Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1487 ggr
[lovihsa]
2014-12-16 20:05

Hjälp med Pälsvård

Hej!🙂

Tänkte fråga om någon av er har något bra tips på hur man kan minska fällningen, mitt lilla pälsmonster släpper väldigt mycket underull och det hamnar överallt och på alla kläder… Just nu bor jag på skolans internat så vi delar inte ett så stort rum men det räcker t.ex. med att han sitter i någons famn så lämnar han mycket päls efter sig. Är detta normalt för shelties?🤔 Även fast jag brukar borsta 1 gång nästan varje vecka, hela pälsen! Ibland blir man lite tossig då man måste rolla kläderna flera gånger per dag om man vill vara fin.😊 

Någon som har tips?

Annons:
molbojse
2014-12-16 20:10
#1

Har du testar furminator och esprees fällschampo? :'D Kanske kan vara något? Ingen erfarenhet själv av det men hört många som upplever väldigt positiv effekt av schampot :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

hund_katt
2014-12-16 20:53
#2

Är det tik? Isf är det nog för hon löper. Nu var det längesedan jag läste om sheltiens päls, men har för mig att hanar också fäller två gånger om året, eller är det bara tikarna. Tikarna vet jag att dom fäller i samband med löp, men hanarna. Likt andra hundar, borde väll fälla vinter/sommar pälsen också? Isf är det sommarpälsen han tappar nu. Gör iaf vår golden , han fäller nästan ingenting, förutom nu, nu fäller han jättemycket. Har för mig att man ska bada dom, så man sköljer bort allt löst hår.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Ann-Ch
2014-12-16 21:41
#3

Hanar brukar ha en ordentlig urfällning när de är runt året,  borsta och kamma ordentligt och bada honom  så blir du av med den fortare.

[lovihsa]
2014-12-16 22:24
#4

Jag har en sheltie hane och han är 1 år, fyller 2 år sista april. Tack för era tips, ska prova göra som ni säger. Borsta ut han en ordentlig gång sedan bada honom. Funkar det inte provar jag väl med schampoot! :)

Kitten86
2014-12-17 11:27
#5

Inte testat Espree fällschampo men har en bekant som haft det på sin sheltie och även corgi och enligt henne så fungerar det jättebra som en hjälp under fällningen!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

SparklingTindra
2014-12-17 21:20
#6

Fällschampot tyckte då jag gjorde +-0 faktiskt. Borsta igenom pälsen varje dag (bena hela pälsen) för att få bort löshåret. Furminator rekommenderar jag inte på Sheltiepäls då den sliter på täckhåren. Att bada är också bra, då får man bort mycket av den lösa pälsen. Vd den ålder som din är kan dom fälla sig nästintill korthåriga. Det växer ut igen och är inget du behöver oroa dig för :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: