Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 702 ggr
[Blue_Lugia]
2014-10-22 19:09

Skäller vid lek

Min hund skäller vid lek. Inte ett lekfullt skall utan det är som om han ibland blir förbannad och vill att jag ska sluta när jag försöker busa igång honom. Kanske jag är på för mycket. Dragkamp med en trasa älskar han men om jag försöker buffa lite på honom och latja så blir jag utskälld. Litar han inte på mig? Han är i övrigt rätt skällig när han blir uppjagad över något, vilket jag förstått att många shelties är. Men det här, känns mer som ett osäkerhetsbeteende,kanske han känner sig liten storleksmässigt och vill leka försiktigt? Inte lätt att veta, men synd att han reagerar som han gör.

Annons:
Lavine
2014-10-22 23:19
#1

Hm, ja kanske tycker han att du tar i för mycket. Min hund kan nog ibland bli sådär skällig när jag försöker "leka igång" honom, och ibland känns det som att han ropar: "Jag fattar inte vad du menar men jag märker att du är glad!" Lek lite lugnare ett tag så kanske det ger sig. Försök vara tydlig med vad som ska hända. Flummigt, jag vet. ;) Men undvik "buffandet", han kanske helt enkelt inte uppskattar det, så ser du kanske om det blir någon skillnad.

Runans
2014-10-23 19:38
#2

Tror att en hund kan känna sig lite i underläge om man står framför den och viftar och låter. Kanske känns det obekvämt eller rent av hotfullt. Håller med Lavine. Hundens egna lugnande signaler till varandra är att vända bort huvudet, så försök att inte titta rakt på hunden.

Prova att fästa leksaken/trasan i en lina/rep (inte snöre - så tänderna el. tandköttet blir skadat), dra leksaken istället efter dig och spring ifrån hunden lite i zick-zack utan att titta på din hund. Förmodligen börjar då hunden jaga leksaken utan att skälla. 

Fortsätt så tills den den håller fast/biter i leksaken, minska då på intensiteten i ditt dragande, vänd dig lugnt om, sätt dig på huk och negligera leksaken men beröm hunden mycket. Ta leksaken försiktigt och säg tack - ge massor av beröm. Gör detta ett par gånger. Får du bra resultat tar du en paus och fortsätt sen en omgång till. Sen kan du säkert successivt öka intensiteten, men vid skall går du tillbaka ett steg i lekträningen. 

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: