Annons:
Etikettallmänt
Läst 836 ggr
j_ulie
2014-08-23 09:43

Hund nummer två

Ni som har två shelties, eller andra raser, hur gammal var er första hund när ni skaffade er andra?

Annons:
Zenta52
2014-08-23 11:01
#1

Tarzan var 6 månader när jag fick låna Vira, som var sju år 🙂 Några månader senare övertog jag Vira för gott.

OurOzzy
2014-08-23 12:32
#2

När hunden är 2 år brukar man säga att den är tillräckligt mogen men självklart är det individuellt också. Vi kommer att skaffa nästa hund till sommaren/hösten -15 och då är vår nuvarande hund 2 år.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

_Wilma
2014-08-23 15:07
#3

Wilma var 2 år då vi köpte Milla. Det var en bra åldersskillnad. Wilma var så pass ung att hon tyckte det var kul att leka med och ta hand om en valp.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Ellensandahl
2014-08-23 15:16
#4

1,5 var våran mellanpudel när vi skaffade ginny (sheltie) ponyo var fortfarande ung nog att älska att leka valp lekar men kunde ändå enkla skolor som t.ex fot lite trix och grunder i agility

Kitten86
2014-08-23 19:48
#5

Min dvärgpudel var 11 år gammal när jag köpte River som är min första sheltie. Stor ålderskillnad men det fungerade superbra. En underbar läromästare som hjälpte mig att uppfostra River till den underbara gentleman han är idag! Min pudel gick sen bort när han var nästan 15 år gammal. 

Jag hade sen River själv ett tag men jag upptäckte att han blev så nedstämd efter att ha blivit ensam hund. Jag hade då en bekants mops på lån som hon behövde omplacera tillfälligt då hon inte längre fungerade i hennes flock. En underbar hund på alla sätt och vis men mops är ingen ras för mig så hon fick efter lite mer än ett halvår hos mig flytta till en egen familj som har henne på foder. River fick då en egen kompis,  jag skaffade Jayson som är min sheltie nr2 (River var då lite över 4 år). Jayson blir här i dagarna 10 månader gammal. Runt 3 år kan jag tycka är en bra ålder på den första för att skaffa nästa. Hunden har då hunnit mogna och man har hunnit få pli på hunden som då kan bidra med ett gott uppförande och visa valpen hur man beter sig! Beteenden "smittar av sig"…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

drika
2014-08-23 22:11
#6

Min första var 11 när jag skaffa leonberger sen en månad senare kom sheltien , har gått jättebra:)

Hälsningar

Fredrika

Annons:
j_ulie
2014-08-26 21:15
#7

Okej, jag och min man har börjat prata på att skaffa en andra hund och just tidsmässigt skulle det passa väldigt bra med en valp runt maj nästa år. Då har Billy hunnit bli 19 månader, men funderar på om det kanske är lite för ungt. På vår valpkurs pratade iofs instruktören på att runt 15 månader så är hunden en väldigt bra uppfostrare. Svårt att säga nu hur Billy kommer ha utvecklats till nästa sommar, vill ju såklart att han ska vara en trygg och glad individ så det smittar av sig på valpen. Det är han ju redan nu, men saknas lite lugn och mindre valpighet :)

EC84
2014-08-26 21:31
#8

#2 Blir det en till sheltie? :) Jag funderar också på ytterligare en hund ungefär då, då är Ivan också ca två år. För min del känns åtminstone två år som en bra tid att vänta med nästa hund, men så är det också bara jag som tränar med Ivan, så två unghundar skulle nog bli lite väl mycket samtidigt för mig ;). Dessutom gillar jag aktiva hundar med rätt mycket "go" i sig.

EC84
2014-08-26 21:32
#9

#5 Instämmer i det sista du skrev!

Upp till toppen
Annons: