Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 2079 ggr
Mikkotastic
2015-05-28 23:45

Hormoner eller attitydproblem

Hej! 

jag har en underbar kille på 8 månader, han har både god hörsel och syn. Inga direkta rädslor eller dylikt, han är t. ex. skottfast och allmänt positiv. Sedan han fyllde 6 månader har jag märkt att han blivit lite sne på andra hundar, vi har skvallertränat och det fungerar hyggligt.

Vi tränar en gång i veckan med andra hundar och det fungerar, även om han alltid skäller ut nykomlingar och främlingar ( hundar endast) men tycker hemsk mycket om dem när han märker att de skall vara kvar.

Idag när jag och en vän var ute med hundarna så flög det däremot fan i honom. Helt plötsligt från att ha passerat en skällande hund i hundgård och hälsat på hästar utan invändningar flippade han ur totalt. Det hela började med att han morrade och försökte sätta efter bilar på vägen. Sedan morrade han på förbipasserande cyklar och människor. När en unge på cykel kom förbi och plingade vid mötet gjorde han utfall och högg i luften, Jag tvärstannade, vilket resulterade att han nöp mig i benet.

Nu är jag sjukt orolig att han håller på att bli förstörd, eller om det hela kan handla om hormoner? Allt verkade utlösas av att han ville jaga bilar…

Annons:
Mapel
2015-05-29 10:27
#1

Eftersom han enbart är 8 månader så är det med största sanolikhet någon utvecklingsfas han går igenom, även om jag måste erkänna att det låter som om det är nån slags terrier du fått och inte en sheltie ;) Min sheltie kom in i spökfas runt 6 månader där han skällde ut folk ibland när det var mörkt ute mm. Min andra hund(en terv) har dock liknande tendenser som din om han är under eller överstimulerad, han är 10 månader. Hur mkt aktivitet får din sheltie? Det låter dock som att din sheltie är osäker mot hundar så det kan vara bra stt fortsätta med skvallerträning och vara runt andra hundar för att det inte ska bli ett problem framöver.

Mikkotastic
2015-05-29 14:46
#2

Haha ja ibland brukar jag undra om han har smyglyssnat och förstått att det var en förig groenendael jag egentligen var ute efter ;) Just nu håller vi på att gå tävlingsinriktad valpkurs (1g i veckan) och ska även sätta igång med viltspår. Normalt fall brukar vi vara ute i skog och mark och träna uppletande eller andra sök övningar kanske en gång i veckan, sedan tränas det ju lite olika lydnadsmoment varvat med passivitets träning (vilket har behövts i massor med denna vovve). Jag hoppas du har rätt att det är någon fas som går över. Min uppfödare sa iofs att de kan bli jobbiga (börja valla) när de kommer i puberteten. Blev bara så chockad över att en sheltie agerar utå på ett sådant vis, även om han är rätt vaktig av sig. Kan iofs medge att just den dagen hade vi inte gjort just något mer krävande än att promenera, så kan ju varit pga av det.

Mapel
2015-05-30 22:33
#3

Ja jag tror nog att det går över! Men är ju såklart lika jobbigt för det och jag skulle nog ändå försöka avleda så gott det går när det händer, så det inte blir ett befäst beteende så att han fortsätter längre fram. Det kan nog mycke väl vara så att han var lite uttråkad den dagen och därför hade mkt energi som behövde komma ut någonstans :)

Upp till toppen
Annons: