Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 2277 ggr
Sandraerikss
2014-07-24 22:21

Aktivera unghund

Får lite olika bud över hur mycket man ska aktivera en valp på 6 månader. Vissa säger att man absolut inte ska gå promenader eller träna alls med en så ung hund pga att den kan få skador och andra säger att det är inga problem att gå promenader ( måttlig mängd såklart) osv, så länge hunden inte verkar bli uttröttad.
vad säger ni? Hur mycket aktiverade ni eran hund vid 6 månaders ålder?

Annons:
Fridaaaa
2014-07-24 22:23
#1

Promenader kan man göra med valpar/unghundar (bara bra för dem att röra på sig) MEN inte som motion.

nu har jag ingen sheltie men gäller ungefär samma på mindre raser.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandraerikss
2014-07-24 22:32
#2

tycker också att det ska vara bra för dem att röra på sig,  ras med mycket energi och om man inte ska gå promenader med dem hur ska dem då lära sig hur man gör och beter sig?

Fick på moppo för någon dag sen då jag gick med min i skogen, att jag inte tänkte på vilka skador det kan bli osv. Kan tilläggas att vi hade gått kanske 1,5km.
Vill höra lite om hur mycket ni tycker att man kan gå och röra på dom i den åldern.!

Fridaaaa
2014-07-24 22:39
#3

#2 Jag gick längre än 1,5 km med vår lilla när hon var 6 månader, inget fel med det. Man får se vad man gör på promenaderna också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lavine
2014-07-24 23:38
#4

Nog gick vi små promenader vid den åldern. :)

_Wilma
2014-07-25 08:55
#5

Det finns mycket man kan göra med en sheltie på 6 månader! :)

Mina sheltiesar fick gå med på promenader vid 6 månaders ålder. Vi gick inte särskilt fort, och de var oftast inte kopplade utan "cirkulerade" runt oss. Men det är inte alltid man kan ha hundar okopplade förstås! 

Då min yngsta sheltie Milla var valp förra sommaren, lekte hon med Wilma i stort sett hela dagen (då hon inte sov). Det gick bra, trots att jag ibland undrade hur hon kunde orka. Det var hårda tag ibland! Leken var mycket mer påfrestande än en lugn promenad.

Har du gått valpkurs? Mina var ca 4 månader då de började. Minns att vi gjorde både följsamhets- och kontaktövningar då. 

Vid 6 månader ska man inte göra övningar som innebär att man belastar lederna för mycket. Man ska inte uppmuntra till hopp t ex. 

Lycka till med aktivering och träning! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mapel
2014-07-25 09:36
#6

Vi gjorde mycket med vår kille vid 6 månader. Men aldrig någonting som var för fysiskt krävande. Vi gick väldigt sällan på asfalt då det är så stumt och hårt utsn gick nästan bara i skogen och hade honom lös så att han kunde traska på i sin takt. Men vi gick ju ändå hyfsat långa promenader, kanske uppåt 4 km med raster och långsammare tempo mm. Givetvis ska man inte börja abrupt vid 6 månader utan detta måste ju byggas upp långsamt under längre tid så att hundens kropp vänjer sig. Vi har alltid gått mycket i skog ända sen han var liten och successivt ökat på längden på promenaderna. :) Man ska inte vara för rädd att aktivera sin valp men man måste ju också tänka på att det är stor skillnad på att gå en 4 km koppelpromenad på asfalt och en 4 km långsam promenad i skogen. Att gå på asfalt är ganska påfrestande på leder men skogen är däremot ganska påfrestande för musklerna då det är mer ojämnt så vänja valpen är A och O oavsett vart man planerar att gå :)

Annons:
Zenta52
2014-07-25 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Eftersom jag bodde i lägenhet tills Tarzan blev 6 månader så blev det många små promenader per dag. I hans egen lugna takt. Vi gick både på asfalt och i skogen.  Jag hade nästan aldrig möjlighet att ha honom lös. Inne aktiverade jag honom med att leka (främst dragkamp) och att lära honom inkallning, sitt, ligg med mera.

När vi flyttade till villa blev promenaderna färre. I stället sprang han fritt omkring på tomten i full fart.

På bilden är Tarzan två månader.

Kitten86
2014-07-25 12:39
#8

Som tidigare skrev så kan man absolut vara ute på promenad med en valp/unghund på 6 månader. Det ska dock inte vara i rent motionssyfte som en tidigare skrev! Jag har också hört av en som pluggar mycket hund att det är okej/ rekommenderas 5 min/ månaders ålder vilket isf innebär 5*6= 30 min. Som sagt då i hundens egen takt och ej för motionssyfte. Man bör undvika saker som är påfrestande för leder på den växande valpen som då främst hopp. Många valpar hoppar ju runt när de leker men det är något som man ej bör träna och göra mycket…

Där emellan så finns det en massa annat man kan aktivera en unghund med t.ex. godis sök (lätt, mellan eller svår), kontaktövningar, passivitetsträning, miljöträning osv osv.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Sandraerikss
2014-07-25 12:52
#9

Känner att jag fått svar nu. Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: