Annons:
Etikettallmänt
Läst 608 ggr
Mlyy
5/26/15, 1:47 PM

BPH?

Någon här som gjort BPH? :) Tycker ni att hunden ska vara en viss ålder innan man utför det? Vill gå med Zaga. :)

Annons:
Kitten86
5/26/15, 11:12 PM
#1

Jag har gått BPH med River, det var precis när det blev ett officiellt prov. Han var runt 3 år gammal när han gick det. Tycker nog själv att hunden bör vara runt 2 år så att den mognat klart och inte längre befinner sig i spökåldern.

Har plan på att även gå BPH med Jayson men han ska få mogna klart först 😉 Han är ju strax över 1,5 år så blir eventuellt till hösten (då han närmar sig 2-års ålder). Vi får se hur som händer i livet då och om det finns några tider däromkring!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
5/27/15, 11:39 AM
#2

Jag gjort BPH med en av mina, han var dock 8 år då:). Jag har gjort MH tidigare, på yngre hundar, samt karaktärsprov (när det fanns). Jag håller med om att inte göra provet allt för tidigt, och inte mitt i nån period där hunden inte riktigt är sig själv: spökålder, skendräktighet eller precis innan löp (det kan ju dock vara svårt att avgöra om hunden inte löpt ett par gånger). Min hanes BPH inföll precis när vi hade höglöpande tik hemma och det påverkade förmodligen resultatet enligt beskrivaren. Han blåste upp sig rejält och tog i rejält när "hot" uppenbarade sig, för att sen i övrigt leta goda tikdofter:). Vad gäller exakt ålder så tror jag det är bäst att se hur din hund är. Vissa landar tidigare än andra. Personligen tycker jag att hanar tar längre tid på sig än tikar. Det finns en viss poäng med att inte vänta allt för länge med beskrivningen också, för ju mer erfarenhet de får desto svårare är det för beskrivaren att avgöra vad som är erfarenhet och vad som är hundens grundpersonlighet. Även om testet är utformat för att de skall kunna gallra ut personligheten, så påverkar också erfarenhet enligt de beskrivere jag pratat med. Men för att säga en generell ålder, så skulle jag själv inte beskriva tidigare än 18 månader.

/emma93

Upp till toppen
Annons: