Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1687 ggr
lilleman99
2015-08-03 03:46

Olydiga Shelties

Kanske jag är en dålig matte. Men ibland

tyckte jag nog att Lilleman var olydig och

inte lyssnade.

Han var ibland envis som synden och man

måste försöka överlista honom för att

han skulle göra som man sa.

När han ville gå åt sitt eget håll på promenaden tex så

uppfann jag Gå-runt-leken.

Jag började gå åt Hans håll - men jag gick runt ett varv. Då var han med på noterna och slutade protestera.

Protesterade gjorde han genom att sätta sig på rumpan och vrida huvudet åt det håll Han ville gå. Han flyttade ögonen åt samma håll.  Bort från mig! Det såg jätteroligt ut.

Munnen var liksom hopknipen. Sur. :-)

När han inte ville komma när man ropade, så var det lögn i hellskogen att han ville lyda.

Och man vill ju inte springa efter dom, för då tror dom det är en lek och springer ännu längre bort.

Fast varje gång man skrek "Godis!" Då kom han sättande. Precis som han heter Godis! och inte Lilleman.

Av en slump råkade jag en gång ha en bit hushållspapper i fickan och skulle ta fram och torka näsan. DET blev plötsligt jätteintressant. P r a ss  ss  ss ellll. Upp med huvudet. Uppmärksam direkt! Vad var nu detta?? Och kom sättande i ilfart!!! Då fick han faktiskt en Godis för att han var duktig!

Vissa tillfällen är jag fortfarande en oerfaren matte. Som när vi hade en större hund till låns och skulle låta henne springa lös. Hon till att rusa iväg hemmåt. Ropade och ropade.  Ingen som helst koll - på matten alltså. Och Lilleman. Vad gjorde Han då? Rände efter den stora hunden, så klart.  Mattes lockrop inte alls lika roliga som att springa efter en annan vovve!

Tyvärr kom jag inte på hur jag skulle gjort istället.  En sak lärde jag mig: att inte släppa nylånade hundar lösa. 

Hundarna dom sprang hem till vår tomt bägge två. Dom fick inget beröm. Men man kan ju inte skälla på dom heller.

Efter en stund kunde vi gosa som vanligt.

Stora hunden lämnade vi tillbaka. En erfarenhet rikare. Har lärt mig att jag bara ska ha små hundar.

Hundviskaren Cesar Milan pratar mycket om energier mellan ägare och hund. Jag har själv väldigt svag energi - så måste ha en liten lätthanterlig hund. Om den inte vill själv, så att jag kan bära den.

Annons:
Cahira
2015-08-03 04:15
#1

Mycket av olydighet hos hund handlar om att hunden inte vet vad som förväntas av den. Den förstår ju bara sina egna instinkter och vad den vill göra för stunden och för att få den att bete sig på visst sätt måste man lära hunden detta beteende är önskvärt av dig samt ge hunden en anledning till att följa det du vill. Ungefär som arbeta för en lön. Kommer du arbeta bäst om läraren skriker på dig om du gör fel så du är rädd att göra fel eller kommer du arbeta bäst om du har en lärare som uppmuntrar dig när du gör rätt och ger dig en belöning/lön för bra arbete?

Läs på om klickerträning och lär dig om positiv förstärkning, ni kommer ha mycket roligare ihop! Genom att lära hunden och belöna rätt beteende ökar chansen att hunden gör rätt beteende igen. :) Om du fick 100 kr varje gång du städade ditt sovrum, skulle inte du städa sovrummet oftare? :) Samma med hundar. CM är väldigt hotfull mot hundarna och de tänker inte i dominans, de tänker som i en familj, föräldrar och barn. Var hundens förälder, lär rätt från fel och belöna rätt beteende istället för att straffa fel beteende. Straff ger bara osäker hund och tråkig relation. 

Finns många bra böcker på biblioteket om klickerträning, som klickerklok och många fler. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kitten86
2015-08-03 19:01
#2

Man lär sig så länge man lever! Och det är ju inte alltid storleken gör någon skillnad (mer än att det är lättare att släpa med den/flytta på den lilla hunden) utan det är hundens personlighet. Sen gäller det ju självklart att träna in att det är du själv som är ledaren och se till så att hunden tycker att det är värt att lyssna på dig och att foga/följa dina regler och riktlinjer.

Låter kanske lite flummigt beskrivet men hoppas du förstår vad jag menar…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

PerhapsimAnna
2015-08-03 19:59
#3

Den största anledningen till att han väljer att rusa ifrån dig är för att han antagligen uppfattar dig som "tråkig" och att springa iväg från dig är roligt. Tänk på att vara rolig varje gång han kommer tillbaka och variera dina belöningar, ibland kasta en boll, ibland få godis och ibland klapp eller varför inte ett friord som "hopp och lek". Han kommer till slut förstå att om jag kommer till husse så blir det roligt och då kommer han välja bort det andra han var på väg att göra. Sätt även gränser för vad som är ok och inte, ett stopp ord är också bra att öva in. Mycket av det är ett grundbeteende och börjar man tidigt så ger det stort utslag även längre fram i hundens liv!

lilleman99
2015-08-05 00:35
#4

Jaha. Tack för dom goda råden.

Lilleman är ju borta sedan flera år.

Men ifall vi skaffar en ny sheltie, så….:🙂

lilleman99
2015-08-05 00:38
#5

Och förresten. Det var bara ibland han inte ville lyda när man sa "Kom!"

För det mesta var han jättelydig. Belönade honom också med förstärkningar. Med klappar och beröm. Ibland med godis - men inte alltid.

Bollar ville jag inte kasta, eftersom han hade ont i sin höftled och haltade.

Upp till toppen
Annons: