Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 4140 ggr
valpvår16
2015-06-09 10:26

Rekommendation uppfödare

Hej alla sheltie-experter!

Nu är jag på jakt efter min nästa stjärna som ska bli en sheltie. 

  • Jag letar efter en valp som är framåt, orädd och social. Väldigt mycket av detta är självklart en träningsfråga men jag letar efter en sheltie med de bästa förutsättningarna, dvs friska sociala och framåt föräldrar. 

  • Jag vill helst att uppfödaren ska HD & AD-röntga, utöver den obligatoriska ögonlysningen…

  • PRA-testa

  • - …och ännu hellre även CRD-testa (CEA? Eller är det samma som ögonlysning?) samt ha gjort patellaluxation-undersökning (trots att det inte är så vanligt bland shelties som jag förstått). 

  • BPH eller MH är ett stort plus men jag har förstått att det är hyfsat ovanligt.

Jag har pratat med många uppfödare och ska hälsa på en del, bor i Stockholm men kan tänka mig ta mig en bit. Jag letar helt enkelt efter en frisk valp efter sociala och stabila föräldrar.

Om ni har input gällande att jag har för höga krav på hälsotest får ni jättegärna motivera varför! Jag tänker att det aldrig kan vara "onödigt" att testa en avelshund för mycket men hör gärna andra åsikter. (tänker att sheltien, till skillnad från andra raser, har en väldigt stor avelsbas att ta ifrån med tanke på dess popularitet och utbredning och alltså ska man inte behöva avla på sjuka individer/anlagsbärare)

Har ni någon seriös kennel som ni verkligen kan rekommendera så får ni supergärna PM:a mig! Jag är så ny i hela sheltiekretsen så därför tar jag gärna emot tips från er som har ordentligt mycket bättre koll och erfarenhet än jag.

Letar efter en tikvalp till våren/sommaren 2016 men kan anpassa mig om jag hittar en drömkombination! Kan erbjuda valpen ett superaktivt hem där hunden får följa med mig överallt och testa på både agility, freestyle och lydnad. Är fullkomligt ointresserad av utställning så bryr mig absolut inte om såna meriter hos föräldrarna. Har inget krav på att föräldrarna ska ha varit aktiva inom diverse hundsporter, bara de har bra temperament. Jag har uppfattning att man hos en sheltie har väldigt bra träningsförutsättningar och att den blir vad man gör den till.

Annons:
Kitten86
2015-06-09 10:37
#1

Kul att du är intresserad och kikar på att skaffa dig en sheltie!

Jag tror att det kan vara svårt för dig att hitta en uppfödare som gör alla de tester som du skriver, även om jag till viss del kan hålla med om att fler tester är bättre än färre 😉 Som du säkert vet så är endast ögonlysning kravet på avelshundar i Sverige. Med hjälp av det ses det om hunden har CRD/CEA, colobom och/eller PPM. CEA och PRA kan kontrolleras via blodprov men vet inga uppfödare i Sverige så där på rak arm som gör detta test på sina avelsdjur. Det finns uppfödare som utöver detta kollar ed/hd (blir vanligare och vanligare att detta kollas upp) och fler börjar även BPH testa sina avelsdjur. Men patella undersökning är ovanligt. Vet fåtalet hundar där detta kollats. Att hitta en uppfödare som gör ALLA dessa tester som du tänkt dig tror jag kan bli svårt.

Ögonlysning, hd/ed kontroll och BPH test tro jag är mer realistiskt att du kan hitta hos uppfödare.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2015-06-09 10:52
#2

Hejsan! Vad kul att du vill ha Sheltie! Jag tror att nyckeln i dagsläget ligger i det du skriver i din sista rad. Det finns de som gör de tester och undersökningar du efterfrågar, men jag tror inte att det är jättelätt att hitta dem, och att det stämmer exakt rätt i tiden för dig. Men att vara ute i god tid med kontakt med uppfödare är ju såklart toppenbra. Jag själv gör de tester du skriver om (har dock inte DNA-testat för PRA), men har inga valpar planerade på ett par år. Vad gäller PRA-test så är det i dagsläget ögonlysning som gäller. Ett DNA-test finns utarbetat men som jag har förstått det så verkar det finnas fler typer av PRA i rasen och forskning pågår därför än. Det innebär att det testet som idag kan göras (och som ännu inte redovisas på hunddata) förmodligen inte är heltäckande för de former av PRA som finns i vår ras. 

Att hunden drabbas av PRA eller retinopati är relativt ovanligt, och vad gäller CRD så vet du det vid valpögonlysningen (om inte någon av föräldrarna är genetiskt fria). Mitt råd till dig, då jag tror att det kan bli svårt att få till alla dina önskningar (även om jag förstår hur du känner i att du vill ha en frisk och social valp), är att gör en prioriteringslista över vad du tycker är viktigast av dessa saker och så får du tulla på det som inte går att finna. Med de önskemål du har skulle jag ha satt att träffat föräldradjuren främs (så du känner efter om det är en typ av Sheltie som tilltalar dig), i kombination med att så många som möjligt är röntgade i stamtavlan och i nära släktskap. De som röntgar röntgar inte alltid ED, det finns fler HD-röntgade än ED-röntgade. Och som du säkert vet är det inte heller nån garanti för friska valpar, men då vet man åtminstone att föräldrarna (och förhoppningsvis även fler i stamtavlan) har friska höft- och armbågsleder. 

Med detta sagt (som kanske låter negativt och dyster för dig) så finns det säkert någon kennel som har precis allt det du söker, men jag vet ingen på rak arm. Men håller tummarna att du hittar din stjärna och att du får tips. Stort lycka till!<3

/emma93

emma93
2015-06-09 10:54
#3

Satt och plitade på mitt inlägg när #1 skrev sitt:) . Så de blev lite upprepning, ursäkta för det:)

valpvår16
2015-06-09 10:57
#4

Tack för snabbt svar!! 
Jag missstänker att det är precis så som du säger, att jag får sänka kraven lite. Kan absolut "nöja mig" med nån som ögonlyser, HD/ED röntgar och kanske har gjort BPH och har trevliga hundar. Tack vare SKKs avelsdata så kan man ju kolla upp hälsostatus på föräldrarnas släktingar och tidigare avkommor etc. vilket är super (för mig med ett visst kontrollbehov 😉)

Mapel
2015-06-09 23:14
#5

Jag har på ett ungefär samma kriterier som du när jag letar sheltie. Förutom PRA då jag faktiskt inte vet någon som gjort det i Sverige. Det var vanligare förr som jag har förtsått men sedan det kom upp avelsstrategier för detta så försvann PRA nästa helt, om jag inte helt missförstått. 

Jag tittar inte heller efter patella då det knappt finns på sheltie och hur som helst är jag inte så intresserad i de shelties som är så pass små att det finns risk för patella så det problemet undviker man nästan helt genom att ta valp efter "normalstora"  shelties :) Men det finns ändå vissa som testat för detta. 

Jag vill däremot gärna ha föräldrar som är MDR1 testade. MDR1 är den gen som gör att collieraser inte tål vissa läkemedelspreparat. Det är numera mest bara accepterat att collieraser inte kan äta vissa grejer men för min del tycker jaga tt det är bra att det börjar testas och användas i aveln qså att man kanske kan komma bort från detta! Jag har själv en sheltie som är MDR1+/+ vilket betyder att han kan äta allt och alltså inte har denna defekten och bär inte heller på den. 

För några år sedan skrev jag ihop en lista på alla de kennlar som jag tittat på när jag letade valp. Uppdaterade den för kanske nått år sedan så tror den stämmer hyfsat fortfarande så skickar med den så ser du lite vad det finns för "utbud" av seriösa kennlar som kollar sina avelsdjur. Det är lite blandat med vissa som är mer inriktade på agility medan andra får fram mer allround eller utställning. Men som du sa är sheltien ofta väldigt anpassningsbar som ras. Jag har själv en från en kennel där hon själv inte gör så mkt med hundarna men de är otroligt sociala och trevliga alla hundar och därför valde jag därifrån och jag kör agility med honom. 

Shelteam- HD +  ED+ MDR1

Night ninjas- HD

Brainpools- HD + ED + MH/BPH testade

Camatz- HD + ED

Kråkslottets - HD + ED + Vissa patella + vissa MH  

Sobelkustens - HD + ED + vissa MDR1

Zhinzimbas - HD + ED 

Coolmix - HD + ED + Vissa MH/BPH

Humlebyns - HD + ED + Vissa MDR1 + Vissa MH/BPH

gizmozorro
2015-06-10 20:09
#6

Tänkte också att jag skulle skriva att gärna att avelshundarna är kollade för MDR1. Har själv kollat mina sheltiesar och den ena är -/- och den andra +/+.  Detta gjorde jag av eget intresse, tycker det kan vara bra att veta för det är ju en del mediciner det gäller.

När det gäller MH så vet jag inte om jag tycker det säger så mycket. Var med en kompis och filmade när hon gjorde MH med sin bc. Tyckte inte det sa speciellt mycket och var inte så imponerad av det jag såg (alltså bc:n var duktig men jag tyckte inte testet var så bra).

Susanna

Annons:
emma93
2015-06-10 20:26
#7

Jag håller med #6 om att det är viktigt att kolla MDR1 så att man vet vad ens hundar har. Jag har kollat samtliga mina, främst för att veta det vid eventuell medicinering eller profylax. I dagsläget känner jag inte att jag kan låta MDR1-resultatet styra aveln (allt för få i Sverige testar för att det skulle vara möjligt att kunna välja utefter det ihop med alla andra kriterier man har i aveln), men självklart är det en trygghet om man vet att kombinationen endast kan lämna icke-affekterade t.ex.  Jag har ännu inte haft någon affekterad hund, men några bärare, och när jag informerar veterinärer om det är det tyvärr inte alla som vet riktigt vad det innebär och det är bra att själv kunna lämna information och fråga kring varje preparat om det är aktuellt. Det står på testresultatet att man inte helt kan utesluta att även bärare kan reagera på vissa preparat, och man rekommenderar t.ex en lägre dos av plegicil (sedering som används vid HD-röntgen) till dessa. De som röntgat mina som varit bärare har varit toppenbra och bytt till ett preparat helt och hållet då.  Jag upplever att allt fler MDR1-testar sina hundar, när jag först gjorde det blev jag väldigt ifrågasatt (jag har haft en annan ras där det är brukligt att göra det så för mig var det inget konstigt) men nu verkar som sagt fler förstå poängen med det. Men än så länge är det inte så väldigt många som jag förstått det. Å andra sidan syns det inte på hunddata, så det kanske är fler än de jag känner till personligen eller via hemsidor.

Kitten86
2015-06-10 20:41
#8

#7
Lite OT men hur går man tillväga för att testa mot MDR1?

Tycker att det är bra att fler och fler testar detta på sina shelties i Sverige. I USA t.ex. så verkar det nästan som ett krav då alla hundar jag sett hos rätt många olika uppfödare har sina hundar MDR1 samt VWD testade.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

gizmozorro
2015-06-10 20:48
#9

#8
Jag skickade efter testmaterial från lab utomlands. Tog borstprov på insidan av kinden, fyllde i papper och skickade iväg. Fick svar efter nån vecka.

Susanna

_Wilma
2015-06-10 21:24
#10

#8 VWD, är det von Willebrands sjukdom?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2015-06-10 22:10
#11

#9
Okej. Dyrt prov? Är väl inget som registreras hos SKK eller liknande va?

#10
Ja, det stämmer.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

gizmozorro
2015-06-10 22:16
#12

Slovgen heter labbet. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade, ca 300-350:-/st tror jag det var. Vi testade flera hundar samtidigt, då blev det lite billigare (det var min ena hunds uppfödare, Evros, som skulle testa sina hundar så fick jag skickat in mina samtidigt).
Jag gjorde som sagt detta för att jag vill ha koll på om det är någon medicin som någon av dem inte tål (har en sparad bild på mobilen med vilka mediciner det gäller). Verkar som om en hel del veterinärer inte alls har koll på detta.

Susanna

Kitten86
2015-06-10 23:23
#13

#12
Får kika på det, tack 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Mikkotastic
2015-06-11 09:20
#14

Kan inflika att kråkslottet inte hd röntgar alla djur, iaf gjorde de inte det höstas då jag pratade med uppfödaren. Enligt henne var det dessutom lustigt att jag hade en sådan kriterier eftersom sheltie (enligt henne) inte har sådana problem. Hon sa att det skulle vara väldigt svårt att hitta kennlar som hade dessa kriterier (vilket jag inte håller med om). Sen var hennes beskrivning av okej reservation allt annat än vad som är okej i min värld, men man tycker ju olika. :)

emma93
2015-06-11 19:15
#15

Ang hur man MDR-1 testar så går det med svabbprov såsom beskrivits, alternativ via blodprov. En sak som jag tycker är viktigt att göra är att låta veterinär utföra provtagningen, och därmed skriva på att rätt hund testats. Om man enkom vill veta resultatet för sin egen del är det en sak, men om man skall förmedla resultatet till andra, t.ex vid avel, så är det ju viktigt att hundens identitet fastställts med chip-läsare.  Om man väljer att ta blodprov och sända till Laboklin så förvarar de blodprovet i 10 år utan extra kostnad och man kan då utföra fler DNA-tester i efterhand på det utan att ta fler prover. Allra billigaste sättet att testa är såsom nämns ovan, det blir något dyrare att göra det hos veterinär men om man gör det i samband med annat besök, t.ex vaccination, så tar förmodligen inte veterinären speciellt mycket för det. 

Jag har gjort så att jag skrivit ut labbets krav på just den provtagning man skall ha till det test man vill utföra och tagit med till veterinären. Därefter har de skött allting.

Kitten86
2015-06-11 19:31
#16

#15
Har veterinären då även skickat in proverna eller endast hjälp till med provtagningen?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2015-06-11 20:02
#17

#16 Jag har varit med om två varianter (har bara använt mig av blodprov så jag vet inte vad som gäller med topsning). Den ena är att veterinären (personal hos veterinären, behöver inte alltid vara veterinär) sköter precis allting. Den andra är att jag innan jag kommer fyller i remissen med hundens namn och uppgifter och vilka tester som skall tas, och sen kontrollerar personal hos veterinären uppgifterna och tar proverna, märker upp och förbereder, förpackar och förseglar försändelsen. Sen får jag med den för att lägga den på lådan som finns strax utanför veterinärstationen.

SparklingTindra
2015-06-15 20:10
#18

#14 Är det säkert att du menar just kråkeslottets? För alla hundar dom har (förutom de som är för unga) är ju röntgade. Kan även lägga till kennel Request bland kennlar som HD/AD-röntgar.

Upp till toppen
Annons: