Annons:
Etikettutställning
Läst 1303 ggr
anordstrom
2015-05-25 21:43

Hitta inofficiella utställningar??

Har bestämt mig för att våga mig på en utställning med valpen men har svårt för att hitta en bra utställning att börja med.Jag har själv aldrig ens varit på en utställning (så de blir då steg 1..). Men hur får jag tag på en inofficiell utställning att börja med, finns det någon samlad hemsida? Spelar det någon roll om man börjar med en inofficiell eller officiell, skillnader? 🤔🤔

Annons:
Lizelda
2015-05-25 21:59
#1

Jag föredrar officiella, mest för att jag jobbar och det är enklare när det finns klara regler för vad som får ske och inte. Men för utställare så är väl största skillnaden att resultatet på officiella räknas men inte på inofficiella. Om man går i valpklass så spelar det dock ingen roll då den ändå inte är officiell :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

anordstrom
2015-05-25 22:17
#2

#1

 

Om valp-resultaten inte skrivs upp varken inofficiellt eller officiellt så är de  bara bra för min del som bara ska prova på… men när börjar resultaten skrivas upp? skrivs bara upp på officiella tävlingar?

Mlyy
2015-05-25 22:25
#3

Vi  har ställt 8 gånger nu, varav 1 officiell. Min tös blev 1 år den 2 maj, och hon är den första hund jag någonsin ställer ut. :)

Inofficiella kan du räkna som träning. Resultatet registeras inte någonstans. Men det spelar ingen roll om du börjar med en inofficiell eller officiell. Fast det kan ju vara skönt att börja med en inoff. för att veta hur allting funkar och så. :) Resultaten registreras endast på officiella/nationella/internationella.

Här är en hemsida för inofficiella utställningar: http://www.hundtwitter.se/inofficiella-hundutstallningar

Hoppas du hittar någon i närheten, lycka till! :D

Lizelda
2015-05-25 22:32
#4

#2 När du ställer ut i juniorklass på en officiell. Rekommenderar inte inofficiella när man är ny, absolut inte som träning! Dessa behöver inte följa samma system som officiella så de kan vara väldigt annorlunda mot en "riktig".

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

_Wilma
2015-05-25 22:43
#5

Du har redan fått bra tips, tänkte bara lägga till att brukshundsklubbar ibland ordnar utställningar och utställningsträning. Info finns oftast på deras hemsidor. Skulle rekommendera att ställa ut inofficiellt de första gångerna. Ofta kan man få lite tips om hur det går till och vad man ska tänka på. Kanske ger det mersmak att ställa även officiellt.

En av fördelarna med att ställa officiellt, är att domarna helt säkert kan rasen bra. Särskilt gäller det sheltiespecialerna. 

Lycka till! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

_Wilma
2015-05-25 22:51
#6

#4 Valpklassen är inte officiell på en annars officiell utställning. Men juniorklassen (från 9 månader) och övriga klasser är officiella.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
anordstrom
2015-05-25 23:05
#7

Har hittat två i närheten, en som jag ska kolla på och i juli finns det en jag kan anmäla mig till!! Tack allihopa för alla hjälpsamma svar nu kan jag nästan säga att jag kan  grunderna 😃🏆

Lizelda
2015-05-26 00:49
#8

#6 #5 Om du läser ordentligt så ser du att det är det jag skrivit. Och du har tyvärr fel. Inofficiella får gå till nästan hur som helst. Och på officiella utställningar så är det inte alls säkert att domaren kan rasen, särskilt inte en allrounddomare. Tyvärr.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mandopando
2015-05-26 07:12
#9

Bästa inoffsidan!
http://www.inoff.info/

_Wilma
2015-05-26 07:51
#10

#8 Läste nog lite snabbt, jag ser nu att du skrev att juniortävlingar är officiella. :)

Naturligtvis kan inte allrounddomare alla raser lika bra, men jag tror att det är större chans att domaren faktiskt kan rasen vid en officiell utställning än vid en inofficiell.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

anordstrom
2015-05-26 13:29
#11

#10 

jo men så är det självklart, men som träning för både mig och Freja spelar nog inte domarnas kompetens någon roll, placering och sånt är en bonus tills dess att jag får kött på benen och anmäler till en officiell, då får man ta kritiken när domarna vet mer 🙂

Kitten86
2015-05-26 23:07
#12

#11
Kan varmt rekommendera utställningsträning innan man går på en faktisk utställning. Ger hunden, och en själv, bättre hum om hur det går till och hur man själv och hunden ska bete sig i ringen 😃 Min klubb t.ex. anordnar både ringträningar (utställningsträning) och inoff. utställningar så man kan "testa/känna på".

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

SparklingTindra
2015-05-27 08:31
#13

Inoffare är jättebra träning även om den inte är som de officiella. Men får träna på att visa upp sin hund och på att domaren känner igenom hunden. Många inoffdomare ger dessutom tips på vad utställarna bör tänka på när dom ställer sin hund.

Annons:
Upp till toppen
Annons: