Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 4254 ggr
luckysheltie
2014-08-25 17:56

Hund som smiter

Hej! När min mamma öpnade dörren och skakade en filt smet Lucky ut! Han har smitit från baksidan ca 4 gånger innan och ca 2 gånger när dörren öppnats. Nu så sprang han in på vår grannes tomt och sedan in på vår baksida. Vi ropade och jag hade med godis för att göra en inkallningsövning som vi har lärt oss och som han alltid brukar komma på. Han brydde sig inte ett dugg om mig och godisen men vi lyckades fånga in honom sen. Brukar era shelties smita? Min mammas sheltie som hon hade när hon var liten brukade också springa ut genom dörren. Vi har nu tänkt att köra sitt och varsågod varje gång innan han får gå ut. Har ni några tips på andra sätt att lära honom?

Tacksam för svar/hjälp!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Kitten86
2014-08-25 21:32
#1

Jag har aldrig haft problem med att mina hundar smitit som du beskriver att din Lucky gör. En gång har River smitit från hundgården (inhägnad tomt) för att hälsa på min granne som han fick syn på. Han var vid tillfället valp och det var vinter med en massa snö vilket gjorde att han lätt kunde kliva över staketet ( 120 cm högt) då snövallarna blev som en ramp. Annars har det aldrig hänt eller varit ett problem.

Jag har alltid kontrollerat mina hundar vid in- eller utgång precis som du beskriver att du tänkte börja göra. Jag kräver inte att de sitter ner, även om det kan underlätta vid inlärning, men att de stannar kvar när dörren öppnas och sen får de inte gå ut eller in innan ett "varsågod" getts. Ett par meter från dörren har jag sen grinden som leder ut från den inhägnade tomten ut till den stora gårdsplanen och samma regler gäller även där för hundarna. Detta har gjort så att River tom legat där gränsen går (när grinden är stängd) även vid tillfällen när den öppnats eller inte blivit låst ordentligt och åkt upp, eller när man glömt att ge ett varsågod när vi står i hallen vilket gjort att jag sett ut som ett frågetecken när hunden står kvar i hallen och väntar (tills jag kommit på varför och gett hunden varsågod/ gå in kommando) 😃 Jayson är inte riktigt lika säker på gränserna som River än men han är fortfarande ung och har aldrig smitit än 😃

Med lite träning så kommer din hund också att bli bättre. Han är ju i ålder också där de testar gränserna. Så var envis och fortsätt att träna!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

luckysheltie
2014-08-26 10:01
#2

Tack för svar! Vi har ju tyvärr inte inhägnad trädgård så det skulle ju vara lättare. Men jag tror också att han kommer lära sig, och som sagt så testar han ju gränserna.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

_Wilma
2014-08-26 16:35
#3

Min förra sheltie försökte ofta smita ut som valp/ unghund, men hon lärde sig att stanna inne även då dörren var öppen. Man får inte ge upp, det går att träna bort om man är konsekvent. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

xina10
2014-08-30 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Buffy som är den äldsta vovven (3år)stannar alltid vid trösklen och smiter inte ut, som när jag varit och handlat så öppnar maken dörren och Buffy blir så glad men hon står ändå kvar vid trösklen och väntar på att jag säger att det är okej att komma eller så väntar hon tills jag kommer ända fram om jag inte sagt något innan. Men vår andra lilla tjej Phoebe (2år) har lite svårare att hålla sig så det händer att hon rusar ut innan det är okej men vi försöker träna henne att stanna. Trots att Phoebe smiter ut så står Buffy troget kvar och väntar och det är ju bra. Phoebe tycker också att det finns andra roligare saker att hitta på än att komma direkt när husse eller matte ropar, men det går bättre och bättre. Har man bara något godis med ut så är det inga problem att få henne att komma, hon älskar godis.

//Jonnix

drika
2014-09-02 12:10
#5

Träna att du är roligare än det som lockar alltså , bjud in till lek eller ha roligaste belöningen osv:)

Hälsningar

Fredrika

Kitten86
2014-09-02 20:43
#6

Hur går det för dig? Har du märkt av någon förbättring med honom?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
luckysheltie
2014-09-02 21:20
#7

#6 Han har inte rymt någon mer gång än och vi håller på att träna så det verkar allt bli bättre. Vi har lärt honom att vänta på ett varsågod innan han hoppar ut ur bilen så detta är lite liknande.🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

_Wilma
2014-09-02 22:01
#8

#7 Kul att det går så bra! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-09-03 10:56
#9

#7
Kul att höra att det går framåt!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: