Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1117 ggr
Nillanpillangirl
2014-09-10 10:04

Hur ger jag valpen bättre självförtroende?

Jag tror att min valp på 4 månader har ganska dåligt självförtroende, han kan liksom inte gå själv . När vi är i skogen så ska han nästan gå på mina fötter! Och här hemma tätt intill hela tiden, så man ibland råkar trampa på honom vilket inte alls känns roligt eller snällt. Hur för jag för att öka hans självständighet? Eller är sheltie n så här? Jag är kanske van vid mina andra två, samljeder.

Annons:
Nillanpillangirl
2014-09-10 10:05
#1

Samojeder, ska det stå :)

[FridaGenborg]
2014-09-10 11:22
#2

Kamplekar brukar stärka självförtroendet, körde mycket kamp med min när han var liten och berömde, berömde, berömde. Även klättra på saker, stenar, stockar och liknande och berömma hela tiden. Balansträning är också bra! Man får se till att hunden hela tiden klarar grejer, egentligen vad som helst och berömma massor 🙂

Nillanpillangirl
2014-09-10 15:58
#3

Tack för svaret FridaGenborg :)

_Wilma
2014-09-10 18:01
#4

Du har fått ett jättebra svar redan, men jag länkar till en sida med ännu fler tips. :)

javascript:nicTemp();

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-09-10 19:43
#5

#4
Det var en mycket bra länk till övningar för att bygga en hunds självförtroende 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

drika
2014-09-10 19:57
#6

Dog Parkour brukar också öka självförtroendet:) Man måste dock börja lätt så man inte gör för svåra/läskiga saker:)

Hälsningar

Fredrika

Annons:
dogg
2014-09-11 14:18
#7

Hej, shelties kan behöva öva upp sitt självförtroende antingen från början eller efter en otäck händelse. T ex när min sheltie Robin nästan blev ihjälbiten så tog det ca ett år innan han lärde sig lita på mig och få upp sitt självförtroende igen. Lägg mycket tid nu när valpen är liten och mest påverkningsbar.

Gör övningar som nämnts ovan men visa också valpen att situationer inte är farliga genom att du är lugn, trygg och självsäker.  T ex om ni ska låta en hund passera eller någon människa med t ex en prasslande regnrock så är det inte ok att klättra på dig, dra i kopplet, försöka gömma sig bakom dig etc. Du sätter valpen ner lugnt och bestämt utan våld och smärta så klart. Reser sig valpen upprepar du gång på gång, då visar du valpen att den kan lita på dig och titta på dig för att får reda på om något är farligt eller inte.  Upprepa i alla situationer där valpen kan bli rädd men se till att ha ett rimligt avstånd mellan det som skrämmer och platsen där valpen ska sitta kvar. Belöna med små goda matbitar när hunden sitter kvar. Säg varsågod när det är ok att gå iväg igen.

Träna också nu med att lära valpen sitta, ligga, gå på vanlig ugnsfolie, knyt fast plastpåsar här och där och jobba er närmare tills valpen kan sitta och få en blåsande plastpåse på sig och ändå klara av att sitta kvar. Ta vara på alla chanser ute om ni hittar en metalltrappa, en skramlande plåt, ett rör - bara det är säkert för valpen.  Inne lägg något supergott i en kastrull är valpen vågar ta godisen, lägg i en liten sked och låt valpen ta en ny godis, när den vågar det så lägg i fler skedar osv. Jättebra att jobba upp trygghet med ljud. Använd små små godisbitar, jag brukar med valpar med lite lågt självförtroende ta minst hälften av torrfodret med mig ut och träna för att se till att det blir många många övningar varje dag med massor av beröm! Tänk på att valpen ska klara av alla övningar ni ska ALLTID avsluta med ett lyckande. T ex valpen får panik och vägrar står på metalltrappan, jaha då sätter jag mig en bit upp trappan med valpen i knäet, när valpen kan sitta kvar av egen vilja och inte darra längre så får den några godisbitar. Nästa dag eller gång ni kommer dit gör ni samma sak men avslutar med att valpen får sitta på sista trappsteget själv tills den är lugn och tar några godisbitar.

En kedja som ni knutit runt midjan eller foten och som som släpar efter är jättebra att träna valpen med. Gör övningar som ingenting är annorlunda, enkla övningar som sitt, ligg, gå några steg och dra kedjan efter. För att underlätta ha supergoda belöningar som kokt kyckling, microvågs torkad blodpudding, pannkaka, ost eller vad valpen älskar. Ju svårare övning desto godare godis!  Stanna och locka in valpen och gör övningar igen. Snart struntar valpen i oväsendet. Det blir en del i vardagen som händer ibland! 

Till sist skydda valpen för att den ska lita på er och för att inte ni ska få börja om med all träning! Kommer det lösa hundar emot er ska du som ägare ta hand om det inte en liten valp. Valpen ska upp i famnen tills situationen är under kontroll, men var lugn och självsäker inget daltande med valpen utan var bara tyst. När situationen är under kontroll sätt ner valpen och visa att det är säkert som jag beskrev ovan. Sätt ner valpen och lått den sitta en halv minut, det är inte ok att gömma sig, klättra på dig osv.  Tala om för valpen att faran är över på detta sätt och belöna med små godbitar och fortsätt promenaden. Rastgårdar tycket jag är mycket onödigt för en valp med dåligt självförtroende, vem som helst kan komma dig och det kan gå fort.  Är ni på kurs låt bara människor oavsett om det är kursdeltagare, instruktörer, hundpsykologer, veterinärer etc bara behandla eran hund som ni vill behandla den. En hund med lågt självförtroende av rasen sheltie ska inte ha stryphalsband, man ska inte ta tag i nackskinnet så att det gör ont, den ska inte tvingas ner i backen, knuffas till med foten. Var uppmärksam så att ingen utsätter er valp för detta. Tänk också på detta hos veterinärer. Var snabba och reagera direkt om ni tycker någon är hårdhänt. Lämna aldrig över valpen till någon någonstans om ni inte är 100% säkra på att den kommer att behandlas bra!

Händer något trots allt vilket det kommer att göra någon gång någonstans är det viktigt att agera rätt. Det första är alltid att skydda valpen och få koll på situationen. Men sedan är det bara att sätta ner valpen, gäspa är en lugnande signal, gå runt lite och gäspa låtsas som ingenting har hänt. Varva att gå omkring med sitt övningen ovan i ca 30 sek tills valpen slutar klättra på dig, visa flykttendenser utan istället lugnar ner sig och börjar nosa omkring. Avsluta innan ni lämnar platsen gärna med lite godissök som blir ett bra minne att med sig istället för det otäcka som hände. Använd gärna supergott godis för att få ett så bra sista minne av platsen som möjligt!

Upp till toppen
Annons: