Annons:
Etikettallmänt
Läst 1339 ggr
j_ulie
2014-11-24 12:18

Erfarenhet av kastrering

Frågan har säkert tagits upp här flera gånger men jag tar gärna emot lite erfarenheter. Vi håller på att försöka bestämma om vi ska kastrera vår hane. Anledningen är främst att han bara har en kula nere och den veterinär vi pratat med tyckte det var säkrast att kastrera för att undvika tumörer längre fram. Det är ju såklart en superviktigt anledning men efter att ha googlat så har vi läst lite olika utlåtanden från olika veterinärer vad som är bäst för kryptorchida hundar. Vi ska ringa lite andra kliniker och kolla vad de tycker. En annan anledning är att han kan bli väldigt till sig av vissa tikar. Han tappar fokus helt och som en redan energisk hund blir han extrem. Möjligt att det går att träna bort, men hur jobbigt är det för honom? Det som talar emot är det vanliga. Att han ska få sämre energi och att pälsen ska bli dålig. Inga jättefarliga saker, men jag älskar att han är en så pigg och livlig hund :) Sorry för långt inlägg, men är det någon som har synpunkter? Han blev 1 år i oktober.

Annons:
imsuchadiva
2014-11-24 12:39
#1

Dina två anledningar till varför du vill kastrera tycker jag säger allt. Kastrera! 
Finns väldigt många olika åsikter om kastrering och jag tycker att man ska lita på sin egna åsikt i samråd med sin veterinär :)

j_ulie
2014-11-24 15:52
#2

Ja, vi gör ju såklart det som är bäst för honom ur hälsosynpunkt. Men han kanske har kulan uppe i buken och då blir det ändå en lite större operation och det skrämmer mig. Läste att några tyckte risken vid operation var större än den för tumörer.

Kitten86
2014-11-24 16:41
#3

Om jag var du så hade jag kastrerat honom då jag tycker att de är mycket bra synpunkter till att kastrera en hane. Han har ju bara en kula nere och verkar hårt drabbad av tikar omkring sig! Visst, om kulan som ej trillat ner ligger i buken så blir det en större operation än en vanlig kastrering. Men det finns ju stor risk för sjukdomar/tumörer längre fram om kulan får ligga kvar där!

Jag har själv ingen hane som blivit kastrerad men din hane är ung då han bara är strax över 1 år. Känner folk som kastrerat sin/a hane/ar tidigt och för dem så har det inte märkts någon märkbar skillnad på vare sig pälsen eller energi nivån. Jag själv litar på min veterinär och dennes kunskap men visst ska man gå efter sin egna känsla/åsikt i samråd med vad veterinären rekommenderar…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

j_ulie
2014-11-24 18:51
#4

Det är inte alla tikar han blir uppspelt av och han har aldrig visat någon aggressivitet mot andra hundar. Men som sagt så är hans hälsa viktigast. Jag har ingen erfarenhet alls av kastrering och är så nojig att han ska förändras massa. Vi har väl egentligen bestämt hela tiden att han ska kastreras men det känns ändå jobbigt att utsätta honom för en operation och de jobbiga veckorna efteråt. Vi har pratat med tre veterinärer och den ena tyckte vi skulle kastrera medan de andra två inte hade någon egentligt rekommendation utan det var upp till oss vad vi tyckte var bäst. Tack för era synpunkter :)

Hope7
2014-11-24 19:58
#5

Jag kastrerade min hane dagen innan hans ettårsdag. Han var helt krypt, med båda testiklarna i buken. Så det blev i princip en bukoperation, alltså ett stort ingrepp. Han är lika pigg som han var innan kastrationen. Tycker han är lite lättare att träna än han var innan kastreringen också, men nu är han ju delvis äldre och inte i "slyngelåldern" längre, sen bryr han sig inte om löptikar längre heller.  Det enda negativa jag har märkt i och med kastrationen är att hans päls har blivit något fruktansvärd. Tovar sig bara hela tiden bakom öronen  och att den  i allmänhet är lite mer flygig. Sen är han lite mer känslig för ljud än han var innan, men han är fortfarande nyfiken och värdens goaste hund! 😃

Lavine
2014-11-24 20:51
#6

Kan säga att sämre energi fick då min hund inte alls. :) Men det är alltid så mycket att ta ställning till inför en kastrering. Min hund kastrerades av medicinska skäl (prostataförstoring) och även om det fanns andra "kemiska" lösningar som KUNDE ha fungerat, så var det en enorm lättnad att veta att han i och med ingreppet blev helt frisk. Men pälsen blev inte rolig alltså. Till det yttre är den samma. Men underullen kan tova sig som fårull om jag inte håller efter den. Till en början var jag helt inställd på att kastrera även nästa hund i förebyggande syfte, plus att det är väldigt skönt att ha en hanhund som reagerar noll på löptikar. Men… nu är jag inte så säker på det längre. Men att kastrera av medicinska skäl kommer jag göra utan att fundera även i fortsättningen, om jag ställs inför det igen.

Annons:
j_ulie
2014-11-24 21:08
#7

#5 #6 Jättetack för era svar :) Känns bättre med kastrering efter att ha hört från er med erfarenhet :) Billys päls idag har rätt lätt för att tova sig bakom öronen och i armhålorna så hoppas det inte blir mycket värre :) Pälsen är ju egentligen struntsamma, men vi ha kvar samma glada, livliga hund :) Vi ska ringa imorgon och boka tid. Kommer vara så sjukt nervös när det blir dags och får antagligen inget vettigt gjort alls den dagen :)

_Wilma
2014-11-24 21:17
#8

#7 Lycka till, det går säkert bra! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
2014-11-24 22:27
#9

#7 Det kommer att gå bra! Den erfarenhet jag har från hanhundskastrering är ju enklare än vad er kommer vara, men jag har t ex låtit kastrera två honkatter och det går bra. Man får vara inställd på att det blir en kort period av försiktighet, sedan är det över och ordnat! :)

j_ulie
2014-11-28 09:41
#10

#8 #9 Tack! Den 9 december är det inbokat så nu hoppas jag att allt går bra.

Kitten86
2014-11-28 12:00
#11

#10
Håller tummarna!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

imsuchadiva
2014-11-28 13:44
#12

#10 det gör det säkert! :)

j_ulie
2014-12-09 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Idag har Billy kastrerats och allting gick jättebra! Kulan låg bra till och ingreppet blev inte mycket större än en vanlig kastrering. Han var lite groggy när vi hämtade honom men piggnade till snabbt och nu beter han sig precis som vanligt. Fast lite frustrerad är han över att inte få leka och springa lös ute :) Nu hoppas vi att han inte får allt för ont de närmaste dagarna och att såret läker fint :) Veterinären varnade flera gånger för att pälsen kommer bli jobbig men det får bli som det blir. Tycker han inte ser allt för medtagen ut :)

Annons:
_Wilma
2014-12-09 19:56
#14

Skönt att det är gjort och att det gått bra! :) Han ser pigg ut på bilden!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
2014-12-09 22:12
#15

Toppen! Vilken sötnos. :)

imsuchadiva
2014-12-09 22:28
#16

#13 åh vad söt! Han ser pigg ut :) skönt att kastreringen blir bra och hoppas det funkar bra nu i efterhand :)

Kitten86
2014-12-10 13:55
#17

Skönt att kastreringen gått bra för honom. Och visst ser han pigg och glad ut!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

j_ulie
2014-12-10 17:53
#18

Tack :) Det är jätteskönt att han är pigg och glad. Nu längtar vi båda tills såret läkt så vi kan springa i skogen och aktivera oss för han klättrar redan på väggarna :P

[Blue_Lugia]
2014-12-14 12:35
#19

Min är kastrerad och enda nackdelen är att han lägger på sig lättare och därför behöver ökad motion + fettsnålare foder.

j_ulie
2014-12-15 16:52
#20

#19 Okej, blev det ingen skillnad på pälsen? Är han matglad av sig? Tänker om det är vanligare att hundar som verkligen gillar mat lättare lägger på sig :) Shelties sägs ju vara ganska glada i mat.

Annons:
[Blue_Lugia]
2014-12-19 18:28
#21

Kanske lite tjockare päls om jag tänker efter, men det är knappt så det märks. Han var inte alls matglad innan, men nu glufsar han i sig det han kommer åt…

Upp till toppen
Annons: