Annons:
Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1846 ggr
OurOzzy
2014-08-21 12:04

Höstplaner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå i regnet. 😃 Jag och Ozzy är lite nyfiken på vad ni har för planer i höst med era shelties? Ska ni ut och tävla/gå kurs eller något annat roligt kanske?

Jag och Ozzy har anmält oss till rallylydnad nybörjarkurs och även agility steg 1, så förhoppningsvis kommer det bli en rolig och fartfylld höst! Längtar, ska bli  kul att börja träna på detta som man sett fram emot ända sedan han hämtade den lilla knotten.  Och ni som gått dessa kurser kanske har några tips på om det är något speciellt man bör tänka på?

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Annons:
Mlyy
2014-08-21 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Zaga blir 4 månader imorgon. Dom planerna vi har nu är valpkurs den 6 september och inoff. utställning den 7 september. :) Och går det bra på utställningen så ska vi fortsätta är det tänkt! :)

OurOzzy
2014-08-21 12:41
#2

#1 Vad roligt! Hoppas att det går bra för er. Och roligt med valpkurs. :) Du får uppdatera sedan när ni varit på utställningen om hur det gick för er. 🙂

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Kitten86
2014-08-21 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tanken är att jag och River ska komma igång igen efter den extrema sommarvärmen med Rallylydnaden och komma ut och tävla lite igen, förhoppningen är att klara av fortsättningsklassen (inte startat än) 😃 Beroende på om tiden finns är tanken också att komma igång med agilityn igen också.

Med Jayson så är det inbokat 2 st off. utställningar. Vi får se hur det går…. Det är ju ingen  karriär jag tänkt mig egentligen men roligt att få ett utlåtande om honom iaf. Inte jag som kommer ställa honom dock utan en bekants dotter som är mycket duktig, och håller på en hel del med utställning! När han sen uppnått 1 års ålder (slutet oktober) är tanken att vi ska börja med grunderna för agilityn sen blir det förmodligen kurs till vår/sommar nästa år. Bjuder på en bild när han stå tränas inför utställning av min bekantas dotter 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

OurOzzy
2014-08-21 14:31
#4

#spännande! Har du tävlat i nybörjarklass med River? :) Isåfall är jag nyfiken på hur det gick och om det var svårt? Vad kul med lite planer. 😃 blir mycket roligare att ta sig igenom dessa mörka månader. Han är stilig Jayson så det kan ju vara roligt att ställa ut! Är han inom rasstandarden storleksmässigt? Hoppas att det går bra för er, om inte annat en rolig erfarenhet.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Mapel
2014-08-21 16:13
#5

Här hemma laddas det inför agility och nytillskott till familjen! Jag börjar nämligen en Agility fortsättningskurs med Damien idag och om ca 2,5 vecka får vi hem en liten tervvalp! Nästa vecka ska vi röntga Damien så efter det så sätter vi igång ordentligt med agilityn. Troligtvis kommer vi ta det lite lugnt med lydnaden och rallyn ett tag så sambon kommer satsa lite mer på spåret och vi har även påbörjat sök. Dessutom kommer vi ju troligtvis ha fullt upp med valpen och dessutom studier på det så vi räknar på en minst sagt fartfylld och händelserik höst! :D

luckysheltie
2014-08-21 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi kommer fortsätta på vår valpkurs och sedan gå fortsättning 1 och 2. Annars kommer vi nog bara ha mysigt och roligt tillsammans och kanske öva lite tricks också!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
_Wilma
2014-08-21 19:04
#7

#3 Kul med utställning! :) Jason är väldigt lik River! Snygg!

#5 Spännande med en ny valp! Terv - är det en belgisk vallhund?

Milla ska gå färdigt vallkursen som hon har börjat på, och sedan funderar jag på en kurs i någon bruksgren. Får kolla upp vilka kurser som finns…

Wilma kommer att ha fullt upp med sina valpar ett tag framöver, så hon ska nog inte gå någon kurs.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-08-21 20:01
#8

#4
Ja, man behöver ha något att sikta på för att ta sig igenom den mörka delen av året. Det ska bli roligt att testa på utställning även om det inte är jag som kommer ställa honom.  Han har växt mycket Jayson och jag skulle tro att han ligger på ca 40 cm. Utställning har ju aldrig varit en karriär som jag siktat på men det ska iaf bli roligt att få omdöme på honom.

Ja, jag och River tävlade i rallylydnad förra hösten (efter en nybörjarkurs) och plockade 3 godkända resultat på 3 tävlingar efter varandra så han har titeln RLDN 😃 Första tävlingen blev en 6:e plats med 81p, tävlingen efter en andra plats med 97p (fick 3 poängs avdrag på helheten då han var taggad och skällde i början på banan) och på vår sista tävling tog vi en första placering med ytterligare en 97p omgång 🙂 Det är en rolig sport att tävla i och någorlunda enkel om man kan hålla koll, och läsa, skyltar! Domaren går ju med första varvet av banvandringen för att visa hur varje moment ska genomföras och berättar hur h*n vill se varje moment genomfört. Det går också att ställa frågor om det skulle uppstå. Domareb frågar även vilka som tävlar för första gången…. När Jayson har mognat lite mer så ska även han få tävla i rallylydnad. Har påbörjat inlärning av momenten och han kan flera stycken. Men han är ännu lite för ung och barnslig för att kunna hålla fokus på mig en hel bana!

#5
Spännand emed att få hem valp! Hur tror du att Damien kommer ta det att få konkurrens?

#7
Tackar. Ja, jag är partisk men tycker verkligen att han är snygg. Han har ett sådant karismatiskt och charmigt uttryck också. Jag håller tummarna så får vi se vad domaren tycker om honom….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mapel
2014-08-22 10:34
#9

#7 Ja juste! Tervueren är ju en av de olika varianterna som finns av Belgisk vallhund :) 

#8 Han älskar ju alla så han kommer nog tycka att det är jätte kul! Dock är han ju lite mesig så det kan nog bli så att vi kommer få backa upp honom lite mot en galen valp! Dessutom är han ju ganska bortskämd så han kanske kommer tycka att valpen kommer här och tar hans mamisar, hehe. Men jag tror inte det blir något större problem med tanke på att han är så otroligt hundkär :)

OurOzzy
2014-08-22 10:40
#10

#5 Då har ni helt klart fullt upp, vad kul! Lycka till med den nya valpen. :)

#8 Jättekul! Då har ni kommit en bit på vägen då. Vad bra att domaren går med, känns som att man har  goda förutsättningar då i frågan om vad dom faktiskt tittar på och hur dom vill att momenten ska utföras. När är det du ska ställa ut Jason? :)

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Tjalleman
2014-08-22 11:36
#11

Med Levis har jag just igår börjat en tävlingskurs i agility,så kul.Vi har ett par tävlingar kvar i agility under hösten och hoppas då att vi kan ta vår sista pinne i agilityklass 1 och äntligen flytta upp till klass 2 :)

Peppsi är mer eller mindre pensionär men någon agilitytävling kanske det blir under hösten.

Jag hoppas på att vi kommer att valla får 1 gång i höst kanske kan vi klämma in en spårdag också det hade varit kul.

När du går din agilitykurs så glöm inte att ha kul,ställ inte för stora krav på din vovve,grunda väl och belöna ofta och rikligt både med godis/leksak/och rösten

meerschweinchen
2014-08-22 18:44
#12

Jag och Jackie ska fortsätta med rallylydnaden och har en tävling in planerad. Finns inte så många tävlingar i närheten så blir kanske att åka på en till som är lite längre bort. Tänkte även börja med agility lite smått och fortsätta med viltspår.

Mvh Sabine

Ellensandahl
2014-08-22 19:49
#13

Vi ska ta dom den sista pinnen i agility klass 2 även försöka ta den andra pinnen i hopp klass 2. Försöka komma ut på en rally tävling och även ställa henne hon har fått riktigt bra kritik tidigare nu blir det första gången off! Ska försöka vänja henne vid ponnyn då hon tycker det är lite läskigt att gå brevid när jag sitter på men eftersom min pudel är trygg så brukar hon kännas lite mer lugn :) mycket att göra men man har mycket tid i höst så det gör inget! Justera i samband med agility så ska vi gå en tävlingskurs!

Annons:
Kitten86
2014-08-22 20:31
#14

#10
Jayson är anmäld och kommer ställas ut i Gimo och Sundsvall 😃
Beroende på hur det går på dem så kommer han även eventuellt att ställas ut i Strängnäs i mars nästa år (bor utanför Strängnäs så är nära och bra!). Annars blir det rallylydnad eventuellt till hösten annars med start till våren för hans del. Sen är det tänkt med agilitykurs till typ sommaren nästa år när han växt klart.

Det är verkligen toppen att domaren går med och visar banan och dess moment en gång. De gånger jag tävlat så har alltid domarna (och funktionärerna) varit supertrevliga!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Maggie12
2014-08-22 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vi ska försöka komma iväg på någon inoff. utställning, vi har bara varit på en förut men det var riktigt roligt så vill gärna ställa ut mera! Dock är min Maggie nån centimeter för hög så att ställa ut på "högre" nivå är inget jag kommer syssla så jättemycket med. Sen är det alltid roligt att få en bedömning av sin hund :) Nästa vecka ska vi även påbörja en fortsättningskurs i agility, det ska bli superroligt! Skulle även vara spännande att ställa upp i en mindre agility-tävling (efter att kursen är slut), så man får se hur det är.

_Wilma
2014-08-22 23:36
#16

#15 Hur hög är Maggie? Hon har ett fint uttryck! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Max2013
2014-08-23 18:50
#17

Vi ska gå en lynadskurs , sen börja träna lite smått på agillity . Och kanske åka på någon inoffell utställning behöver mer träning i detta innan jag vågar ställa ut på "riktigt" .

[FridaGenborg]
2014-08-23 19:34
#18

Vi börjar vår första rallylydnadskurs nästa vecka, sen ska vi försöka börja på med lite agility också 🙂

_Wilma
2014-11-01 22:28
#19

Blev det som ni planerat med höstens olika aktiviteter?🙂

Själv gick jag färdigt vallkursen med Milla, men sedan har det inte blivit någon mer kurs. Wilmas två valpar har tagit ganska mycket tid. Ev blir det valpkurs senare i höst med tikvalpen (Tilda). :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

meerschweinchen
2014-11-01 22:41
#20

Rallylydnaden har vi fortsatt med och det blev en tävlingsdag med två tävlingar samma dag där fick Jackie  sitt tredje godkända resultat. Har inte blivit så mycket av agilityn då jag inte har haft tid och när det gäller spårningen så har jag bara gått ett viltspår med henne i höst.  Men än är inte hösten slut så det kan hända att jag kommer igång med agilityn🙂

Mvh Sabine

Annons:
Mapel
2014-11-02 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vår höst är än så länge som vi tänkt! Agilitykursen är nyligen avslutad och det gick super! Damien är verkligen en naturbegåvning! Nu till vintern ska vi vara med på vinterträningen i ridhus varje vecka för att hålla agilityn uppe! Vi har ju fått hem en liten valp som redan hunnit bli 16 veckor! Han och Damien leker som tokar och går verkligen superbra ihop även om Trond redan är 10 cm högre :)

Upp till toppen
Annons: