Annons:
Etikettskador
Läst 2466 ggr
frejsan
2014-08-05 15:47

Räknas op. av slipped tendon som doping?

Hej,

Min hund är opererad för slipped tendon, men återställd så jag tänkte börja tävla rallylydnad med henne. Såg dock i det nationella dopingreglementet att kirurgiska behandlingar kan räknas som doping och att "För att en hund som åtgärdats/behandlats med någon av dessa metoder ska få delta i utställning, prov eller tävling erfordras att effekten av den insatta åtgärden/behandlingen ska ha försvunnit helt." samt "Kirurgiska ingrepp som förändrar hundens utseende, prestation och/eller funktion kan i vissa fall bli föremål för dispensförfarande.".  Ingrepp som man kan ansöka dispens för är till exempel höftledsdysplasi och patellaluxation. Vet någon vad som gäller för slipped tendon/hasledsluxation, eller har någon egen erfarenhet?

Jag mailade skk, men hon som har koll på det här med doping är på semester till den 25e augusti och jag har anmält till tävling innan dess…

Annons:
gizmozorro
2014-08-05 17:27
#1

Det är inga problem att tävla med en hund som är opererad för slipped tendon. Kör själv agility med min sheltie och har inte behövt någon dispens.

Susanna

Kitten86
2014-08-05 19:09
#2

Har själv ingen aning utan skulle, precis som du gjort, kollat detta direkt med SKK för att verkligen vara på den säkra sidan. Men kan egentligen inte tänka mig att det skulle falla under "doping".

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

gizmozorro
2014-08-05 19:26
#3

Jag vet att jag kollade upp det, kommer bara inte ihåg var det stod någonstans.

Susanna

frejsan
2014-08-06 14:50
#4

Tack för era svar! Har också svårt att tänka mig att det skulle räknas som doping, men vill ändå vara på säkra sidan.

gizmozorro, vad bra! Då ska det vara lugnt alltså :)

vafh
2014-08-06 15:13
#5

Vet inte, men skulle kolla. Vet att  operation för patella luxation räknas, inga problem att få dispens dock.

Vania och Juno

frejsan
2014-08-08 10:07
#6

Har fått svar från tävlingsavdelningen hos skk nu: "Man behöver inte söka dispens för att tävla med en hund som är rehabiliterad efter slipped tendon."

Annons:
Kitten86
2014-08-08 18:13
#7

#6
Skönt att få det svart på vitt att du slipper dispens!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

vafh
2014-08-09 13:24
#8

Skönt, lycka till

Vania och Juno

Upp till toppen
Annons: