Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2140 ggr
sheltiefreak
2015-03-25 09:44

Kryptochid Sheltie troligtvis.

Hej!

Jag har en sexmånaders Shetland sheepdog hane. Vid åtta veckor vid vetrinärsbesiktningen hade han inga kulor nere och inte heller vid 12-veckors vaccinet kunde vetrinären inte känna några kulor. Nu är han som sagt sex månader och jag (tror) inte jag kan känna några kulor. Jag har haft en sheltie innan men aldrig hanhund. Så nu tänkte jag ringa djursjukhuset och boka tid för en vetrinärkoll om det är nu så att han är kryptochid vilket jag tror. Är det fler där ute som har en kryptochid hund? Och har ni valt att operera er hund? Hur omfattande är operationen och rehabiliteringen? Som det känns nu kommer jag överväga att göra operation med tanke på att det finns risk för tesikelcancer.

Ha det gott!

/Anna

Goa hälsningar från mig och min fyrfotade vän/ Anna och Villy www.ihundenstecken.wordpress.com

Annons:
Kitten86
2015-03-25 10:08
#1

Hade din hund inte testilkarna nere vid vare sig 8 eller 12 veckors koll så stämmer säkert din misstanke om att de inte vandrat ner. Det ska inte vara något frågetecken kring om du känner testiklarna eller inte då det känns tydligt ifall de är nere i pungen (som annars bara är en tom påse).

Jag har själv ingen erfarenhet av mono- eller kryptochid hund, operation eller rehabilitering av detta. Men känner som dig att jag med största säkerhet skulle låta min hund opereras då det är en sådan stor risk för komplikationer när hunden blir äldre att låta testiklarna vara uppe i buken. Jag skulle, som du är inne på, ringa och boka tid med veterinär för konsultation och eventuell inbokning av operation.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Salsbring
2015-03-25 10:32
#2

Risken för att hunden ska utveckla testikelcancer är mycket mindre än vad många tror att den är. Det är ju en risk med bukoperationer också. Någon särskild rehab efter operationen är inte nödvändig, däremot måste hunden få vila och hållas lugn (inte rusa runt på promenader, enklast är att hålla dem i koppel) under åtminstone någon månad efter operationen. Jag skulle rådgöra med min veterinär om eventuell operation och få svar på mina frågor därifrån :)

emma93
2015-03-25 16:25
#3

Jag instämmer med #2. Som jag förstått det ger de senaste rönen att det inte är speciellt stor risk för testikelcancer pga att testiklarna inte vandrat ned. Mina föräldrar hade en monokrypt där den ena kulan inte gick att finna ens med ultraljud. De avstod därför kastration (detta är nu runt 15 år sen) då ett ingrepp i buken är onödig påfrestning. De valde att kastrera honom kemiskt de sista åren, med chip. Den försvunna testikeln  gick att känna i buken när han var nästan 16 år gammal, då han tappade lite hull på ålderns höst.  Han hade aldrig några problem av att vara krypt.  Skulle jag själv hamna i situationen skulle jag också rådgöra med veterinär/er.  /emma93

j_ulie
2015-03-25 16:46
#4

Jag har en hund som var kryptochid och vi började prata om operation just på grund av rädsla för att det skulle leda till problem längre fram. Vi pratade med lite olika veterinärer och precis som andra redan skrivit så verkar inte risken för att de ska utveckla cancer eller tumörer större pga att hunden är krypt. Vi valde ändå att kastrera för att vara på den säkra sidan men också för att han hade det jobbigt runt tikar. 

Vi hade tur eftersom båda hans kulor låg ganska långt ner så ingreppet blev inte mycket svårare än en vanlig kastrering. Han återhämtade sig väldigt fort och såret läkte fint. Han var inte jätteglad över att tvingas gå kopplade, korta promenader men slapp åtmistonde tratten eftersom han lät såret vara :) Han hade precis fyllt ett när vi gjorde det, vilket veterinären rekommenderade.

Mikkotastic
2015-03-25 22:01
#5

Är i exakt samma sist, det förargliga är att min hade testiklarna på plats tidigare redan vid fem veckor och vid veterinärbesiktningen, men nu är dem liksom där men ändå inte! Fattar inte hur de kan magiskt försvinna, han blir sex månader om en vecka och tre dagar!:( Ringde veterinär och de bad mig återkomma när han är kring året, men kolla med olika veterinär i området!

Viccan92
2015-03-28 12:00
#6

Min ena hane är kropto men eftersom alla veterinärer säger olika så har jag valt att inte kastrera för jag är rädd att hans rädslor ska bli värre. Han är snart tre år nu. Hade dock en veterinär som nästan tvingade oss att kastrera honom. Vi sa helt enkelt att vi skulle leta upp en tid och höra av oss vilket vi aldrig gjorde. Dem ville dessutom ha 7000 för det. Fnys säger jag bara.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
dogg
2015-03-29 20:53
#7

Min hund hade testikeln uppe i magen och valde att kastrera, han var som vanligt2 dagar efter. Finns så mycket fördelar med att kastrera ändå, slöa blir de bara om man inte ser till att de inte blir överviktiga, deras ämnesomsättning minskar ju. Pälsen går att fixa till om den ändrar sig. För mig räcker det om det finns minsta chans till cancer. Det har varit så skönt på läger och kurser att min kille kan vara med alla och på tävlingar är han helt opåverkad av löptikar. Det är mer han och jag som gäller och när det gäller andra hundar är det lek som gäller. Ser bara fördelar med att kastrera. Dessutom stor fördel att kastrera en frisk ung hund istället för en äldre hund som blivit sjuk och att man därför måste ta ut testikeln.

lilleman99
2015-03-30 01:52
#8

Angående kryptorchidism.

Jag undrar, typ, att om man inte ska avla på hunden,

och inte vill att han ska para sig med nån tik,

om det då inte bara är bra att inte kulorna kommit ner?

Eller behöver man kastrera i alla fall?

Viccan92
2015-03-30 21:00
#9

#8 Spelar ingen roll dem har ju fortfarande samma drifter som om dem våra fullgoda hanar så att säga. Min krypto hane är mer galen i löptikar än min hane som har båda kulorna nere. Sen om det skulle bli parning så är det inte så stor chans att det tar sig. Tror till och med det är tillåtet att använda dem i avel i något land. Minns inte vilket just nu bara.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: