när jag ska göra saker, så jag skulle behöva lite uppstyrning. Kanske någon sida med tips på freestylemoment t ex?

Lavine
7/24/14, 11:41 PM
#47

I vanliga fall är min hund inte direkt förtjust i att bli "påklädd" saker. Men i dag har jag mellan varven hängt på honom en blöt handduk. Och han har inte ens försökt få av sig den. Nyss hängde jag den på honom igen, och han har lugnt lagt sig ner med den på sig. Tror att värmen är lite kämpig för honom.

_Wilma
7/25/14, 8:27 AM
#48

#47 Bra tips! 🙂

Ja, det är ju rejält varmt nu! Vi svalkar oss genom att söka upp vatten och att hålla till i skuggan. Jag försöker vänja min ettåriga tik Milla vid vatten. Bra att passa på nu när vatten verkligen ger svalka. 😉

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Kitten86
7/25/14, 12:31 PM
#49

Ja, värmen är ju jobbig för dem. Jag varvar dusch med trädgårdsslangen plus att de har en babypool som jag byter vatten i regelbundet så att det svalkar som de kan bada i när de vill. Poolen står även i skuggan. Jayson ligger där emellen gärna inne på badrumsgolvet då det är svalare där!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: