Annons:
Etikettallmänt
Läst 983 ggr
granddanois
2015-11-22 21:25

Intresserad av sheltie

Halloj! Är sugen på att skaffa sheltie om några år!

Min första fråga är- hur mycket aktiverar och motionerar ni era shelties? Någon som är sugen på att lägga upp ett ungefärligt veckoschema? (Även om det varierar såklart).

Har shelties mycket vall i sig? Tänker på namnet, shetland "sheep"dog :) Brukar ni valla med era?

Annons:
Bello_O
2015-11-23 16:11
#1

Jag går ut kortisar morgon, lunch och kväll, innan middagen går jag en långpromenad på minst 1 h (oftast). På helger hinner jag gå längre. 1-2 gånger i veckan tränar vi agility men vi kör slalom i 5 minuter om dagen, bara för att nöta. Utöver det tränar jag rallylydnad och olika moment små stunder varje dag samt någon form av hjärngympa.

På mina har jag inte märkt någon riktig vallinstinkt, men de håller sig allt som oftast nära mig och blir oroliga om jag och (om jag går med någon annan) någon plötsligt går åt olika håll. 

Jag har tyvärr inte provat vallning, inga får etc verkar ens finnas i närheten var jag bor.. Har sett på facebook och så en del som provat med sina shelties, och nog är de duktiga minsann. Jag tror att de flesta klarar vallning om de har möjlighet till att träna, men de har inget behov av det:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

_Wilma
2015-11-23 17:31
#2

Kul att du är intresserad av sheltien! :)

Sheltien är ingen utpräglad vallhund, om man jämför med border collien. Men en del vall finns det i alla fall. Hur mycket varierar mellan olika hundar, och det beror också på om man tränat vallning.

Jag har tränat vallning med Milla, en av mina sheltiesar. Hon har gjort ca 10 träningspass (som tog ett par timmar vardera, då vi turades om med andra hundar).

Milla lärde sig att att driva fåren till olika ställen då jag hjälpte till. Hon var kopplad med ett långt rep. Hon utvecklades och skulle kunna lära sig mycket mer om tillfälle fanns. Bäst är nog om man har egna får att träna på.

Mina sheltiesar vill ofta att familjen (flocken?) ska vara samlad ex på skogspromenader. Om någon går en annan väg säger de till. De verkar ha koll på oss! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

granddanois
2015-11-23 20:35
#3

Tack så jättemycket för svar! 🌺

Vad bra att de inte har jättestor vallinstinkt för det är ingenting jag är intresserad av att träna. :)

Är mycket intresserad av agility att träna och tävla. Gick i agility med min cocker när jag var liten (kanske 10 år?) och det var jättekul fastän jag var så liten, har alltid haft intresset för det.

Det där med storleken, vad jag förstått finns det jättemånga olika storlekar på shelties?

granddanois
2015-11-23 20:36
#4

Hur ser rallylydnad ut? Vad för olika stationer är det?

Bello_O
2015-11-23 20:47
#5

Ja just shelties kan man aldrig vara riktigt säker på hur stora de blir, men man får ändå lite riktlinjer av föräldrarna. Någon minns jag var 26 cm, någon annan nästan 50! Tikar brukar ofta bli runt 36 och hanar ca 38. Lite, lite högre än standarden alltså. Det finns avvikande men, det jag skrev innan är verkligen inte vanligt. Bara så du inte blir avskräckt…😃

Rally kan du läsa om här och även här, ganska ingående..

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Upp till toppen
Annons: