Annons:
Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 2033 ggr
jjohannan
1/10/15, 3:19 PM

Ögonlysning

Har en sheltiehane på ca 7månader som inte är ögonlyst, men ska göra det nu snart. Påverkar det nått att han inte blev det när han var 8veckor?? Avel, utställning osv.

Annons:
Kitten86
1/10/15, 3:53 PM
#1

Nej, det påverkar egentligen inget för framtiden. Men ett av ögonfelen (minns inte vilket) är lättare att se när valpen ögonlyses som ung (innan eller runt 8 veckors ålder.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

jjohannan
1/10/15, 5:16 PM
#2

Ja jag vet att crd lättare syns ju tidigare man testar. Hörde av en som hade collie att dom var tvungen att ögonlysa innan ett år :)

Kitten86
1/10/15, 5:32 PM
#3

Inom sheltie så krävs ögonlysning innan avel. Helst ska hundarna vara u.a men en hund med lindrig/måttlig crd får användas i avel såvida partnern är fri/u.a. De flesta uppfödare ögonlyser sina valpar innan leverans men det är inget krav/måste.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
1/10/15, 5:45 PM
#4

Det stämmer att det är CRD som diagnostiseras lättast på en valp, och då i åldern 6-10 veckor. Efter detta kan CRD maskeras av pigment och ett ua-resultat kan alltså vara missvisande. Vad gäller utställning spelar det ingen roll att din hund inte är ögonlyst som valp och eventuell diagnos på ögonspeglingen inverkar inte heller vid utställning så länge din hund mår bra och fungerar normalt. Däremot spelar ögonlysningsresultatet, som tidigare skrivits, roll vid val av avelspartner. För sheltie får ett ögonlysningsresultat inte vara äldre än 12 månader vid parning och har man hanhund som står till avel får man ögonlysa varje år om hanen skall vara tillgänglig för avel hela tiden. Vissa ögonsjukdomar syns först när hunden är lite äldre och personligen hade jag inte ögonlyst hunden vid 7 månaders ålder om jag inte misstänkte att något var fel, utan väntat ytterligare lite till när det i sådana fall närmare sig avelsdebut för att få ett säkrare resultat. Jag brukar ögonlysa mina hundar mellan 1 och 2 års ålder, som första vuxenlysningen (de är då ögonlysta vid 7-8 veckors ålder). 

/emma93

Upp till toppen
Annons: