Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 2095 ggr
luckysheltie
2014-11-08 17:20

Trix tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! Tänkte skapa en tråd här där man kan tipsa andra om hur man lär/tränar in ett trix som man gillar t.ex. så skulle jag kunna skriva om hur man lär hunden sitt. Hoppas att många vill skriva en eller flera beskrivningar på hur man lär hunden olika trix!

Jag tänkte att man också skulle kunna fråga om hur man lär in ett visst trix, t.ex. skulle jag kunna fråga Hur lär man hunden vacker tass? och då finns det säkert någon som vet hur man på ett bra sätt lär hunden just vacker tass.😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
hund_katt
2014-11-08 20:29
#1

Kul! Hmm.. Ska se… Hmm.. Sitt vackert, kanske? Kommer kanske inte ihåg hur man gjorde det… Kommer inte ihåg… Men.. Jo kanske.. Haha Jag sa åt han att sitta, sen satte jag handen mot hans bröst och tryckte så han liksom 'lyftes' bakåt. Nu har jag ingen sheltie, utan detta var våran golden jag gjorde detta på, jag tror det är lite enklare att trycka upp överdelen på en sheltie än på en golden.. Jag använde båda händerna och fick sätta godiset i min mun. Tur så använde jag falukorv, haha. Han var för tung för att använda en hand. Aja, när framtassarna lämnat marken så berömmer jag och säger sitt vackert. Nu vet jag inte om det bara är lättare att ta båda framtassarna och lyfta dom på en sheltie, och berömma. Testade det med Rocky, men han bara la sig ner istället… Haha, så det gick inte så bra. Hoppas någon förstod xD jag är alltid fumlig på kvällarna xD

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
2014-11-08 21:42
#2

Sitt vackert lärde jag in på min dvärg pudel. Jag gav kommandot sitt och sen använde jag godis och liksom "drog" honom uppåt (utan att röra honom) med hjälp av godishanden så att han lutade sig lätt bakåt och sen spontant så sökte han sig lite mer uppåt och vid det läget lyftes (fram)tassarna från marken och där berömde jag massor, Successivt så minskade jag "hjälpen" med handen. När han kunde sitt vackert så byggde jag på tricket så att han kunde gå från sitt vackert till stå (på bakbenen) till att stå på bakbenen och vinka för att sen sätta sig ner i sitt vackert position igen 😃

River vet jag att jag höll på lite sitt fint/vackert med som ung så jag kan nog få honom att göra det utan problem. Men det är inget trick som jag fortsatt träning med så kommandot är säkerligen lite rostigt 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
2014-11-08 21:47
#3

Lära in rulla runt:
Få hunden att lägga sig ner på kommando. Ha godis i ena handen som du sen håller framför hundens nos så att den känner doften. För handen, så att huden följer doften/handen, tills hunden vrider sitt huvud runt helt åt ena sidan. När hunden inte kan vrida huvudet mer så kommer den automatiskt börja vrida kroppen och tyngdkraften kommer hjälpa hunden att rulla över på rygg och sedan hamna på andra sidan. Eventuellt kan en liten hjälpande hand behövas i början för att få hunden att påbörja rullningen. Fortsätt träna och minska successivt hjälpen tills hunden kan tricket på egen hand på kommando. Jag har både röst- och handkommando för tricket.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

meerschweinchen
2014-11-15 17:09
#4

Rolig tråd! 👍

Kan väl berätta hur jag lärde in Jackie spela död. Jag började med att hon skulle ligga ner därefter drog jag ena handen som jag höll godis i från nosen neråt mot magen eller vad man ska säga och sedan lite snett uppåt för att få henne att lägga sig på sidan. Berömde henne för minsta antydan till att lägga omkull sig. När hon började fatta det minskade jag handrörelserna. Ökade även till att hon skulle ligga lite mer på rygg när hon "föll ihop". Där efter när hon kunde detta la jag till kommandot. Här någon stans började jag även träna detta från sittande ställning också.  

Hm märker att jag inte är något vidare på att förklara… Hoppas ni fattar lite i alla fall.

Mvh Sabine

luckysheltie
2014-12-01 15:30
#5

Vad roligt med tipsen! Puttar upp tråden lite och hoppas att någon mer vill skriva😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Nalidja
2014-12-01 16:00
#6

Hoppa upp i famnen,

Började med att stå med ett knä i golvet och det andra benet i 90 grader, sen hade jag ett kommando "upp på", som betyder sätta framtassarna på saken eller i detta fall mitt ben. Klickade och belönade flera gånger, sedan fick han hoppa upp helt på knät, klickade och belönade flera ggr. Sedan ställde jag mig på huk med benet lite rakare än tidigare, gjorde samma sak och tog emot honom, belönade. Sen ställde jag mig rakare och rakare upp och till slut hoppade han upp i famnen fast jag får fortfarande huka mig lite, men han är ju ganska liten också 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: