Annons:
Etikettutställning
Läst 1552 ggr
Pooka
2014-10-31 23:59

2 cm för hög mamma

Hej

Vi ska åka o titta på en valp på onsdag men jag fick just höra att mamman till valparna är 2 cm över standaren och att valpen kan bli för stor också.

Pappan är tydligen perfekt i höjden.

Hade tänkt ställa ut hunden i framtiden och jag undrade om det är en big deal  om valpen skulle bli något för stor?

har aldrig haft sheltie förut so jag är inte så kunnig på sånt här ^^;

Annons:
Cahira
2014-11-01 00:08
#1

Avstå om du vill vara helt säker på att kunna ställa ut. Frodos mamma är för hög (chinese crested) och han blev rätt storlek men jag hade inte ambitioner att ställa ut så jag tyckte inte det var en big deal om han skulle bli för stor. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

_Wilma
2014-11-01 00:18
#2

Sheltien varierar jättemycket i storlek. Det kan till och med vara stor skillnad i storlek mellan valpar i samma kull. Man kan inte säkert veta hur hög en valp kommer bli vid 8 veckors ålder, men man kan nog se en tendens. Fråga uppfödaren om råd. :) 

Vid utställning är det betydelsefullt hur hög sheltien är. Om den avviker från standarden ska det anses som ett allvarligt fel. Men för övrigt (ex vid träning eller andra aktiviteter) spelar storleken inte så stor roll.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

SparklingTindra
2014-11-01 03:36
#3

Hur gamla är valparna? Tror uppfödaren att valpen kan bli stor just för att tiken är stor eller för att själva valpen är stor? Om du är väldigt intresserad av utställning och valpen ser ut att bli för stor så är det nog bättre att avstå. Men om du inte vet, prata med uppfödaren och fråga om valpen i sig är stor just nu.

Pooka
2014-11-01 10:55
#4

#3 hon sa det just pga mamman. valpen är idag exakt en månad gammal

Kitten86
2014-11-08 16:05
#5

Sheltien är en ras som är mycket svår att säga hur valparna kommer bli i storlek. Två idealhöga föräldrar kan ge upphov till både för små och för stora individer och det är inget man direkt kan förutsäga. Men visst finns en chans att valpen/arna blir större ifall en av föräldrarna är för hög. 

Sen kan man ju ställa sig frågan  ifall mamman är 2 cm högre än idealhöjden eller  max höjden? Sheltie som ras får avvika +/- 2,5 cm från ideal vilket innebär vuxenhöjd för tik 33-38 cm (ideal är 35,5 cm). Idealhöjd för hane är 37 cm. avvikelser över dessa 2,5 cm från ideal är inte önskvärt och ska på utställning tas i beaktande tillsammans med andra eventuella fel i bedömningen.

Valpens uppfödare bör kunna hjälpa dig med att se ifall valpen troligtvis kommer hamna inom standard eller blir på den större/mindre sidan  även om en uppfödare aldrig kan säga med 100% säkerhet vart valpens höjd kommer sluta. Min yngsta t.ex är efter två föräldrar med korrekt höjd och uppfödaren tyckte/trodde att han skulle kunna passa till utställning om intresse fanns (höjd och även övrigt utseende med vinklar osv) och nu när han är över 1 år har jag fått honom inmätt till knappa 40,5 cm vilket då är 1 cm mer än godkänd avvikelse (absolut max enligt standard 39,5 cm).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: