Annons:
Etikettallmänt
Läst 1260 ggr
Mlyy
12/14/14, 9:49 PM

Burstorlek?

Idag har jag underbar dag på Stockholms hundmässa och tittat på alla superfina Shelties! :) Min lilla tös fick stanna hemma då hon fortfarande är för liten, ska dit nästa år och ställa, om jag vågar! ;) Jag börjar med inoff, ska på en nu i slutet av december.
Så nu undrar jag; vad har ni för storlekar på era burar? Både tygburar och stålburar? Och har ni buröverdrag på era stålburar?
Jag har en stålbur med en lutande sida som har cirkamåtten: B49, L75, H56-57cm. Passar den buren till en vuxen Sheltie? (såklart beroende på mankhöjden när hon är vuxen, men om man går efter standard)

Annons:
_Wilma
12/14/14, 10:33 PM
#1

Du verkar ha haft en bra dag på hundmässan! :)

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida om transportburar:

Minsta mått

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.  

Jag har en hundbur i ungefär samma storlek som din, och den fungerar bra.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Tjalleman
12/15/14, 11:52 AM
#2

Har endast stålburar till mina sheltiesar då dom är rymmare ,Den ena buren har överdrag som jag fick med vid köpet (köpte den begagnad) den andra brukar jag hänga en tunn filt över. Mått vet jag inte.Dessa burar har jag endast vid tävling ej i bilen

Mapel
12/15/14, 12:04 PM
#3

Vi har en tygbur som är 60 cm lång, 45 cm bred och 50 hög. Han är 38,5 cm hög och får plats i denna utan problem. Så jag tror att din bur kommer vara alldeles lagom :)

Mlyy
12/15/14, 1:07 PM
#4

#1 #2 #3 Tack så jättemycket för svar! :) Åh så bra, då slipper jag köpa ny stålbur. ;) :D

Mlyy
12/16/14, 11:26 AM
#5

Funkar den här storleken på en tygbur?60x42x42cm (LxBxH) :)

Mlyy
12/16/14, 11:29 AM
#6

Nästan lika storlek som din #3 :)

Annons:
Mapel
12/16/14, 9:42 PM
#7

Det beror ju lite på hur stor hon blir. Damien kan precis stå upprätt i sin med huvudet men är hon modellen mindre sheltie så ska det nog inte vara några problem alls :)

Upp till toppen
Annons: