Annons:
Etikettutställning
Läst 1628 ggr
frost_schäfer
10/25/15, 4:24 PM

Täjpa örornen

Jag undrar bara hur det är med att tejpa öronen.Gör ni det på era hundar jag hörde att man ska göra det när dom är valpar. Jag har inte rasen en men ska köpa till sommaren och ställa ut.Ska man göra det när dom är valpar jag blev osäker på det har nämligen aldrig hört  det men det kanske stämmer i så fall hur gör man det eller gör en vetrinär det.Kan jag få lite information eller vart man kan läsa om det.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
frost_schäfer
10/25/15, 4:25 PM
#1

Rubriken ska vara tejpa öronen råkade komma åt en knapp.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Kitten86
10/25/15, 4:32 PM
#2

Det är så olika om man behöver korrigera valpens/unghundens öron eller inte och hur (eller ens om) man väljer att korrigera dem beror lite på hur hundens öron är i sig och vilket sätt man själv tycker är "bäst" att använda i korrigeringssyfte. Ska man korrigera öronen så är det på den unga hunden. Det finns ju även så klart även dem som får superfina öron av naturen också 😃

Vanligaste "felet" brukar vara för lätta öron och då finns metoderna att sätta vikter i öronen (på toppen/spetsen), att limma eller att tejpa öronen. Har hunden något tunga öron så brukar man försöka trimma ur pälsen och på så sätt lätta på öronen och beroende på hur tunga de är kan man även behöva tejpa eller limma öronen som stöd. Hur man korrigerar öronen, ifall det skulle behövas på din framtida hund, får du bäst hjälp av din uppfödare! 😉

Jag har själv två shelties: min äldsta har något tunga öron som jag själv valt att inte korrigera på något sätt och min yngsta har okorrigerade korrekta öron.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

frost_schäfer
10/25/15, 4:32 PM
#3

Jag glömde skriva att det är rasen Shetland sheppdog.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

frost_schäfer
10/25/15, 4:56 PM
#4

Gör man det för utställning eller för hundens hälsa.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Bello_O
10/25/15, 5:03 PM
#5

#3 Haha, ja du är ju ändå på sheltie iFokus!😉

Det är inte alls säkert att du behöver tejpa öronen. Som #1 skrev så finns det också olika metoder att korrigera öronen med. En del shelties har naturligt bra öron medan en del har för lätta eller också för tunga.

Ifall du får en sheltie med lätta öron och du väljer att tejpa, så finns det särskild örontejp för shelties. Här finns den att köpa. Jag har dock inte provat den själv. 

Sedan finns det det många instruktioner på nätet om hur du sätter dit tejpen, det är bara att googla. Är du osäker så är det bara att fråga din uppfödare:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Bello_O
10/25/15, 5:05 PM
#6

#4 Man behöver självklart inte fixa öronen om man inte känner att man vill, det är bara för utseendet om man vill ställa ut.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
MelliPirelli
10/25/15, 5:25 PM
#7

Tejpa, limma, häftmassa eller massera. Listan kan göras lång på olika alternativ för att få fram vippöron. Som Kitten86 skrev så gör man det på den unga hunden, innan brosket i örat har stelnat.

Finns egentligen ingenting som säger att sheltien MÅSTE ha vippöron, ställer man ut en sheltie med icke-korrekta öron brukar man inte vara kvar i ringen så länge. 😉 

Jag personligen tycker att sheltien tappar sitt söta uttryck när de inte har vippöron. Ståöron ger däremot ett hårdare intryck än vad tunga öron gör.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

frost_schäfer
10/25/15, 9:32 PM
#8

Tack så jätte mycket jag har ingen shetland sheppdog men ska köpa fram mot våren och jag blev bara lite choockad när någon hade skrivit att man ska tejpa hundens öron eftersom jag inte visste om det.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Upp till toppen
Annons: