Annons:
Etikettallmänt
Läst 1629 ggr
Yuuuhanna
10/24/14, 5:11 PM

Funderingar på att skaffa sheltie

Jag har planer på att skaffa en valp i vår och jag har fastnat för sheltie. Men jag har några frågor som jag tänkte fråga er som har större erfarenhet av rasen.

1. Hur mycket motion behöver era shelties om dagen för att hålla sig nöjda och belåtna?

2. Min sambo har pälsdjursallergi och är känsligare för vissa raser och tål vissa bättre. Givetvis är det något vi måste ta reda på genom att träffa shelties, men brukar rasen vara mer eller mindre allergivänlig?

3. Är det någon som har provat weightpull med sin sheltie? Är det en gren man kan träna på hobbynivå eller finns det någon anledning till att man borde låta bli?

4. Fäller dom mycket och hur mycket pälsskötsel är det egentligen?


Annons:
Lavine
10/24/14, 5:44 PM
#1

Jag hinner inte skriva så mycket nu, men angående weightpull: jag har inte provat, men nyligt läst lite om det och tänkte att om min hund vore frisk (han har artros) så skulle jag ha låtit honom hålla på litegrann för att bygga muskler. Men jag är tveksam till att låta dem dra alltför mycket (menar: tungt), fast det kan bero på att jag inte kan alltför mycket om sporten och tycker att det ser slitsamt ut, även för de raser som är mer byggda för det. Här finns en tidigare tråd i ämnet. http://weightpull.ifokus.se/discussions/4dd01af488f472166c012177-shetland-sheepdog-till-weight-pull

Kitten86
10/24/14, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

1. Hur mycket motion behöver era shelties om dagen för att hålla sig nöjda och belåtna? Min äldsta som är 5 år kräver en hel del träning, både fysiskt och psykiskt för att vara nöjd. Jag går tidsmässigt kanske ca 2-3 timmar om dagen med honom på promenad. Vissa dagar, av olika anledningar, så blir det mindre och vissa dagar mer, går jag mindre promenader så får jag roa honom mer mentalt. Den mentala träningen blir i form av främst trix och diverse sök men håller även på med lättare drag och så bär han klövjeväska. Förr hade jag hästar och då var han konstant med mig ute i stallet, med på ridturer osv så då blev det mer fysisk träning än vad det blir nu. Jayson, som blir 1 år imorgon, går på något mindre promenader även om han också har en massa energi.  Han är ju ännu ung så det får bli mer energi utlopp via mental träning. Men jag märker att de är otroligt olika vad gäller över hur mycket energi de behöver få utlopp för att bli nöjda. Jayson är "lättare" än River som har ett större behov.

2. Min sambo har pälsdjursallergi och är känsligare för vissa raser och tål vissa bättre. Givetvis är det något vi måste ta reda på genom att träffa shelties, men brukar rasen vara mer eller mindre allergivänlig? Har bekanta som är pälsallergiker och de har klarat mina pojkar bra såvida de inte hållit på att klappa och gosat en massa med dem. Men det är ju skillnad på att träffa på en hund en kort tid och att bo med dem om man är allergiker. Pälsdjursallergiker är ju också olika "känsliga", vissa kan ju knappt gå in i ett hus där det finns pälsdjur medans andra klarar t.ex. hund men inte katt osv. Träffa på shelties låter bra och om din sambo är känslig så borde ni kanske se om ni kan låna en sheltie över en dag eller så för att se hur det fungerar med allergin.

3. Är det någon som har provat weightpull med sin sheltie? Är det en gren man kan träna på hobbynivå eller finns det någon anledning till att man borde låta bli? Jag håller på med lättare drag/wp med River. Anledningen till att det blir lättare drag är då det krävs en hel del tid för träning om man vill kunna köra tyngre vikter och kanske tom tävla i det. Nuförtiden så blir det mindre drag men han älskar att göra det! Sommartid blir det vagn som han drar för hjälp i trädgården eller rena vikter då i form av kedja och vintertid blir det pulka/snowracer/ spark och även ibland kedja. Det underbara med WP är att det är en sport som passar ALLA hundar och personer. Alltifrån chihuahuor och sen uppåt till garndisar kan hålla på med WP, vikten anpassas ju efter hunden! Tävlar inte själv så vet inte hur det fungerar exakt menvet att hunden vägs in innan tävling och tävlar enligt sin viktklass. Träning ska ju ske succesivt och hunden ska vara färdigväxt innan man börjar dvs 18 månader. Helst ska man ju också veta att hunden är fri på höfter och armbågar.

4. Fäller dom mycket och hur mycket pälsskötsel är det egentligen?
Vet att vi tagit upp detta i en tråd men hur som helst… Detta är något som är mycket individuellt och som jag förstått det så fäller tikar mer/oftare än hanar. Jag har två hanar varav ena är bara ett år och håller på att sätta päls just nu så huruvida han fäller mycket eller inte återstår att se 😉 Min 5-åring smygfäller lite men detta får man bort när man borstar. Fällpäls märker jag egentligen endast av på golvet efter vintern när vinterpälsen ska bytas mot sommarpälsen. Hur ofta jag borstar beror lite på vilken årstid det är, blötare årstider upplever jag att pälsen tovar lite mer/lättare och då blir det lite oftare. Borstar mina pojkar kanske 2-3 ggr/mån. Sen blir det trimning av tassar, öron och fanor vid behov. Vet inte hur ofta det kan bli… Det är en ras som kräver mindre Pälsvård än vad många tror 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

lilleman99
10/26/14, 1:10 PM
#3

4. Fäller dom mycket och hur mycket pälsskötsel är det egentligen?

Jag kan jämföra våran Lilleman, en sheltie, med schäfern som fanns i mitt föräldrahem.

Katja, schäfern, fällde hela tiden. Mamma beklagade sig ständigt över de stickiga överhåren som ständigt fastnade i mattor och möbler och var skitjobbiga att få bort. Fick dammsuga varje dag för att få upp hundhår. Hon fällde också underull som fick borstas ur och det blev hela berg på golvet, eller om vi var ute och borstade, så var det alltid fullt av ull i borsten.

Om jag nu ska göra en jämförelse med vår shetland sheepdog, så blir fällnings-poängen helt på  Lillemans sida.  Och konstaterar så här: att en sheltie ger väldigt lite att göra med pälsen. Visst fäller dom, sheltisarna, men det är inga stickiga hår som fastnar i möblerna utan det är små söta ulltussar som bara är till att plocka upp med fingrarna och kasta - men så kan man också, om man vill samla i påse och skicka till en hundullsgarnspinnerska och få tillbaka som garn att sticka nåt tufft med själv, eller så låter man spinnerskan sticka upp nåt plagg ur sin kollektion. 

Sen är det till att borsta i mysiga gosestunder, det ger ju också hunden massage och pälsen blir blank och fin. Det kan man göra så ofta man vill. Det ger gemenskap mellan hunden och dig och alltid en bonus att få vara nära intill sin sheltie, sitt sötebarn.

Slutsats: sheltien kräver inte mycket borstning, och tussarna den fäller är heller inte jobbiga att plocka upp och en stor fördel att pälsstrån inte fastnar i möbler och mattor.

Sen är det ju en annan sak att om man låter vovven arbeta mycket och den ofta t ex blir blöt, så blir det ju lite extra jobb med den förståss. Vi kunde inte göra mer än att gå promenader i sakta mak, eftersom Lilleman hade höftledsdysplasi.

lilleman99
10/26/14, 1:18 PM
#4

4. Fäller dom mycket och hur mycket pälsskötsel är det egentligen?

Fortsättning på förra inlägget:

När Lilleman blev blöt av regnet då vi varit ute,  så hade vi alltid en torkhandduk för tassarna tillreds i hallen. Med tassarna torra, så var det bara till att svepa in hela den genomblöta Ninne i ett stort badlakan och sätta honom i knät framför TV:n och krama och gnugga honom i handduken  med nosen utstickandes och få en extra gullestund. När han legat där en stund, så var handduken blötare, men Lilleman var torr och pälsen fin igen.

**Vi gjorde inte mycket med hans päls egentligen, ändå fick han beröm ute på promenaderna för sin fina och fluffiga päls. Det var en tikägarinna som sa detta, för hon jämförde med sin tik, som tappat mycket päls i löpningarna och tikars päls blir tydligen tunnare i samband med valpningar, och då de behöver energi till att dia valpar, så offras tydligen pälskvaliteten.
**

lilleman99
10/26/14, 1:34 PM
#5

1. Hur mycket motion behöver era shelties om dagen för att hålla sig nöjda och belåtna?

Eftersom Lilleman var väldigt lugn och mild till sättet, så passade han oss bra. Man bör välja hund efter hur man själv är som person.  Vi hade gärna sett att han kunnat springa lite mer, men han fick vara lös ute på gärdena, och "vallade" oss där och var helt nöjd med det. Kastade bollar när han var liten, men han verkade inte vara nån bolltok, utan verkade undra: Varför gör du så där matte. Vad är det för vits med bollar? Så jag gav upp bollarna, också med tanke på att han inte skulle anstränga höften. Han ville gärna vara nära intill husse på promenaderna och höll ögonkontakt till husses stora glädje och var lätt att dirigera och verkade tycka det var roligt bara att få vara med och kanske gå göra en och annan uppgift och lyda ett och annat kommando.

Ni som däremot själva är väldigt energiska ska så klart köpa valp med motsvarande motor och go. Att tävla med eller göra andra energikrävande grejer.

Så slutsatsen blir att välj valp / hund efter dig själv - detta kan ju uppfödaren hjälpa till med. Den med lite energi ska ju inte ta den valp som är mest energisk i flocken, den bör i stället den person med stark utåtriktad energi välja.

drika
10/27/14, 11:08 AM
#6

1. Hur mycket motion behöver era shelties om dagen för att hålla sig nöjda och belåtna?

1,5 timme ca

2. Min sambo har pälsdjursallergi och är känsligare för vissa raser och tål vissa bättre. Givetvis är det något vi måste ta reda på genom att träffa shelties, men brukar rasen vara mer eller mindre allergivänlig?

Mina vänner som är allergiska klarar av henne utomhus den ena inte alls inne eller för nära sig och den andra klarar den inomhus ett par timmar.

3. Är det någon som har provat weightpull med sin sheltie? Är det en gren man kan träna på hobbynivå eller finns det någon anledning till att man borde låta bli?

Det har jag inte testat

4. Fäller dom mycket och hur mycket pälsskötsel är det egentligen?

Jämfört med mina tidigare fäller  inte min hund alls mkt iallafall:) En gång i veckan borstar jag o hålle rpå:)

Hälsningar

Fredrika

Annons:
[FridaGenborg]
10/27/14, 11:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

1. Hur mycket motion behöver era shelties om dagen för att hålla sig nöjda och belåtna?

Jag går minst en promenad på ca 1 timme om dagen med min Sheltie, det är väl det minsta han får om dagarna men han vill mer. Brukar träna i snitt ca 2 timmar om dagen, ibland mer och ibland mindre. Min blir lätt gnällig när han inte fått göra så mycket. Men krävande kan jag inte påstå att han är.

2. Min sambo har pälsdjursallergi och är känsligare för vissa raser och tål vissa bättre. Givetvis är det något vi måste ta reda på genom att träffa shelties, men brukar rasen vara mer eller mindre allergivänlig?

Har en kompis som är allergiker, hon tål honom inte. Pappa är också allergisk, han tål honom inte men är inte hos oss så ofta heller.

3. Är det någon som har provat weightpull med sin sheltie? Är det en gren man kan träna på hobbynivå eller finns det någon anledning till att man borde låta bli?

Detta har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

4. Fäller dom mycket och hur mycket pälsskötsel är det egentligen?

Min förra hund löste mycket mer hår (Schäfer), tycker min Sheltie fäller mindre än katterna också så nä, han fäller inte mycket. Pälsskötsel är det mindre av än man tror, jag borstar min ca 1-2 gånger i månaden och han får aldrig tovor, inte ens bakom öronen. Sen trimmar man öron och tassar lite då och då, jag brukar göra det i samband med kloklippning men vet inte exakt hur ofta jag gör det.

Yuuuhanna
10/28/14, 2:48 AM
#8

Tack för alla svar! Precis som flera av er har jag en schäferkorsning idag som jag tycker fäller ganska mycket och om sheltien fäller mindre så är ju det super bra!
Blir lite orolig över allergin bara för annars låter det som att sheltie är en ras för oss. Blandrasen jag har idag krävde som ung närmare 3-4 timmar om dagen och nu när jag fått höftledsproblem vet jag inte om jag orkar med en så krävande och stor hund. Vi får helt enkelt leta upp någon uppfödare i närheten och se om vi får komma och hälsa på. :)


Runans
10/28/14, 7:02 PM
#9

Min man är allergisk , men medicinerar och jag badar Sally varannan vecka så då går det bra. Han tycker t o m att vi ska skaffa en till för att det är en så härlig ras.

Upp till toppen
Annons: