Annons:
Etikettmat-och-godis
Läst 2392 ggr
Josefinjohanssons
2014-11-22 21:58

Vår sheltie vägrar sin mat!

Charlie åt sitt gamla foder jätte bra, men vi bytte foder pga att vi inte fick tag på hand gamla foder, men de nya fodret gillade han inte, sedan testade vi ett till och de äter han inte heller… Sedan fick vi tag i hans förra foder igen men nu äter han inte de heller… Jag får mata honom för att han ska äta. Och jag har märkt att han i tar 3 pulor som jag ger honom och sedan går han iväg och spottar ut dem! Detta är jätte märkligt tycker jag… Han får inte i sig så mycket mat han bör nu och de gör mej orolig. Han är dock fortfarande en jätte glad och livlig valp. Jag ringde uppfödaren angående detta och hon sa att jag ska ge honom vanlig mat. Men vad tror ni? Vad för mat kan man ge honom isf och vad ska man undvika? Jag har även testat att blöta hans pulor vilket jag tycker fungerade lite bättre! Han är nu 14 veckor och väger 2.5kg

Annons:
Mapel
2014-11-22 22:08
#1

Om han äter det när du blöter det tycker jag helt klart att du ska testa det först:) annars så tycker ju jag att färskfoder alltid är värt att ge då det är så himla bra för hunden och man får väldigt sällan problem med matvägran. ;) Vad menar du med "vanlig mat" alltså sånt som vi människor äter? Det tycker jag absolut inte. Hundar är carnivorer, alltså köttätare och äter absolut inte samma sorts mat som människan. Det finns en väldigt stor risk att hunden får näringsbrist och problem / sjukdomar sv detta.

_Wilma
2014-11-22 22:18
#2

Jag tycker att du fått ett bra svar från Mapel.  :)

Varför inte testa färskfoder? Det gav jag en av mina sheltiesar, Wilma, då hon var valp. Hon var pigg och aktiv, men jag ville att hon skulle äta lite mer. Och det gav resultat. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Max2013
2014-11-22 23:22
#3

Vår lille kille var likadan innan vi börja med färskfoder , vi testade med allt. Ta bort skålen , blanda med vatten osv de funkade visa dagar men andra inte . Jag upplevde att han blev mer hungrig på kvällen, började med fri tillgång men tyckte inte han fick i sig tillräckligt . Jag hade tidigare funderat på att börja ge han färskfoder , så vi började med detta och nu älskar han sin mat och allt i skålen äter han upp :) Vi kör på poffas foder nu och hon som säljer detta rekommendera oss att ge han mat en gång för att det är bättre för hunden . Den behöver inte äta morgon och kväll detta gäller hundar som är minst 1 år . Men kan vara individuellt men eftersom han gärna äter på kvällarna passar de bra för hans del och vad jag har förstått är detta bra för hundar som matvägrar och äter då helst när den är hungrig .

Josefinjohanssons
2014-11-23 00:37
#4

Tack för bra svar! Färskfoder verkar helt klart vara ett allternativ då! Med vanlig mat menar jag mat som vi äter, hon sa att jag tillexempel kunde ge honom köttbullar eller lite bröd… Jag var lite skeptisk till detta och med all rätt märker jag nu

SparklingTindra
2014-11-23 08:45
#5

Det kan också funka att bara lägga nånting gott i maten. Dom kan ha svårt att komma igång att äta om dom hoppat över ett mål för att dom då mår lite illa och inte känner för att äta. Blir som en ond cirkel. Men gör inte en för stor grej av det för det märker hunden av.

Kitten86
2014-11-23 21:22
#6

Jag ger mina hundar färskfoder men inte 100%. Istället har jag valt att sänka torrfodergivan något sen lägger jag i lite färskfoder som jag sen blandar runt kulorna i så att alla får smak. Hundarna tömmer skålarna varje mål utan problem. 

T.o.m min förra hund (dvärgpudel) som jag hade svårt att få att äta bra under merparten av hans liv trots att vi testat de flesta tillgängliga foder som fanns då åt bra med hjälpa av denna kombination. Efter att jag introducerade honom för färskfoder blandat med ett bra kvalitativt spannmålsfritt torrfoder (ville ge torrfoder för att han skulle nyttja tänderna då pudlar har en del tandproblem) och efter det matvägrade han aldrig igen!!

Personligen ser jag inte att ge matrester/människomat som ett alternativ till en matvägrande hund! Vissa hundar genomgår en fas där de matvägrar eller äter sämre utan att det behöver betyda något…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
JellieLewis
2014-11-23 22:29
#7

Min ena hund har varit likadan. En sak man kan göra om det uppkom plötsligt kan vara att titta tonsillerna/svullna halsmandlarna eller något som kan "störa" :-) 

Fri tillgång är både positiv o negativ. Man brukar säga att man tar bort maten och då blir det att födan försvinner kan göra att de vill äta. 

Annars har du redan fått bra tips, ett alternativ är som sagt blanda med färskfoder :-) men tips är att titta så det inte är något fel med halsen eller något då det verkar ha uppkommit plötsligt ? :-)

SparklingTindra
2014-11-24 10:27
#8

Jag har en hund som matvägrat hela sitt liv. Hon gillar inte de färskfodersorter vi testat och hon ratar alla torrfoder. Hon får alltid "topping" samt B-vitaminer (just B-vitamin kan få vissa hundar att äta bättre) i maten nu för tiden för ta hon ska äta. Dessutom så sägs det att tikar som får matrester då och då (självklart sånt som inte är kryddigt/jättefett osv) får färre valpar med foderallergi. Men att som valp matvägra lite då och då är inget konstigt.

hund_katt
2014-11-26 21:01
#9

När våran golden matvägrar så brukar man bara behöva säga till honom så äter han. Men funkar inte det så brukar vi lägga i en bit korv så äter han upp maten sen. Äter han inte ändå så ta bort maten, och ställ ner igen efter ett tag. Så äter han inte så försvinner maten.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Josefinjohanssons
2014-11-27 10:31
#10

Hej igen! Tack för alla tips! Jag har märkt att de är lättast att få han att äta på kvällen. Och lägger man något i maten plus att man lagt något mer i brukar han till och med slicka skålen ren. Men! Jag har en fråga. Inatt spydde han och antagligen hade jag lagt i något som var föd starkt för hans mage.. (Han fick stekt köttfers med ytters lite sant och peppar i) så vad tål dem? Finns de förslag på vad jag kan lägga i? Såg tex korv här i kommentarerna :)

Kitten86
2014-11-27 11:41
#11

Du ska inte ge stark mat så jag skulle skippa pepparn och salt tål de inte. Ger du från din mat så ska hundar inte heller ha/äta lök eller vitlök! Om jag var du skulle jag hellre med fördel istället ge rå köttfärs men ur ekonomisk synpunkt kan du då istället köpa färskfoder på djuraffären vilket blir billigare 😃

En länk till en lista om vad hundar inte tål

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

hund_katt
2014-11-27 12:15
#12

Kokt köttfärs utan kryddor. Korv, som inte är stark. Vi ger kokt medvurst ibland, men inte så bra för valpar tror jag. Ost, vet inte hur det funkar med valpar om dom kan äta det. Falukorv, som inte är stark. Kokt köttfärs ska iaf gå bra.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

_Wilma
2014-11-27 18:38
#13

#12 Rå mager nötfärs är en favorit för mina sheltiesar, och varför inte en rå äggula någon gång ibland.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Josefinjohanssons
2014-11-28 00:09
#14

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar! Vi har nu börjar hitta ett sätt att få honom att äta nästan den mängd han bör. Vi har: *Bara ställt fram maten när han ska äta, väljer han då att inte äta tar vi bort den och testar senare. *tillsatt vatten +korv eller liknade i hans mat *insätt att han helst äter på kvällen Så nu ger vi hinom lite på dagen och mer på kvällen. Nu föe tiden slickar han skålen ren på kvällen. Då de passar han bäst :)

Tjalleman
2014-11-28 08:43
#15

Ops mina hundar äter 3 gånger per dag och endast torrfoder så det är väldigt olika det där med matvanor.

Härligt att din hund har bättre aptit nu och skulle det inte funka igen så testa färskfoder :)

j_ulie
2014-11-28 09:25
#16

Vad skönt att han börjat äta nu. Som många andra sagt så rekommenderar jag färskfoder om det skulle fortsätta krångla. Vår hund har aldrig varit särskilt matglad men han hade en period som valp när han inte ville äta alls. Då började vi köpa Mush vaisto som är färdiga bitar (tror definitionen inte riktigt är färskfoder utan snarare barf) och det har han ätit utan problem sedan i somras nu. Vi ger honom spannmålsfritt foder på morgonen från Acana och Mush på kvällen. Sällan han äter upp torrfodret men färskfodret försvinner oftast direkt :) Väldigt enkelt att ge och finns speciella påsar för valpar eller nybörjare :)

Ann-Ch
2014-11-29 08:19
#17

våra valpar får alltid uppblött mat, är det dålig aptit så tar jag lite rå mager (helt okryddad)  nötfärs och slammar upp med lite vatten och häller över och rör om.

Upp till toppen
Annons: