Annons:
Etikettallmänt
Läst 945 ggr
Mange.e
7/6/15, 8:59 AM

Bajs

Min sheltie har börjat äta kattbajs. Är det någon som har en hund med liknande beteende och som kanske har något tips hur man skall göra för att den skall sluta att leta upp kattbajs. Tacksam för svar /Mange

Annons:
Marr
7/6/15, 9:47 AM
#1

När mamma hade kennel så hade vi detta problemet med några av våra hundar. Dom hade ej tillgång till kattskit men varandras bajjehögar kunde dom äta med glupande aptit.

Detta är ju över 20 år sedan och då sa man att det var någon form av mineralbrist och kunde avhjälpas med ananas eller banan. Mamma testade ananas och det åt dom. Problemet var löst.

Annars så gillar gärna min vovve att komma åt kattlådan och ta sig en liten bajjebit. Har stängt till med en grind där nu där bara katterna kommer igenom. Jag tror att deras baj luktar gott nästan som go kattmat för min hund.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

emma93
7/7/15, 5:00 PM
#2

Mina är också alldeles tokiga i kattbajs (vi har inte katt men de är väldigt snabba med att hitta var grannarnas katter har gjort ifrån sig i vår trädgård :( ) men jag har tyvärr ingen annat råd än att försöka, om möjligt, stänga ute katterna från där ens hundar är. Vi fick hägna in med kompostgaller i dubbelhöjd(satt fast dem på höjden, lite omlott med buntband,) för att få slut på att katterna bajsade i vår trädgård. Härom sistens glömde någon att stänga en grind hos oss och hundarna var på vift i 2 minuter, och kommer tillbaka och stinker kattbajs från munnen , urk…

Lavine
7/7/15, 5:37 PM
#3

Ja, stänga ute, eller skaffa låda med huv och vänd öppningen mot väggen. Bygga in kattlådan har jag också sett många som gör. Min hund slutade äta kattbajs efter ett par år, och jag behöver inte gömma lådorna längre. Hoppas det blir likadant för dig!

Kitten86
7/7/15, 5:56 PM
#4

Min yngsta hade dille på att försöka komma åt "godsakerna" i katt lådan så jag ställde ett kompostgaller framför med en liten "glugg" så att katten kunde gå till lådan men inte hunden. Själva lådan står under en bänk så det var lätt att skydda den från hunden. Med tiden har han fattat poängen med att man inte ska ner i lådan, som nu kan stå helt utan kompostgaller framför…. Ute har han aldrig, vad jag sett, varit intresserad av kattbajs tack och lov.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mange.e
7/8/15, 10:44 AM
#5

Tack för alla svar. Just nu provar vi med ananas så jag hoppas att det kommer att fungera.

Upp till toppen
Annons: