Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1682 ggr
lilleman99
2015-08-05 00:55

Hundars ljud

Skrev nyligen om "yl-sång" - men vovvar har ju

en hel arsenal med ljud som dom kommunicerar med.

Har ni tänkt på hur dom låter när dom lägger sig ner för

att vila efter att ha varit ute eller har varit aktiva 

en stund?

Det är som när vi männskor Pustar ut efter en

antsträngning.

Det låter som ett litet morr-ljud fast det är ett snällt morr,

ett ljud som kommer från strupen, och låter som

"ggggrrrrooowwwwlllll" - nu lägger jag mej ner och

slappnar av så häääär sköööönt"

När vi  hade Ida - hunden före Lilleman - hon var en blandning av setter, varghund, labbe och golden, så gjorde hon detta ljud. Det lät så personligt, så jag kallade det för "Ida-ljudet". Tyckte det lät så roligt varje gång hon gjorde detta ljud, så jag berömde alltid och gosade särskilt.

Sedan kom ju Lilleman och gjorde precis samma ljud - och då sa jag: "Åååh, där kom ju "Ninne-ljudet!!" och kramade honom och berömde honom glatt. (Kallade ofta Lilleman för Ninne- speciellt vid gos-tillfällena. Ninne via Ninne-man då)

Hade kunnat lära honom att göra ljudet på kommando - men det blev aldrig av, tyvärr.

Annons:
Kitten86
2015-08-05 11:09
#1

River har också ett "pusta ut ljud" som han gör ibland när han lägger sig. Kan dock inte riktigt påstå att det låter som du förklarar. Han har även ett speciellt ljud för sig i samband med att han gäspar och sträcker på sig när han är lite småtrött *så gulligt*.

Jayson har en hel arsenal med ljud både pip, gnissel, "sång", puffar och skall i olika grader/ljud och allt beror ju på vad han "vill ha sagt". Lite skojj är det när man verkligen kan höra skillnad på hundarna (även om man inte ser dem så vet man vem det är) 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: