Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1647 ggr
agilityaddict
3/2/15, 2:56 PM

Bomba mig med tips på bra kennlar!!

Hej!

Jag hade äntligen hittat "min" kennel och var i princip garanterad en valp men tyvärr gick tiken tom och därför är jag nu på jakt efter en ny kennel men jag har lite krav!

Jag är på jakt efter en svart/vit, biblå eller bluemerle sheltie. Helst tik men det kvittar egentligen. Det ska vara en stabil sheltie som inte är rädd för sin egen skugga, stort föremålsintresse och framförallt ska det va en riktig arbetsmyra eftersom jag ska ha den till agility. Föräldrarna ska vara röntgade och helst BPH eller MH testade.

Jag har varit inne och kollat på alla kennlar som finns på sssk.org och har varit i kontakt med några (antingen har jag inte fått svar eller så är väntelistan milslång…) men jag vet att det finns andra kennlar som inte finns med på den sidan och det är alltså någon av dom kennlarna som jag hoppas få tips om.

Bomba mig med tips på kennlar! Det spelar ingen roll var i Sverige dom finns, det kan till och med gå  bra med norska, finska och danska kennlar så länge dom är bra!

Tack på förhand! =)

Annons:
luckysheltie
3/2/15, 3:18 PM
#1

Själv så tycker jag ju att www.sobelkusten.se är en bra kennel men den har du kanske redan kollat på?

www.brainpools.se verkar också vara en bra kennel, dock har de inte uppdaterat sin hemsida på länge men du kan ju alltid mejla eller ringa till dem.

Kolla in www.humlebyns.se de har svart/vita och biblue shelties, de röntgar också de vuxna hundarna och mentaltestar vissa av sina hundar.

Lycka till men kennel letandet!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

agilityaddict
3/2/15, 3:42 PM
#2

#3 Sobelkusten får jag inget svar ifrån… Brainpools står jag på väntlista (milslång…) och Humlebyn väntar jag svar från. Humlebyn är nog dom som jag är mest sugen på av dom tre :)

Mapel
3/2/15, 3:46 PM
#3

Om du kikar in på tråden "Vilken uppfödare ? Höga krav" som startades för några dagar sedan så har du en lista på uppfödare som röntgar och mentaltestar där :)

agilityaddict
3/2/15, 4:19 PM
#4

Jag har kollat igenom alla i den tråden men tyvärr faller det oftast på färgen. Vissa av kennlarna ska inte ens ha nån kul i år och jag tänkte mig en valp till sommaren typ… Men jag letar vidare :) 
Är det någon som vet hur det är att köpa valp från Norge, Finlad eller Danmark? Några speciella regler?

Kitten86
3/2/15, 4:56 PM
#5

#4
Det man ska tänka på och kika efter är att andra länder inte nödvändigtvis har samma krav på hälsotester osv som Sverige har. Så vitt jag förstått det så har iaf Finland krav på röntgen av avelsdjuren och även koll av ögonen, många av de kennlar som jag själv kikat på i Danmark har också röntgat sina avelshundar. Vet inte hur det är i Norge.

F.ö så är det ju införselkrav för djur inom E.U som gäller (ex. Norge). Då gäller det att hunden ska vara rabiesvaccinerad (resa tidigast 21 dagar efter vaccination) och vaccination får inte ges till valp yngre än 3 månader gammal. Hunden ska även inneha E.U pass och vara chippmärkt. För införsel av djur från Norge gäller endast EU pass och chipmärkning av djuret.

Mer info om införsel av djur till Sverige hittar du hos JBV hemsida eller så kan du även ringa dem, de är supertrevliga!

För att få hunden inreggad i Sverige (SKK) ska hunden ha exportstamtavla där du som ägare står på pappren. Exportstamtavlan skickar du sen in till SKK, i original, tillsammans med en registreringsansökan.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

rehn
3/12/15, 11:45 AM
#6

Nightrunners i Landvetter är en väldigt bra kennel och ska ha valpar till sommaren. Kan även tipsa om Lönnebergas där jag köpte min lilla blue merle kille. :)

Annons:
Carronella1
3/12/15, 11:49 AM
#7

Kan bara säga en sak: Där vår kille kommer ifrån är så himla bra. Kenneln heter Shellrick's

Djurälskaren Hjärta

Tjalleman
3/13/15, 8:32 AM
#8

Humlebyns ,Brainpools, Sobelkustens är kennlar som jag själv skulle kunna tänka mig köpa valp ifrån.

Lycka till med din blivande valp!

Upp till toppen
Annons: