Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1526 ggr
lindqvist96
11/22/15, 1:57 AM

"Ettårsfällning"

Hej!

Min sheltie hane är inte 1 år, men han fäller enormt mycket och på vissa ställen är pälsen väldigt kort och på andra ställen längre, samtidigt som han har stor välpälsad krage… Det ser ganska konstigt ut med andra ord.

Han är 2 år men har aldrig fällt så här mycket förut… Är detta den s.k "ettårsfällningen" som är ett år försenat? Eller bör jag oroa mig att det är något annat?

Det känns som man borstar och borstar men pälsen fortsätter komma. Han har alltid haft väldigt tjock päls! (förutom när han var liten valpis) 

Finns det något jag kan göra för att underlätta fällningen? Det jobbigaste är nog att han inte tycker om att bli borstad, känsligast är han vid kragen och byxorna, eftersom pälsen är så tjock där är det svårt för mig att arbeta mig igenom hela. 

Sedan han var valp har han inte tyckt om att bli borstad även fast vi tränat med olika metoder. Kloklippningen gillade han inte först med nu är han helt okej med det, men när jag borstar vill han bita i borsten när den fastnar lite i pälsen, dock endast vid kragen men även byxorna lite. Upplever det inte som aggressivt, och inte riktad mot mig alls, han tycker bara det är obekvämt och känner sig lite frustrerad antar jag, Försvårar det dock för mig i tider som dessa.

Brukar sitta och plocka lösa "toffsar" som sticker ut, och det har han inget emot. Men det tar länge om man ska gå igenom hela hunden så. Händer lätt att jag börjar plocka när jag inte har annat för mig, men kan det vara dåligt för pälsen på något sätt? Såklart drar jag inte hårt, plockar endast dem ljusa, lösa tussarna. 🙂

Ber om ursäkt om detta inlägg blev lite rörigt!

Annons:
Bello_O
11/22/15, 2:47 PM
#1

Jag har en sheltie som är 2,5 år gammal, och hon hade precis sin första rejäla fällning. Hon var väldigt tjockpälsad, nu ser hon nästan kal ut haha. Som sagt har hon aldrig fällt såhär förut.

Du ska nog inte behöva oroa dig. Dock ifall han får större fläckar, exem, hudflagor eller liknande kan det vara värt all kolla upp!

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

lindqvist96
11/22/15, 4:21 PM
#2

Okej tack!

lilleman99
11/22/15, 7:33 PM
#3

Har du tänkt på att han kan vara håröm just där som han reagerar mot borstningen?

Kan du försöka massera in nån kylande, värk-motverkande lotion eller liknande just på dom ställena? Så djupt som möjligt kring pälsrötterna och i huden just där. Låt det verka en stund innan du försöker borsta försiktigt. Hoppas detta tipset hjälper. 👍

emma93
11/23/15, 10:23 AM
#4

Jag tror inte att du behöver vara orolig, det låter som en rejäl fällning. Mina hanar har haft ett par riktigt stora fällningar genom sina liv. Jag har t.ex en nu som är 10 år som ser ut såsom du beskriver. Det ser inte klokt ut, och pälsen känns tills slut nästan som svinto när det bara är täckhår och inget mjukt hår kvar. 

Det låter som att han är håröm. Jag hade en Sheltie som var mycket håröm, men efter att jag började borsta med Mason Pearson Pocket Mix (finns att köpa på t.ex sssk.org) gick det avsevärt bättre. Det är en dyr borste men värd vartenda öre tycker jag. Den passar bra för hårömma, den håller superlänge och pälsen ser nyborstad ut väldigt länge efteråt. 

För att underlätta fällning skulle jag bada och sen föna, det lossnar en hel del vid badet och sen blåser en hel del bort vid föning. 

Själva borstningen så kommer man bäst igenom om man viker undan päls så att det bildas benor så att man kommer ner till huden ordentligt och så får man borsta försiktigt bena för bena till hela hunden är genomborstad (i etapper på en hund som inte är så glad i det), från ena änden till den andra. Byxor och svans borstas endast medhårs då det luggas annars. Man får vara lätt på handen och inte tvinga när det är en hund som reagerar så.  Men jag har på känn att du redan har rätt bra koll på detta, när jag läser ditt inlägg ovan:).

/emma93

lindqvist96
11/23/15, 8:20 PM
#5

Tack ska ni ha, för era tips! 👍

Upp till toppen
Annons: