Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4838 ggr
annika_u
12/18/14, 10:20 PM

Höftledsdysplasi hos sheltie

Hej!

Vi funderar på att skaffa en sheltie men  blir väldigt förvirrade rörande höftledsdysplasi och till viss del också ögonsjukdomar hos rasen.  Statistik över höftledsröntgade hundar visar en väldigt stor andel hundar med någon form av dysplasi (mer än 20%). Ändå verkar väldigt få uppfödare röntga sina hundar. 

Vad gäller ögonen verkar en del uppfödare avla även på hundar utan felfria ögon. 

Är det någon som vet något om hur stora dessa problem är inom rasen och hur man ska resonera när man letar uppfödare? Det verkar ju bli ganska få uppfödare kvar att välja mellan om man ska hitta en som bara avlar på godkända ögon och höfter… Är det någon som har tips på uppfödare som endast avlar på helt friska hundar?

MVH

Annika

Annons:
[HundochKatt]
12/18/14, 10:36 PM
#1

Tyvärr är det ett "problem" som funnits i många år nu, att det faktiskt finns HD i rasen och att det faktiskt förekommer att unga hundar avlivas redan på röntgenbordet pga grava fel. Nu är det sistnämnda tack och lov inte så himla vanligt, men när jag var aktiv i rasen så fick jag kännedom om flera sådana fall. Där också uppfödaren fortsatte att avla på föräldradjuren utan att först kontrollera dess HD status. Tyvärr är det också som att slå in huvudet i väggen när man talar om HD i rasen/rasklubben/uppfödarna. Uppfödarna gör som strutsen, gräver ner huvudet i sanden.  HD FINNS i rasen och önskvärt vore väl ändå att man började röntga alla avelsdjur och såg till att de var fria på höfterna. Men nej, det går inte in i uppfödarnas huvuden. För de kan ju, ve och fasa förlora en presumtiv avelstik/hane. Så här får du nog leta efter en uppfödare som röntgar åtminstone sitt eget avelsmaterial. Då det gäller ögon så finns det flera olika defekter och de allvarligaste är ju CEA och PRA. Där är också arvsgången och avelsrekommendationerna lite olika. Min mening är att då det gäller CEA med graden CRD så är det inte nödvändigt att båda hundarna är fria på ögonen, utan man ser till tex. tikens status och om den kan vara genetisk fri på ögat (lämna avkommor som endast är ua). Då spelar det mindre roll om hanen har ex. CRD. Colobom däremot ska man definitivt inte avla på. PRA, finns regler för och det är svårt för uppfödarna att göra annorlunda. Idag kan jag tyvärr inte helt och hållet rekommendera någon uppfödare före någon annan, då det tillkommit många nya sedan jag själv var aktiv.

_Wilma
12/18/14, 11:30 PM
#2

Tips på kennlar som testar för HD: Shelteam, Kråkeslottet och Coolmix.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

luckysheltie
12/19/14, 6:47 AM
#3

Inte helt säker men tror även att Sobelkusten och Brainpools röntgar sina hundar

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Mapel
12/19/14, 8:14 AM
#4

Ja det är otroligt tråkigt att det är såhär, jag tycker att #1 har svarat bra. Sen är det ju tyvärr så att sålänge folk som köper sheltie går med på att köpa potentiellt sjuka hundar så kommer det ju fortsätta :/ det finns ju en efterfrågan på sheltie och verkar ju som att folk inte bry sig om ens nya familjemedlem kommer må bra eller ej. Vilket egentligen är konstigt då det generellt inte är det minsta dyrare stt köpa en kollad hund jämfört med en okollad. Som tur är finns det ju en del kennlar som kollar alla sina hundar! Några är redan nämnda, några ytterligare är: crushup, night ninjas, camatz, zhinzimbas och humlebyns. :)

emma93
12/19/14, 4:59 PM
#5

Jag tycker att det är viktigt med ledhälsan och att undvika att dubblera problem så gott man kan, då det som TS skriver förekommer dysplasier i rasen. Därför både ED- och HD-röntgar vi. Vi har dock ingen kull planerad i dagsläget. Det finns ändå en hel del som röntgar sina hundar, och även om inte alla avelsdjur är röntgade så finns det ju ibland röntgade avkommor, syskon och andra närbesläktade individer. Tidigare avkommors ledstatus är egentligen mer intressant för mig när jag skall köpa valp, än avelsdjuren i sig. Men jag är ganska säker på att ni kan finna valp efter friröntgade föräldrar efter lite efterforskning. Ett tips kan vara att kika i Finland, då de har krav på HD- röntgen innan avel. 

Ett annat tips inför valpköp är att läsa RAS-dokumentet som går att finna via rasens sida på SKK.se eller SSSK.org /avel/RAS-dokument (http://www.sssk.org/RAS_shetland_sheepdog_2011.pdf) där det finns en nulägesbeskrivning över hälsan i rasen. Där finns att läsa om olika hälsoproblem och dess förekomst i rasen, som t.ex mage- och tarmproblem, och det kan vara bra att känna till vad det står i dokumentet för att kunna ställa frågor till uppfödarna om de saker som inte syns på t.ex hunddata. 

Stort lycka till med valpletandet!

/emma93

annika_u
12/19/14, 9:27 PM
#6

Stort tack för alla svar! De bekräftar den bild jag fått om problematiken med HD inom rasen. Stort tack för tips om kennlar som röntgar! Jag ska genast kolla upp dem!

/Annika

Annons:
[HundochKatt]
12/19/14, 11:34 PM
#7

En rättelse. Jag tror att fortfarande så har de inte krav på röntgen före avel i Finland. Men för många, många år sedan kom alla uppfödare överens om att de skulle röntgas och så har det fortsatt. Tror att folk har liksom glömt bort att det inte är ett krav. Där röntgas så gott som alla före avel och många fler som aldrig går i avel. (Y)

_Wilma
12/19/14, 11:40 PM
#8

#6 Hoppas att du hittar en sheltie som uppfyller de krav du har! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

SparklingTindra
12/20/14, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Kennel Request i Malmberget röntgar också sina hundar. Jag har två hundar därifrån varav den yngsta är 7 månader.

Runans
12/20/14, 10:05 PM
#10

Jag planerar för valpar i vår.  Sally har fria ögon och höfter : ) Så hör av dig om du vill veta mer eller kolla min blogg: Solrunanskennel.blogspot.se

drika
12/21/14, 1:20 PM
#11

Tyvärr kan man bara var amest säker om man väljer en kennel som röntgar alla hundar. Ögonlyser gör alla och det är bra:)

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: