Annons:
Etikettmat-och-godis
Läst 1298 ggr
ullni
11/22/14, 12:54 PM

Foder

Hej! Ger min hund bara färskfoder men tyvärr så blir han så dålig i magen om någon råkas ge han en kaka eller brödbit. Försöker vara hård att man inte får ge han annat men eftersom han följer med på ålderdomshem mm är det inte alltid lätt. Någon som har samma problem eller vad ger ni era hundar för mat? Bytte till färskfoder pga tandsten och dålig andedräkt

Annons:
PerhapsimAnna
11/22/14, 1:48 PM
#1

Vi ger också våran hund enbart färskfoder och måste verkligen vara stenhårda med alla för hon är också lite känslig om hon får annat än sin mat o naturliga godisar utan spannmål. Fortsätt att vara konsekvent mot alla och säg till dom att han blir väldigt dålig av kakor och försök att få dom att förstå detta.

Mapel
11/22/14, 3:29 PM
#2

För att hunden inte ska bli så känslig kan man i många fal vänja hunden vid att tåla mycket. Så har vi gjort med de två hundar vi har, både vår äldre sheltie men även vår nuvarande valp. Vår sheltie tål precis allt, blir i stort sett aldrig dålig men blev såklart dålig ibland under invändningen. Detta gjorde vi under valpperioden så vet inte hur det funkar när de är äldre. Men vi ger helt enkelt våra hundar allt möjligt som man kan äta, aldrig samma godis under en lägre period mm men det är ju i små portioner, så lite lite nytt i taget så inte magen kraschar. Sen är vissa hundar mer känsliga än andra så då får man gå långsammare fram. 

Ett superbra tips är att skaffa tex pro kolin som hjälper magen som man kan ge så fort man ska ge hunden något nytt, för oss har det hjälpt att bara ge en dos så är magen bra sen. :) 

Våra äter också färskfoder men får som sagt allt möjligt som godis :)

Kitten86
11/22/14, 9:43 PM
#3

Jag ger mina Britt Care Venison som är spannmålsfritt och så får de iblandat lite VoH färskfoder. Detta är något som mina fungerar jättebra på. Sen har jag nog alltid, som Mapel beskriver ovan, gett mina smaktest på diverse olika saker av det mesta. Så jag kan säga att jag verkligen vet vad mina gillar/äter och inte samt att jag vet vad de kan bli dåliga i magen av (händer mycket sällan).

Ett bra tips utöver Pro Kolin pasta eller andra liknande produkter med olika namn så kan jag annars rekommendera Aptus Attapectin tabletter. Magen blir snabb i ett kick 😉 Jag har gett en tablett morgon och kväll och detta kan ges i 1-3 dagar.  Mina har oftast blivit bra/normala i magen efter andra-tredje givan!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: