Annons:
Etikett: nos-öron-och-ögon
LĂ€st 2084 ggr
xina10
2015-07-10 07:34

Crd mĂ„ttlig 😳

Hej pÄ er, fick igÄr reda pÄ hur ögonlysningen gÄtt för vÄrt lilla nytillskott Wirins Hakuna Matata "Sansa" det visade sig att hon har mÄttlig crd. SÄ klart att det inte kÀnns sÄ bra eftersom tanken Àr att i framtiden, om allt blir som vi tÀnkt ska vi ta nÄgon kull valpar pÄ henne. Jag vet att sÄ lÀnge man parar henne med en hane med ua pÄ ögonen sÄ Àr det ok. Men hur ser ni hÀr pÄ detta? Vi gillar verkligen den hÀr lilla tjejen och vi tyckte det kÀndes sÄ bra nÀr vi hÀlsade pÄ henne. En framÄt och tuff liten tjej. SÄ fin. Hon har redan vÄra hjÀrtan. BÄda hennes förÀldrar Àr ua pÄ ögonen. Har lÀst överallt och vad jag förstÄr sÄ Àr detta inget hinder för en ev valpkull i framtiden.

//Jonnix

Annons:
_Wilma
2015-07-10 09:18
#1

Vi stÀlldes inför precis samma frÄga dÄ vi skulle köpa valp för 4 Är sedan. DÄ jag inte kÀnde till nÄgot om CRD ringde jag till den veterinÀr som har störst erfarenhet av ögonlysning i vÄr del av Sverige. Hans rÄd var att köpa henne om allt annat var bra. MÄnga sheltiesar har CRD och det har ingen betydelse för synen.

SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus

drika
2015-07-10 11:15
#2

Min har det, mÄttlig kan ju försvinna nÀr hon blir Àldre, jag har inte sett nÄgra fel av det, min hund Àr precis som andra ua hundar:)

HĂ€lsningar

Fredrika

Kitten86
2015-07-10 17:52
#3

Man sÀger att lindrig och mÄttlig CRD inte pÄverkar hundens syn och man fÄr avla pÄ individer med dessa diagnoser, men dÄ med motpart som Àr u.a. Utan att tÀnka pÄ avel sÄ skulle jag kunna köpa en hund med sÄdan diagnos.

Vad gÀller avel skulle jag sjÀlv, sÄ lÄngt som det Àr möjligt, undvika att avla pÄ hund med CRD dock. Ska man tÀnka framÄt, vilken Àr en stor del inom avel, sÄ riskeras genen för CRD att föras vidare till nÀsta generation. Men som allt inom avel sÄ Àr det en vÄgskÄl dÀr alla hundens kvaliteter ska vÀgas för och emot varandra och om man beslutar att den ska avlas pÄ sÄ ska Àven motparten "vÀga upp" nackdelarna.

\Medarbetare pÄ Sheltie Ifokus\

_Wilma
2015-07-11 09:11
#4

Det Ă€r mĂ„nga faktorer som man bör ta stĂ€llning till i avelsarbetet. Ingen avelshund Ă€r perfekt, alla har bĂ„de positiva och negativa egenskaper. 

Idag har vi möjlighet att göra fler tester och undersökningar Ă€n tidigare. Vi ögonlyser, röntgar höfter och handleder, gentestar och gör mentaltest (MH, BPH). Naturligtvis ska man göra dessa, men  inte utan att reflektera över deras tillförlitlighet och vilken information de faktisk ger.

Idag ögonlyses flertalet shelties Ätminstone en gÄng (94% enligt RAS för shetland sheepdog). En dryg femtedel (22%) har CRD i nÄgon grad. Om man rent generellt skulle undanta dessa 22% frÄn att bli avelsdjur skulle avelsurvalet minska med 22%. DÄ CRD inte Àr nÄgon sjukdom, utan en underutveckling av ett mindre omrÄde i ögats Äderhinna och inte pÄverkar synen, anser SKK och Àven RAS att det rÀcker att en av förÀldrarna ska vara u a. Man ska dock inte anvÀnda hundar med kraftig CRD i avel. PÄ sÄ sÀtt minskar man pÄ sikt antalet individer med CRD (och CEA dÀr CRD ger en ökad risk).

CRD Ă€rvs troligtvis genom polygen arvsgĂ„ng enligt nya studier. Flera gener pĂ„verkar. FörĂ€ldrar som bĂ„da Ă€r u a kan fĂ„ valpar med CRD, och en förĂ€lder parad men en  u a kan fĂ„ valpar som Ă€r u a. Genetiskt fria förĂ€ldrar kan fĂ„ valpar med colobom och andra ögonsjukdomar. 

Man har utvecklat gentest för vissa raser och populationer, men inget test Ă€r helt sĂ€kert och inte heller utvecklat för engelska  shelties, den grupp som de flesta svenska shelties tillhör.

Det finns inga enkla svar dÄ man vÀljer ut vilka shelties som ska anvÀndas i avel.

SajtvÀrd pÄ Sheltie IFokus

Upp till toppen
Annons:
Â