Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 3047 ggr
Lavine
2014-12-28 13:43

Visa mig era aktiva shelties!

Vill gärna läsa om och se bilder på era aktiva shelties! Kan vara aktivitet inom vad som helst; agility, drag, fjällvandring, brukslydnad osv. Bakgrunden till min fråga är att jag är övertygad om att sheltie är min bästa ras. Men min egen har haft problem med benen en stor del, kanske största, av livet. Jag har inte kunnat göra det jag hade velat testa med min hund, och han har inte kunnat få utlopp för den kapacitet han egentligen har. Detta må ju vara, vi har det bra ändå, men tyvärr har det satt sig i mitt huvud att sheltien är ömtålig och klen och inte orkar springa så mycket eller gå så långt. Jag letar och letar bland andra hundraser, men ingen är som sheltien. Så, överbevisa mina felaktiga tankar nu! :-D

Annons:
Kitten86
2014-12-28 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#1

Här aktiveras det med både agility, rallylydnad, vallning, discdog och drag 😃
Sen blir det ju en hel del trix och sånt också! Bjuder på en bild av varje (blandad kvalitet på bilderna)

Min unghund som är strax över året har påbörjat sin träning inom rallylydnad och agility (utöver vardagslydnad och småtrix). Han ska få mogna/vuxna lite till innan det blir drag och bära klövjeväska och även träffa på får 😉

Håller med om att sheltie verkligen är en allroundhund! Den blir vad man gör den till…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

luckysheltie
2014-12-28 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Här är min sheltie Lucky, han är ännu bara nio månader så något "seriöst" har vi inte börjat med ännu. Men tanken är att jag ska träna agility och lite drag på vintern med honom. Han har inte fått dra något men däremot har han fått vara nere på vår brukshundklubbs agilityplan. Jag lät honom undersöka det han ville i hans egna takt, och han gick faktiskt upp på gungbrädan, A-hindret och hindret som går upp, sen rakt och tillsist ner igen, kommer inte ihåg vad det heter… Men han tyckte att det var jätteskoj! Han har också sprungit genom tunnlar av olika storlekar och det tycker han är superkul! Jag fick en agilitytunnel med "släp" på julafton och han vågar faktiskt springa igenom den trots att man inte ser utgången. Så nu har han faktiskt lärt sig tunnel. Vad jobbigt att du har haft problem med din sheltie, jag får hoppas att allt ser bra ut med min sheltie på hans röntgen sen.

Jag kan förstå att du känner som du gör, men jag lovar att sheltien inte är en klen och ömtålig hund! Min sheltie (41 cm i mankhöjd) älskar att vara ute och röra på sig, och det känns nästan omöjligt att trötta ut honom. Efter 5 km skulle han kunna gå 5 km till och ändå är han bara 9 månader😂 Men mitt tips är att kolla runt noga på olika kennlar och kanske välja någon som röntgar sina shelties eller någon kennel du har hört mycket bra om.🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lavine
2014-12-28 19:15
#3

*klappar händerna* Supertack för era inlägg båda två! Precis vad jag behövde och förutom det, så väldigt roligt att se och läsa! Särskilt kul att ni båda nämner drag, det kommer jag göra med nästa hund också. En massa roliga grejer ni berättar om och visar. :-) #2 Ja, visst är det synd med min hunds problem, och det är bara otur skulle jag säga, att det blev som det blev. Vi har kunnat göra små saker ändå, haft en tunnel hemma t ex, och småskuttat i skogen t ex. Jag håller koll på de röntgande uppfödarna! :-)

gizmozorro
2014-12-28 20:00
#4

Har två sheltietikar, i miniformat, och är aktiv med bägge. Vi tränar främst agility men även lite viltspår, rallylydnad och lydnad. Min yngsta, Zophia, har även testat vallning vid ett tillfälle och hon var jätteduktig.

Vi tävlar en hel del i agility och bägge tävlar i klass 3 och Zophia har kvalat till SM nästa år och Ziina behöver en SM-pinne till för att kvala.

Här några filmer:

Ziina: agility https://www.youtube.com/watch?v=U8NX-86kCNw

Zophia: agility https://www.youtube.com/watch?v=rDBR6BRgPqA

Zophia: testar vallning https://www.youtube.com/watch?v=JF150ln_V-I

Jag har lagt ut en hel del filmer på min youtubekanal.

Susanna

Lavine
2014-12-28 20:14
#5

#4 Tackar, fartiga små tjejer! Kul att det går så bra för er i agility. Tack för tipset om din kanal, älskar att se klipp (och det är dessutom bästa boten mot min "fobi" om att alla shelties är halta, typ).

Lavine
2014-12-28 20:31
#6

Om ni har fler klipp eller kanske instagramkonton med era hundar som man får följa så blir jag glad för såna tips också. Även om ni känner till andra konton som är öppna.

Annons:
luckysheltie
2014-12-28 21:04
#7

Jag har ett instagramkonto som heter luckysheltie jag har dock inga videor men lägger upp bilder på vad vi gör/har gjort.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lavine
2014-12-28 21:33
#8

#7 Kanon, tack, jag hittade dig. Foton är jättebra, menade inte att jag sökte enbart filmer! :-)

_Wilma
2014-12-29 21:43
#9

Hoppas att du hittar den sheltie som du söker! 

Vi har testat en hel del aktiviteter, men framför allt hänger hundarna med överallt, i naturen och annars. 

Milla som valp.

Här vallar Milla.

Wilma

Sajtvärd på Sheltie IFokus

xina10
2014-12-30 11:19
#10

Vad kul att se alla duktiga shelties  jag och Buffy började träna agility nu i höst så vi har tränat ett halvår. Det är jättekul. Anmälde oss till en blåbärstävling nu i höst i hoppklass och så här såg det ut, jag var glad att vi fick en tid och klarade banan.

//Jonnix

xina10
2014-12-30 11:20
#11
xina10
2014-12-30 11:22
#12

Prova igen :

//Jonnix

xina10
2014-12-30 11:36
#13

Nu blev det lite många inlägg, hur gör jag för att ta bort de onödiga inläggen? Försökte fixa det genom att gå in på hantera men det gick inte att ta bort.

//Jonnix

Annons:
luckysheltie
2014-12-30 19:19
#14

Kolla in mitt senaste inlägg i Luckys tråd, jag har skrivit om en långpromenad vi tog idag.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lavine
2014-12-30 20:06
#15

Era inlägg och bilder hjälper mig verkligen i min "terapi", och det är väldigt kul att se shelties i farten. :-)

Frida B
2014-12-30 20:28
#16

Ta en liten kik på sbktävling och kolla agilityn, i varje medium och small tävling är det minst ca 4-5 shelties haha! Och kollar du på resultatlistorna är det väldigt många shelties högt upp… Och agility är ändå en ganska påfrestande sport. Tråkigt med din nuvarande hund, hoppas att han blir bättre!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lavine
2014-12-30 20:58
#17

#16 Jag vet, jag vet, jag sitter och tittar på livestreaming från t ex Agility SM varje år, hahaha! Men man är väl sig själv närmast. Tack tack!

SparklingTindra
2014-12-31 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#18

Mina hundar är aktiva inom främst agility och lydnad. Vi har börjat lite smått med rallylydnad och väntar på att få gå kurs. Yngsta ska ställas officiellt till sommaren och har ställts inofficiellt två gånger. Sen går vi ofta på Dundret och det tränas även flitigt med bland annat klövjeväska. :)

Lavine
2014-12-31 08:47
#19

#18 Tjoho, nu gjorde du min dag när du visade en sheltie på fjället. :-) Jag bor inte i fjällen, men målet med nästa hund är att den ska dra nånting på nåt sätt, och att vi ska fjällvandra.

SparklingTindra
2014-12-31 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Vad kul! :) Ja hundarna älskar det! Jag har också lite planer på att låta hundarna dra, typ nån liten pulka eller så. Måste bara ta reda på vad som hade passat.

Annons:
Lavine
2014-12-31 09:32
#21

#20 Fint! ^^

drika
2015-01-03 15:57
#22

fredrikaochdaisy heter vårt instagramkonto och vi kör lydnad och agility:)

Hälsningar

Fredrika

OurOzzy
2015-01-03 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Här är 2 bilder på Ozzy under ett uppletande. Vi gillar att hålla på med olika och varierade former av aktivering. Tränar bl.a agility och lydnad med Ozzy, men favoritaktiviteter är där han får jobba med sin nos :)) Sedan kör vi på den nivån att vi båda tycker att det är roligt och ej för svårt. För det viktigaste är att vi har kul tillsammans. Och det mesta tycker Ozzy är roligt förutom när det blir för svårt. Sedan är det mysigt att bara utforska och vandra i skogen tillsammans! Hur mysigt som helst. 😘

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Lavine
2015-01-03 19:33
#24

#22 Tack! #23 Härligt!

Upp till toppen
Annons: