Annons:
Etikettutställning
Läst 3309 ggr
Max2013
2015-07-04 01:53

Lite hjälp , tack :)

Jag ska antagligen ställa Max nästa lördag , har inte bestämt mig helt än. Vet inte om jag vågar :P Första offeciella , unghundsklass. Går nu på vardagslynadskurs och där är han jätte duktig och på hemmaplan men vet inte hur han kommer reagera när de blir så mycket folk å hundar . Ena stunden tänker jag att vi skippar de och andra att vi åker och blir de för jobbigt är de bara att åka hem. Men jag ser detta enbart som träning och för att ha en mysig dag å för jag vill se andra shelties :) Men till mina frågor : Kanske är dumma frågor men den första är om katalognummret jag fick hemskickat är detsamma som nummerlappen man ska ha på sig ? Eller är de för att hämta ut katalogen ? Den andra är om skylten de visar upp när ens bedömning är klar inte är röd , lämnar jag ringen direkt då ? Man väntar inte tills alla är klara med deras individuella bedömning ? Tänker så man inte står där som ett fån ;)

Annons:
_Wilma
2015-07-04 20:27
#1

Max går ju på allmänlydnad och då det går bra, så då klarar han nog även utställning. Jättebra träning!

Den nummerlappen du fick ska du ha på dig på utställningen. 

På utställningen säger man till exakt vilka som ska in i ringen. Är du osäker på vad som gäller är det bara att fråga. Har aldrig varit med om att någon tagit illa upp om man frågar på ett trevligt sätt. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Max2013
2015-07-05 16:44
#2

Tack för ditt svar. Tror inte heller de ska bli några problem så länge jag inte känner mig stressad , han påverkas så hur jag är . Så gäller att åka i tid och ha koll på allt , regler , ringen. Osv så man inte känner sig stressad så det blir trevligt för oss båda :) Okej , toppen ! :)

_Wilma
2015-07-05 17:12
#3

#2 Lycka till på utställningen! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2015-07-05 17:37
#4

#2
Lycka till på utställningen! Det kommer säkert att gå bra.

Vet hur det känns när man själv är ny och oerfaren vad gäller utställning. Men det är bara att ta ett djupt andetag och ta det för vad det är dvs första gången för er båda! Men precis som _Wilma skriver så ropas de hundars nummer som ska in i ringen upp av ringsekreterare, är du osäker eller inte hör så fråga personal på plats eller någon annan utställare så ska du se att det löser sig!

Katalognumret är detsamma nummer som finns på nummerlappen du fått hem, och som du ska ha på dig i ringen. För andra utställare så kan de hitta hans information i katalogen via numret på nummerlappen (namn, regnummer osv). Är själv ovan på utställningen vad gäller omdömen och respektive färg. Ett tips är att kolla in på hundutställnings.ifokus så kan du säkerligen få mer information och hjälp där! Först ska alla hanhundar i din hunds klass få göra sin bedömningsklass, sen plockas hundar in till konkurrensklassen där man sen kan bli kvalificerad vidare beroende på hundens resultat.

Stort lycka till!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Max2013
2015-07-05 23:27
#5

#3 tack !:) # 4 Tack ! Ja , precis . Mycket att hålla reda på när man är ny , har ställt inoffeciellt så har lite vana så de känns rätt tryggt inne i ringen i alla fall :) Tack ska kolla där ! Kommer bli kul , återkommer med rapport hur de gick sen :)

Max2013
2015-07-11 09:10
#6

Blir inget idag , blev lite för nervös igår så bestämde mig rätt sent att vi hoppar de . Känns inte snällt mot Max att jag ska känna mig stressad och nervös i den miljön . Vill ha en positiv upplevelse för oss båda. Känns tråkigt , kände mig så säker när jag anmälde att detta fixar vi ! Får åka på en inoffeciell igen samt ringträning så kommer jag känna mig lugnare . Nu är jag och sambon på väg ner för att kolla på utställningen i stället så får jag en överblick hur de går till :) ( Tar nog en runda inne på gekås efter också ;) Ligger 25 min ifrån utställningen ) Max har vi lämnat hos mamma , så han lär bli bortskämd med lek och mys hela dagen :)

Annons:
drika
2015-07-11 11:21
#7

låter bra:) ska ju vara roligt som du säger:)

Hälsningar

Fredrika

Mlyy
2015-07-11 17:36
#8

Så tråkigt. :( Men som sagt; man ska vara där för att ha roligt! Du får åka på inofficiella och ringträning så ska du se att det blir bättre och att du/ni klarar det där galant sedan! :D

Första gången Zaga skulle ställas (4½ månad) ställde min kompis henne, för jag vågade inte. Nu är hon 1 år och vi har varit på 8 stycken. :) varav 2 officiella. Jag är nervös vaaarje gång före en utställning, oavsett om det är en inoff eller off. ;) hihi. Men det känns så bra efteråt och man känner sig så stolt! :D

_Wilma
2015-07-11 17:41
#9

#6 Så tråkigt att det inte blev av, men du gör nog rätt som avstår om det känns nervöst. Det kommer fler chanser! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
2015-07-11 17:52
#10

Klok plan!

Kitten86
2015-07-11 18:07
#11

Som flera sagt redan så kommer det fler tillfällen! Det ska ju kännas rätt, och roligt, för både dig och din hund!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Max2013
2015-07-11 19:50
#12

Precis , det kommer fler tillfällen och känner också att det var en klok och bra plan. Såklart kändes de tråkigt bara , men vi får vara med en annan gång när det känns bra för oss . Det var jätte bra att bara va och titta idag , träffa massa trevliga människor . Och fick lite tips och ett av dessa var att köpa en bur , så detta köpte jag på utställningen:) Fanns till riktigt bra priser ! Ska även anmäla oss till två inofficiella utställningar i sommar . #8 Ja , känsla efter när man är klar känns så bra , var lite nervös när vi var på den inofficiella. Men som sagt känsla efteråt var man så stolt över sig själv å hunden :)

Max2013
2015-07-31 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu laddar vi för inofficiell imorgon !:) Mina nerver är bättre denna gången ! "Bara" 190 anmälda inte som 3700 ;) Lite skillnad Skönt med semester , vi har tagit de lugnt och badat och fixat . Varit på långpromenad innan de var dags för bad. Stå på bord är inga problem ;) Använde byrån som är rätt smal , Max la sig några gånger så jag kunde lugnt borsta i pälsen :)

Annons:
Kitten86
2015-07-31 20:22
#14

#13
Lycka till!

Kommer säkert gå toppen 🙂

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2015-07-31 21:39
#15

#13 Hoppas att det går bra på utställningen! :) Det kommer att ge er nyttiga erfarenheter.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Max2013
2015-07-31 22:22
#16

Tack tack :)

Max2013
2015-08-01 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nöjda med dagen !:) Var nyttigt för oss båda ! Max tyckte de var lite jobbigt i den miljön , kunde mest koppla av i sin bur . Så mer miljöträning behövs märkte jag ! Jag var så himla yr i huvudet hela dagen , så var nära på att åka hem :S (svimmande i mars , visade sig att jag har lågt blodtryck så detta oroade mig lite) Lite obehagligt men i ringen gick de hyfsat ändå , lite besviken på mig själv här faktiskt kunde gjort de bättre . Vimsig , sen märkte jag att skosnöret hade gått upp precis när vi kom in in i ringen ! Klantigt!!! Ett hp blev det :D då vi fick möta en till hane, innan jag fatta de var jag på väg ut haha !;) Ja , vimsig som sagt ! Vi blev tvåa och etta kom den andre hanen , som var en svart/vit sheltie . Väldigt fin tyckte jag , har nog bara sett en svart/vit i "verkliga livet ". Så av detta tar vi med oss , mer miljöträning med hundar !! Jag måste lära mig att andas och koppa av , de är bara på skoj ! Ha med choklad eller något annat som man får upp blodtrycket :P Sen fick han lite för högt hull i kritiken , har blivit lite för mycket korv och köttbullar under träning tror jag ! Så mindre bitar!!

_Wilma
2015-08-01 22:29
#18

Kul att det gick så bra! 🙂 Förstår att det ger mersmak!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2015-08-01 22:34
#19

Kul ändå med en väl genomförd dag för både dig och Max 😃
Grattis till ert HP också! Det är ju som man säger: övning ger färdighet så det kommer gå ännu bättre nästa gång 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Bello_O
2015-08-02 08:06
#20

Vad roligt att det gick så bra. Grattis😃

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
Max2013
2015-08-02 15:55
#21

Tack ! Väldigt glad över att vi genomförde dagen och precis nästa gång kommer de säkert kännas lättare :) Mersmak får man verkligen !

xina10
2015-08-02 23:06
#22

Det gick ju bra, grattis  Max är jättefin 💙

//Jonnix

Max2013
2015-08-03 16:59
#23

Tack , tack ! :D

Max2013
2015-09-02 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Jag måste bara berätta om vilken toppen dag vi hade i söndags ! Resultat mässigt gick de väldigt bra men det mest betydelsefulla och viktigaste för mig var att vi var så avslappnade i ringen , lite nervös men inte alls som sist ! Kul att se resultat när vi har varit på ringträningar och fått lära mig att slappna av i ringen . Vilket bidrog till att Max var trygg och lugn , min goa kille !! Så nöjd och glad , det var kul i ringen så det ska vara !:) Någon mer Inofficiell och ringträningar så satsar vi på officiell till våren. En sak som jag tänkte på , i kritiken denna och förra gången har han fått "för glad svans " och högsvansföring. Det går väll inte att träna ner en svans ?

Max2013
2015-09-02 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Sålde jätte fina koppel på plats , så köpte ett tyckte det var så fint ! Lite löjligt med pärlor kanske men kunde inte stå emot ;)

_Wilma
2015-09-02 21:47
#26

Kul att det gick så bra! Träning ger färdighet.🙂

Det går att träna bort en hög svans. Hittade en bra beskrivning här.

Läs de tips duktiga emma93 kommer med! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2015-09-03 14:24
#27

Roligt att all er träning gett resultat och att ni hade en bra dag tillsammans!
Ser fram emot att se hur er framtid inom utställning kommer att gå….

Min Jayson har också hög svansföring för att han är glad och för att han tro att han är stört och coolast i stan 😃 Själv tycker jag att det är svårt att träna bort, har försökt själv…. Men känns lite som att enda sättet att få ner den är att "skälla ut" honom och då åker ju öronen ner också. Skulle aldrig f.ö göra på det sättet utan då får han hellre vara "för glad" för utställning då jag tycker att glädje och hög svans är bättre än nervös/ svans nästan mellan benen.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Max2013
2015-09-04 17:53
#28

# 26 Det gör det verkligen !:) Tack , det får jag absolut läsa! #27 Tack , ser också fram emot det :) Ja , men precis hellre en glad svans än en rädd svans ! Håller jag verkligen med om. Får se om det finns något sätt att träna bort på Max , annars får han ha sin glada svans;)

JellieLewis
2015-09-04 17:58
#29

#24 Härligt att det gick bra och ni var avslappnade :)

Max2013
2015-09-04 18:21
#30

Tack , ja verkligen !:)

Max2013
2016-07-20 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nu var de ett bra tag sen jag skev här. Det blev inte som planerat , inga utställningar i våras alls . Men för två veckor sedan var vi på en inofficiell utställning i Mastdunga . Riktigt trevlig dag , det var hundens dagar i Mastdunga så var en liten mässa med massa olika aktiviteter för hundar. Resultatet av denna härliga dag var bra , domare var Irene Winhed Hjeltman. Och Max sköte sig bra :) De hade inte samma system som andra utställningar jag varit på . Inga HP eller bir utan alla som fick 1:a pris gick vidare till gruppfinalen. Väll i gruppfinalen åkte ut , vi var 3 hundar i grupp 1 . Men de blev bara en som blev placerad och som gick vidare till bis . Men jätte nöjda med dagen , å så glad över att Max sköte sig så bra . Han har tyckt de har varit lite jobbigt med mycket hundar men träning i ett år har verkligen gett resultat . Så avslappnad och fin han var under hela tiden:) Men de handlar säkert mycket om att jag har blivit lugnare haha. Våra planer är att ställa i Backamo i slutet av augusti. 6/8 Tjölaholm inofficiell 27/8 Backamo officiell 17/9 Partille inofficiell 8/10 Km på klubben , skoj tävling med rallylynad , agility , lydnad osv .

Max2013
2016-08-07 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

Gick sådär i Tjolöholm igår , blåste som tusan ;) Jag var sten cool och lugn men Max lugna aldrig riktgt ner sig vet inte om de borde på blåsten . Han var gnällig och okoncentrerad och alla hundar var läskiga. Sen var hans öron inte med oss , dom ställer sig upp till och från . Men har funkat och massera dom men igår var de rakt upp. Dom är lite lustiga öronen , är man inne tippar dom alltid men ute kan de flyga upp . Men han har lite lätta öron. Så inget HP pga av öronen . Annars var kritiken rätt bra . Vet inte om jag hörde fel ifrån domaren också , hon sa : han har de i ansiktet , men är ful och öronen förstör uttrycket . Väldigt tråkigt ton med . Då blir man lite ledsen när någon kallar ens hund ful :/ Ingen bra känsla efter denna dagen , blir lite tveksam till att ställa i Backamo . Typiskt ! Hade så bra självförtroende senast när vi varit i Mastdunga . Skulle vilja fått en till inofficiell till innan men de går inte . Mycket för att jag inte riktigt förstod varför Max aldrig lugna ner sig är de som gör en osäker . Kritiken : 3 årig hane utm storlek Välskviet huvud , tyvärr står öron. Tillr. Lång hals Aning raka vinklar fram , bra bak . Välformade tassar , utmärkt päls och konditon . Välvisad , rör ej m tillr steglängd och stabilitet . Domare : Agneta Doverholt

Max2013
2016-08-07 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Dagen innan , borstning och trimning ! För mig är du vackrast ! Ingen är perfekt men ful är du inte :)

_Wilma
2016-08-07 13:19
#34

Tråkigt att du fick med dej en negativ känsla från utställningen. 

Men det finns både ros och ris i omdömet. Han är bra i storlek, har bra huvud, hals, tassar, päls och kondition. Dessutom var han  välvisad. :)

Det blir fler tillfällen att ställa honom, och då kanske öronen är bättre. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
Max2013
2016-08-07 13:37
#35

Jo sant var en del bra saker med !:) Sen är jag inte 100 på om hon verkligen sa ful , blir lite i min egen bubbla när folk pratar med mig på utställning och hör inte ordentligt . Sambon var för långt bort och hörde inte . Synd att jag inte fråga va hon mena i stället . Förstör uttrycket förstår jag , tycker detsamma. Men de är bara å ta nya tag !

Lavine
2016-08-07 15:49
#36

Jag har svårt att tro att en domare säger "ful", så jag vill tro att du hörde fel i blåsten. :-) Hoppas ni kommer igen med nya tag!

Max2013
2016-08-08 00:37
#37

Ja , har också svårt egentligen att en domare skulle säga så . Nog därför jag blev helt chockad. Men jag kör på den tanken att jag hörde helt fel och släpper det. Blev att jag älta de hela dagen igår , hörde jag verkligen rätt men det kan jag inte gjort. Ibland när man är lite spänd och nervös så blir de nog lätt att man missuppfattar saker . Nya tag blir de ! Om de blir Backamo får jag se , men fler inofficiella i alla fall :)

Max2013
2016-09-13 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nu har vi varit iväg igen för ca två veckor sedan , blev ingen Backamo . Får nog ta och hitta mig en handler första officiell om jag ska våga det. Det blev en bra dag , nöjd med Max ! Hade lite svårt att slappna av men mycket bättre än sist. Han fick HP och blev bim :) Vi stanna genom hela utställningen faktist , lite passiv träning . Testade även agility hinder som fanns på plats . De tyckte Max var riktigt kul ! Kritiken . 3 årig hane av bra storlek . Kort och kompakt . Bra huvud som kunde varit mer maskulint . Bra hals och rygg , bra bröstkorg . Något kort svans Tillräckligt vinklad runt om . Rör sig bra . Bra päls och färg . Utmärkt temperament

Max2013
2016-09-13 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#39

Tyvärr bilder ifrån en kass mobilkamera .

_Wilma
2016-09-13 22:28
#40

Grattis till den fina bedömningen! 🙂

Bra passivitetsträning att vara på hundutställningar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Max2013
2016-09-14 10:22
#41

#40 Tack !:) Verkligen ! I slutet var han väldigt lugn så förhoppningsvis tar han med sig detta till utställningen på lördag :)

Annons:
Lavine
2016-09-14 18:51
#42

Kul, det är ju kanon att ni far iväg på sånt här! Utställningskarriär eller ej, liksom. Heja!

Max2013
2016-09-14 20:55
#43

Eller hur :) Har verkligen gett mycket !:)

Upp till toppen
Annons: