Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 2901 ggr
Josefinjohanssons
2015-01-25 13:51

Snö som fastnar i pälsen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla sheltie vänner! Nu har det kommit ganska mycket snö till Småland där jag och min sheltie bor :) Charlie bara älskar snön! Men jag har upptäkt att de fastnar stora klumpar med snö på hans mage/rumpa. Detta är förståss jätte jobbigt föe honom! Hur bör man lösa detta problem? Klipper man helt enkelt pälsen under eller blir de väldigt kallt för honom då? Detta är en dålig bild då de brukar fastna mycket mer.

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-25 13:53
#1

Har inte sheltie, men skulle föreslå täcke eller overall om du vill slippa att klippa ner =)

luckysheltie
2015-01-25 14:00
#2

Jag har klippt mellan Luckys trampdynor och upp en liten bit på tassarna/benen. Det finns spray som man kan köpa i djuraffären som ska hjälpa till och göra så att det inte blir klumpar, dock vet jag inte hur detta fungerar.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Josefinjohanssons
2015-01-25 14:09
#3

Vi har ett täcke, men har gillar de inte alls, då sätter han sig bara ner och springer inte runt och busar i snön… :/

Saffran0Spice
2015-01-25 14:12
#4

#3 Att ha täcke är en vana, är man ovan så tycker man inte om det i början och vill inte göra nått. Tills man inser hur tråkigt det är!

Hade samma problem med min italienare när han skulle ha mössa, men nu bryr han sig inte längre när han vant sig =)

Mapel
2015-01-25 15:40
#5

Stör han sig mycket på det? Så att han måste stanna och plocka bort det ofta? Min shelite får också klumpar, mest mellan tårna och upp på benen men även på magen ibland, men bryr sig inte utan rejsar ofta vidare, och då behöver man ju inte göra något. Men blir han väldigt störd av det kan man ju köpa balsamsprej eller klippa ner pälsen lite grann där det fastnar mest, men inte hela vägen. Vi klipper vår på benen och tassarna som #2. :) 

Täcke kommer ju inte direkt hjälpa där och overall är kanske lite överdrivet på en fluffig sheltie, då svettas han nog ihjäl ;) även täcke kan nog bli varmt om det inte är många minus hos er och om han rejsar runt mycket då det ju stänger inne värmen :)

luckysheltie
2015-01-25 15:43
#6

Min Lucky bryr sig inte heller om snöklumparna som han får.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Josefinjohanssons
2015-01-25 15:55
#7

Jo Charlie får stanna ofta för att ta bort de när vi är påväg tillbaka hem :(

Lavine
2015-01-25 17:16
#8

Jag har skaffat enkla skor för att ha på honom dessa perioder, det är främst det som blir mellan tårna som stör min hund. Skorna hjälper inte riktigt mot snöbollar på benen, men vi undviker djup snö och i värsta fall får vi ta kortare promenader dessa dagar. Hos oss är det oftare kall än nollgradig vinter, så vi klarar oss oftast utan att det blir några långvariga besvär. Jag har läst att det finns damasker, men inte kollat upp det närmare. Kanske går att sy med något elastiskt tyg om man är händig.

Kitten86
2015-01-25 17:33
#9

Även mina grabbar får en hel del klumar ffa i armhålorna och ljumskarna men till viss del även i nedre delen av fanorna på frambenen och mellan tårna. Inga av mina verkar dock speciellt störd av dem utan fortsätter springa omkring. Dock är det jobbigt får en själv när man ska försöka få bort dem när man ska gå in sen, så ibland blir det att duscha av dem med ljummer vatten.

Jag trimmar mina mellan tårna samt klipper ner fanorna en bit upp på frambenen, typ upp till lilla trampdynan (eller vad man ska kalla den). Detta hjälper mina då den långa pälsen kommer högre upp. Jag har även ett balsam (typ som en lotion) som man kan ha i pälsen som gör så att snön inte fastnar lika bra. Kommer inte ihåg vad den heter och är inte hemma. Men fråga på din djuraffär så kan de säkert hjälpa dig.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

drika
2015-01-25 18:00
#10

duscha varmt så försvinner de fort näru kmr in

Hälsningar

Fredrika

lilleman99
2015-01-26 22:52
#11

Snöklumparna smälter rätt fort när man kommer in i värmen.

Men om det blir för mycket, så kan man oftast dra loss klumparna med fingrarna. Håll emot med fingrarna på andra handen mot själva huden, där pälshåren sträcks ut när man drar, och dra försiktigt, lirka litegrann, så det inte gör ont.

Josefinjohanssons
2015-02-05 15:55
#12
Josefinjohanssons
2015-02-05 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ser det ut såhär för era shelties oxå?

Annons:
Josefinjohanssons
2015-02-05 15:56
#14
Josefinjohanssons
2015-02-05 15:56
#15

.

Josefinjohanssons
2015-02-05 15:57
#16
Josefinjohanssons
2015-02-05 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Av någon anledning vill inte bilderna laddas upp..

_Wilma
2015-02-05 16:20
#18

Precis så ser det ut på min valp Tilda, som är 6 månader. Hon har en del av sin valppäls kvar. På mina äldre sheltiesar fastnar det inte alls så mycket. 

Det finns speciell spray eller balsam man kan använda för att inte snön ska fastna, men tyvärr har jag inte koll på vad de heter eller hur de fungerar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
2015-02-05 18:22
#19

Ja, det gör det, när det är mycket snö och kring noll grader. Min hund har många gånger sett bra mycket värre ut än så där också. Mest kring benen och i kragen.

Kitten86
2015-02-05 18:26
#20

#13
Yes, så ser det ut på mina också. Ibland med ännu mer/värre snöbollar som sitter fast. Speciellt på min yngsta som formligen älskar att vada omkring i alla snödrivorna 😃

Det fastnar främst i armhålor och ljumskarna men även i fanorna fram, på nedre delen av bakbenen och till viss del i nedre delen av kragen (och lite in mellan frambenen)

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Lillmatten]
2015-02-07 09:08
#21

http://pudel.ifokus.se/discussions/54a02fa08e0e7436ae000c83-sy-egna-benskydd?discussions-1

Skulle inte sånna här kunna hjälpa då? eller är det mer på magen? :)

Josefinjohanssons
2015-02-09 00:40
#22

Ja han brukar ha värre men lite svårt att få på bild! Jag fick ett tips om en olja som ska vara jätte bra så de ska vi testa nu en dag :)

Upp till toppen
Annons: